Tesla stannar själv för rödljus

M3AP

Tesla verkar snart ta nästa steg mot självkörande bilar: betatestar mjukvara som stannar för rödljus och stoppskyltar.

Sajten Out of spec motoring har fått åka med en Tesla Model 3 med nya mjukvaran. Tesla brukar testa sina mjukvaror hos noga utvalda testförare som får testa koden innan den släpps till allmänheten.

Nya mjukvaran detekterar trafikljus med hjälp av bilens framåtriktade kameror i vindrutans ovankant. När den ser ett trafikljus uppmärksammas föraren på det. Är ljuset rött men föraren missar bromsa gör bilen det automatiskt själv. När ljuset slår om till grönt kör bilen vidare.

Mjukvaran har även samma beteende för stoppskyltar: detekterar dem med kameran, uppmärksammar föraren och bromsar själv in bilen om föraren inte gör det.

Det är viktigt att förekomma debatt från mindre välinformerade och betona att Teslas autopilot -även med denna nya funktionalitet- är till för att hjälpa föraren, inte att ta över och köra själv. Det är fortfarande människan bakom ratten som är ansvarig och kör bilen. Systemet är till för att stanna vid rödljus om föraren själv missat ljuset och inte bromsat. Fullständig självkörningsförmåga är ett mål, inte verklighet än. Men för varje ny funktion, för varje ny finess kommer vi ett steg närmare målet.

Teslas mjukvara är utformad för att lära sig av sina misstag. För varje trafikljus kommer den analysera hur autopiloten betedde sig versus hur människan bakom ratten gjorde. Genom att endast vara en hjälpreda i början samlar den data och lär sig så att den ska kunna klara sig på egen hand i framtiden. Som en lärling som jobbar bredvid och ska lära sig av en erfaren mästare.

Det blir intressant att se om EU kommer tillåta denna nya funktionalitet. Man skulle kunna tro att det är självklart, den kan ju rädda liv om den stannar för rödljus föraren missat, men tyvärr van från tidigare erfarenhet vet vi att EU har en tendens att tillåta endast finesser som europeiska bilar också redan har. Visste du till exempel att Teslas autopilot klarar mer tvära svängar i USA än i Europa? Enligt EU är det bättre automatiken stängs av mitt i en tvär sväng och människan måste plötsligt ta över mitt i, än att låta autopiloten tryggt köra igenom hela svängen. :roll:

Bookmark the permalink.