Tesla verkar snart ta nästa steg mot självkörande bilar: betatestar mjukvara som stannar för rödljus och stoppskyltar.
Sajten Out of spec motoring har fått åka med en Tesla Model 3 med nya mjukvaran. Tesla brukar testa sina mjukvaror hos noga utvalda testförare som får testa koden innan den släpps till allmänheten.
Nya mjukvaran detekterar trafikljus med hjälp av bilens framåtriktade kameror i vindrutans ovankant. När den ser ett trafikljus uppmärksammas föraren på det. Är ljuset rött men föraren missar bromsa gör bilen det automatiskt själv. När ljuset slår om till grönt kör bilen vidare.
Mjukvaran har även samma beteende för stoppskyltar: detekterar dem med kameran, uppmärksammar föraren och bromsar själv in bilen om föraren inte gör det.
Det är viktigt att förekomma debatt från mindre välinformerade och betona att Teslas autopilot -även med denna nya funktionalitet- är till för att hjälpa föraren, inte att ta över och köra själv. Det är fortfarande människan bakom ratten som är ansvarig och kör bilen. Systemet är till för att stanna vid rödljus om föraren själv missat ljuset och inte bromsat. Fullständig självkörningsförmåga är ett mål, inte verklighet än. Men för varje ny funktion, för varje ny finess kommer vi ett steg närmare målet.
Teslas mjukvara är utformad för att lära sig av sina misstag. För varje trafikljus kommer den analysera hur autopiloten betedde sig versus hur människan bakom ratten gjorde. Genom att endast vara en hjälpreda i början samlar den data och lär sig så att den ska kunna klara sig på egen hand i framtiden. Som en lärling som jobbar bredvid och ska lära sig av en erfaren mästare.
Det blir intressant att se om EU kommer tillåta denna nya funktionalitet. Man skulle kunna tro att det är självklart, den kan ju rädda liv om den stannar för rödljus föraren missat, men tyvärr van från tidigare erfarenhet vet vi att EU har en tendens att tillåta endast finesser som europeiska bilar också redan har. Visste du till exempel att Teslas autopilot klarar mer tvära svängar i USA än i Europa? Enligt EU är det bättre automatiken stängs av mitt i en tvär sväng och människan måste plötsligt ta över mitt i, än att låta autopiloten tryggt köra igenom hela svängen. 🙄
Stannar den även om man har höger blinkers på?
Det bör den göra, det är inte vid alla rödljus det är tillåtet att svänga höger vid rött och oavsett måste man lämna företräde.
Det riskerar ju kanske att många stänger av funktionen eller att det blir svårare för bilen att lära sig?
Bilen lär sig nog ändå och sedan är frågan om detta gäller allt körning eller endast med farthållare eller AP.
Är det rött måste man stanna innan man kör vidare, sen är det såklart många som tillämpar ett “Californian stop”
Vad jag minns när jag tog körkort och körde i USA, Illinois så var det inte något krav att stanna. Högersväng räknades som väjningsplikt. New York verkar ha andra regler och där är det undantag att man får svänga höger och det får endast ske efter stop. Kalifornien verkar följa majoriteten av delstater i USA. Thailand där jag också skaffat körkort har liknande regler men där är det naturligtvis till vänster som man får svänga. Sedan finns fyrvägskorsningar med stoppskylt. Där kör ju en del med skillnad mellan “Stop” och “Complete Stop”…
Illinois vet jag inget om men i Kalifornien samt Oregon där jag har körkort så måste man iaf stanna innan man svänger höger när det är rött. I New York har jag inte körkort mar har kört en del och där vet jag att man inte får köra höger när trafikljusen visar rött.
Här är texten från DMV’s (Kalifornien) hemsida när det gäller att svänga höger vi trafikljus.
“Right turn against a red traffic signal light–Signal and stop for a red traffic signal light at the marked limit line. If there is no limit line, stop before entering the crosswalk. If there is no crosswalk, stop before entering the intersection. You may turn right if there is no sign to prohibit the turn. Yield to pedestrians, motorcyclists, bicyclists, or other vehicles moving on their green traffic signal light.”
Sen är det såklart inte så att alla följer reglerna 🙂 men det är ju en annan fråga…
Enligt manualen så stannar bilen oavsett om det är grönt eller rött, om man inte godkänner genom att ge lite gas: https://m.imgur.com/a/K6m91n3
Rubriken kanske borde vara “Teslan stannar själv för trafikljus” om man ska vara petig, eftersom att den stannar oavsett om det är rött eller grönt i dagsläget. Detta för att förhindra att bilen kör trots rött ljus.