Uppgraderade autopiloten tillbaka

UppgrAutopilot

Nu kan man åter igen beställa bilar med uppgraderad autopilot på Teslas hemsida. När Tesla lanserade Standard Range + modellen i Sverige i april 2019 införde de samtidigt att den grundläggande autopilot-funktionen följa filen du färdas i blev standard i alla bilar. Det tidigare mellansteget “uppgraderad autopilot” avskaffades, enda valet de som ville ha mer avancerade autopilot-funktioner hade att välja var “Total självkörningsförmåga” för 55 000 kronor.

Problemet för Tesla har varit att många av de avancerade funktioner de släppt under “Total självkörningsförmåga” som till exempel smart summon som lät bilarna köra själva på parkeringsplatser inte är tillåtna att användas i EU.

Nu återinför Tesla “Uppgraderad autopilot” tillvalet, som ett mellansteg mellan grundläggande autopiloten och “Total självkörningsförmåga”. Grovt sammanfattat kan man säga att “Uppgraderad autopilot” tillvalet i stort sett innehåller de funktioner Tesla har släppt hittills och EU godkänt: navigera med autopilot, autoparkering och summon. Texten på Teslas hemsida visar dock problemen med lagstiftningen:

Uppgraderad autopilot:

• Navigera med Autopilot: automatisk körning från påfart till avfart, inklusive trafikplatser och omkörning av långsammare fordon. – Fast europeiska versionen av autopiloten får inte själv köra om långsammare fordon som i USA utan föraren måste slå på blinkersen manuellt för att påbörja filbyte.

• Automatiskt filbyte: automatiska körfältsbyten vid körning på motorväg. – Fast i Europa är det inte full automatik: bilen endast föreslår körfältsbyte som föraren måste bekräfta med blinkersspaken. Inte helautomatik som i USA där bilen helt själv blinkar och byter fil.

• Autoparkering: både fickparkering och vinkelrät parkering.

• Summon: parkera och kör fram din bil automatiskt. – Fast i Europa måste man vara max 6 meter från bilen, inte 65 meter, vilket gör funktionen i stort sett meningslös.

Vi känner att Tesla snarast måste anpassa svenska texten till de svenska förhållandena för att undvika problem.

Vill du att din Tesla ska identifiera och reagera på trafikljus och stoppskyltar samt i framtiden automatiskt kunna köra på stadsgator måste du fortfarande köpa “Total självkörningsförmåga”. Även här vingklipper dock EU funktionerna, lagstiftningen måste ändras för att Tesla ska kunna få släppa sådana funktioner i Sverige.

“Uppgraderad autopilot” kostar 38 900, “Total självkörningsförmåga” 77 700. Priserna sägs gå upp i framtiden när fler funktioner släpps. (“Total självkörningsförmåga” kostade tex endast 55 000 kronor för två år sedan.)

Kommer du köpa din Tesla med “Uppgraderad autopilot” eller “Total självkörningsförmåga”? Eller nöjer du kanske dig med basfunktionaliteten som ingår i grundpriset? Berätta i kommentarsfältet nedan!

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 12 Responses to Uppgraderade autopiloten tillbaka

    1. sesundbackl says:

      Vi valde Total självkörningsförmga

    2. Jan-Erik Sebestyen says:

      Kina har extremt hög prioritet på att dels få all nyförsäljning av bilar, busar och lastbilar bli elektriska så fort som möjligt, dels att bygga upp en stor inhemsk bilindustri som säljer globalt. Alltså har de rullat ut stora tjocka röda mattan för Tesla att etablera sig i Kina med villkor som inget annat utländskt företag tidigare fått. Tesla ska fungera “draglok” för den inhemska industrin (ungefär som Samuel Owen en gång gjorde för svenska verkstadsindustri).

      I EU skapar vi regler som försvårar för alla att bygga upp ny teknik, som att försvåra automatisk körning, något som förmodligen kommer att vara ett måste för att alls kunna sälja ett fordon. Varför?

      • Eldaria says:

        För att inhemska EU bilar inte klarar av att köra på egen hand som Teslas.

        • Jan-Erik Sebestyen says:

          Genom att skapa hindrande regler inom EU så hindrar detta europeiska billtillverka att någonsin utveckla detta. EU kunde lika gärna besluta att europiskt ägda tillverkare lägger ner och överlåter marknaden till Tesla, Waymo, Baidu och andra “utländska” tillverkare.

          Kinas biltillverkare har idag svårt mäta sig med Tesla. Det är därför Tesla har fått etablera sig i Kina. Vill du spela i elitserien måste du möta motståndare i samma klass.

    3. Fredrik says:

      Har väl litegrann med detta att göra med EU bestämmelser. Jag har sett lastbilar utan vanliga backspeglar “stag” som sticker ut istället, med kamera misstänker jag. Jag har missat i så fall att kameror är godkända som backspeglar! Har någon bättre kunskap på området?

    4. Bengt says:

      Efter att ha kört Model S sedan våren 2014 har jag nu beställt en Y och nöjer mig med de AP-funktioner som ingår som standard så länge EU inte tillåter fullt utnyttjande.

    5. Kenneth says:

      Bara vänta några år så kommer det att ingå.

    6. Snåla Grisen says:

      Den dagen som EU tillåter full autopilot är det antagligen enklast att köpa en helt ny bil.

    7. gnuX says:

      Påverkas priset för “Total självkörningsförmåga” om man har köpt “Uppgraderad autopilot”?
      I.e. blir det 38900 + 77000 om man bestämmer sig för att upgradera till nästa steg senare?

    8. rogerik says:

      Det bör påpekas att det är endast fyra delstater i USA som tillåter självkörande bilar. Efter vad jag förstår finns det några undantag till bland andra delstater. Det är inte EU som reglerar detta utan ett FN-organ som heter UNECE, som administrerar de internationella reglerna för fordon. Tyskland har som mål att deras nya regelverk, som ska införas på försök, ska kunna ligga till grund för den framtida överenskommelsen inom UNECE. EU:s direktiv bygger på reglerna som förhandlats fram inom ramen för UNECE.
      Det som stoppar är frågan om vem som har ansvaret för en olycka när bilen körs autonomt; Är det tillverkaren eller föraren? Med dagens regler är det föraren som har ansvaret.

    Lämna ett svar