Hur bra är Tesla Model P85D på vinterväglag? Ger fyrhjulsdriften några andra fördelar än “insane” acceleration? Förbättras även vintervägegenskaperna?
Användaren Cottonwood på teslamotorsclub.com är lycklig ägare av både en P85 och en P85D och bor i snöiga Colorado i USA, så han kunde jämföra:
Vägen bilarna testades på var is med pudersnö på – det var svårt att gå på den utan att halka. P85 körde han med Hakka 7 dubbdäck, P85D med Hakka R2 dubblösa. Full gas upp till 30 km/h sedan full broms. Han mätte accelerationen med iPhone appen Motion Data Logger och gjorde ovanstående diagram av datat.
Som synes accelererar P85D dubbelt så snabbt som P85 även på isigt vinterväglag, men inbromsningen är ungefär detsamma. (Vilket är fördel P85D, för P85 hade ju dubbdäck.)
Båda bilarnas antispinnsystem tog nån tiondels sekund att gripa in i början av accelerationskurvan, och ökade sedan gradvis på styrkan. Både antispinn och ABS systemen verkar arbeta med 0.3-0.6 sekunders pulseringar.
Användaren Denarius visar Model S P85D-s utmärkta vinteregenskaper på ett lite annorlunda sätt: lägg märke till alla andra fastkörda bilar medan han tyst glider förbi dem 🙂
Ni som besöker Motormässan i Älvsjö: passa på att titta på Teslas monter där!
TCS ett år sedan: Teslamyter
För ett år sedan skrev vi om de myterna som finns kring Tesla Motors. Nej, inte de vanliga elbilsmyterna, utan de lite mer specifikt om Tesla: att den bildades av Elon Musk, att Model S är deras första bil, att Roadstern vad en Lotus Elise med elmotor, att de använder vanliga laptopbatterier i sina bilar, att de har generalagent i Sverige? Hur är det egentligen?
Däck. Däck. Och lite däck. Det är det i de allra flesta fall är helt avgörande…
Ja, verkligen!
Vi har ett bra utgångsläge för vi har två likadana bilar (Nissan Leaf) där den ena har bra dubbdäck och den andra har bra dubbfria däck… Jag fick möjlighet att testa detta i en backe och resultatet blev så tydligt att jag kommer aldrig någonsin mer köpa dubbfritt!
– Med dubbdäck var det inga problem att varken köra upp eller stoppa / fortsätta mitt i backen… Dock var det med hjärtat i halsgropen, bultande bröst, flera tankar kring NEJ, VARFÖR SKULLE JAG TESTA DETTA, F… N innan jag lyckades backa ner bilen med dubbfritt till plattmark igen…
Så när jag läser att det var dubbelt så bra acceleration och lika lång bromssträcka (med dubbfritt) blir jag helt lyrisk… Är det så fruktansvärt bra med D?!?