Äntligen, Volvo!

VolvoXC40Recharge

I går kväll visade Volvo upp sin första elbil XC40 Recharge. Så gott som sist av alla de etablerade biltillverkarna. Vi drar på oss den rosa overallen och utbrister i en Gert Fylkingskt “ÄNTLIGEN!”

Så har den varit värt väntan? Låt oss titta på specifikationerna:

Volvo XC40 Recharge har fyrhjulsdrift, 78 kWh batteripack, över 40 mils WLTP räckvidd, 0-100 km/h acceleration på 4.9 sekunder. Toppfart 180 km/h. Den har 413 liter bagagevolym och kan med sin dragkrok dra 1500 kg släp.

Bagageutrymmet bak på 413 liter är något mindre än bensindrivna versionens 460 liter – men eldrivna XC40 bjuder även på en frunk: 31 liter extra förvaringsutrymme under framhuven.

XC40drivlina

Drivlinan består av en 150 kW elmotor på framaxeln och en lika stark på bakaxeln. Batteripacket är med skohorn inklämd i tillgängliga utrymmet under bilens golv. Eldrivna XC40 har 3 cm lägre frigång än bensindrivna, och batterierna utnyttjar även utrymmet i den nu tomma kardanaxeln och under baksätet. CCS laddkontakten sitter på vänster bak sidoskärm.

Lusläser man Volvos hemsida kan man hitta att bilen verkar ha en 11 kW ombordladdare. Vilket tyder på 16A trefas. (Det är iaf en sådan laddbox Volvo rekommenderar till bilen.) Snabbladdning kan ske med upp till 150 kW. Av batteripackets 78 kWh utnyttjas hela 75 kWh till framdrivning – vilket tyder på att Volvo har gjort som Tesla och har endast säkerhetsmarginal i botten av batteriladdningen, för att skydda batterierna från total urladdning. Uppåt kan dock batterierna laddas till “äkta” 100%, utan säkerhetsmarginal. “Vår rekommendation är att ladda batteriet till max 80%, inte 100% då det kortar ner batteriets livslängd” skriver Volvo på bilens hemsida. Av de maximala 40 milen bör alltså endast 32 utnyttjas till vardags.

Polestar_cooling

Batteripacket är samma som den i systerbilen Polestar 2, 324 påsbattericeller fördelade i 27 batterimoduler. Volvon har dock mindre räckvidd på grund av mer knubbig och mindre aerodynamisk kaross.

Volvo XC40 Recharge är en tungviktare som väger mellan 2150 och 2250 kilo beroende på utrustning. Att jämföra med Tesla Model 3 som ligger på 1611-1847 kg.

VolvoXC40rcInt

Volvos mittskärm må vara mindre än Teslornas men har en enorm fördel: den kör operativsystemet Android Automotive OS som ger bilen tillgång inte enbart till Googles kartor utan även till dess enorma app-bibliotek i Google Play Store. Duger inte Spotify kan du lika gärna installera Nextory och lyssna på ljudböcker istället. Eller Waze istället för Google Maps. (Alla appar går inte att installera enbart dem som stödjer Android Auto. Så inga spel och sånt.) Och så har du även tillgång till Google Assistent för röststyrning. Nästan så man blir avundsjuk.

Mjukvaran i Volvo XC40 kan fjärruppdateras på samma sätt som i Teslas bilar, och Volvos app har grovt samma funktionalitet som Teslas. Dock har Teslas bilar mycket mer avancerade autonoma funktioner med Navigate on Autopilot, Smart Summon, och längre fram i framtiden hägrar fullständig självkörningsförmåga. Volvo erbjuder endast Lane Assist till XC40.

Priset sägs bli 699,000 kronor på de första bilarna, som verkar bli toppmodellen. Fullständiga namnet på bilen som visades upp igår och som Volvo ska börja tillverka mot slutet av nästa år är Volvo XC40 P8 AWD Recharge, vilket tyder på att Volvo i framtiden kan även släppa billigare versioner av bilen, med mindre batteripack, mindre motorstyrka eller enbart fram- eller bakhjulsdrift. Bilarna kommer tillverkas i Volvos fabrik i Belgien.

Frågan som alla ställer är naturligtvis hur Volvo XC40 Recharge står sig mot måttstocken för elbilar Tesla Model 3? Vi kan snabbt konstatera att Teslan är billigare – fast hur mycket billigare beror på vilken version av den man jämför mot:

Tittar vi enbart på räckvidd är det ju Tesla Model 3 SR+ som har jämförbar 41 mils WLTP räckvidd. Den är hela 149 tusen kronor billigare – men har enbart bakhjulsdrift och sämre prestanda (0-100 på 5.6 sekunder).

Tesla Model 3 LR har liknande prestanda, 0-100 på 4.6 sekunder, liknande pris (endast 39 tusen kronor billigare), och fyrhjulsdrift – men hela 16 mil längre räckvidd.

Eldrivna Volvo XC40 når alltså inte riktigt fram. Ett bra försök från Volvo – men lite för dyr för att kunna ge Tesla Model 3 en match. Fast det spelar ingen roll, många i Sverige kommer ändå köpa XC40 bara “för att det är en Volvo”. Och vet du vad? De kommer då göra ett inte alldeles för tokigt val. Visst ligger även Volvo XC40 efter Tesla Model 3 i prisvärdhet – men den står sig bättre i jämförelsen än många andra elbilar från de gamla biltillverkarna.

Vi har fått vänta länge på Volvos elbil men den har inte gjort oss besvikna. Ju fler elbilar desto bättre. Välkommen Volvo till framtiden.

ÄNTLIGEN!

 


TCS 8 månader sedan: Polestar 2

I februari i år visades Volvo XC40 Recharges systerbil Polestar 2 upp. Vi dissekerade den och skärskådade dess för- och nackdelar.

Bookmark the permalink.