Arlanda Taxi Charging Station

ArlandaSuC2

Uppdatering: officiella namnet på anläggningen är Arlanda Taxi Charging Station, och består av 10 Fastchargers. Ändrat i artikeln.

Tesla har byggt 10 Fastcharger snabbladdare på taxiparkeringen en bit ifrån Terminal 2 på Arlanda. Själva stolparna ser ut att vara färdigbyggda nu men står fortfarande inplastade, enligt uppgift kommer de driftsättas först i November.

Laddarna kommer vara till enbart för taxibilar och Tesla hoppas därmed minska på trängseln på Superchargern vid Infra City.

Tesla bekräftar att laddarna kommer inte visas på kartan i bilarna. På så sätt får inga Teslors navigatorer för sig att guida folk som kommer norrifrån iväg på avvägar runt terminalerna på Arlanda istället för att fortsätta två mil till till Infra City.

Tesla har nu haft ett informationsmöte med taxibolagen där de diskuterat hur laddstationen kommer användas.

Tesla har liknande lösningar på flera andra håll i världen, som till exempel vid Schipol flygplats utanför Amsterdam där de skaffat snabbladdare till flygplatsens 167 Tesla taxibilar redan 2014.

Det finns fler och fler Tesla taxibilar i Stockholm. En taxichaufför jag pratat med uppger att det finns en fördel och en nackdel med Teslorna: fördelen är att det finns inga dyra serviceavtal på Teslorna, nackdelen är att det finns inga dyra serviceavtal på Teslorna.

Medan övriga biltillverkare kräver särskilda serviceavtal på bilar som körs som taxi som brukar kosta runt 30,000 kronor per år har Tesla inga sådana krav på bilarna. Vilket ju sparar pengar så länge bilen fungerar. Men den dagen något går sönder får taxichauffören ej heller samma snabba service som specialavtalet gav. Det är inte kul när en taxibil står still en vecka eller mer i väntan på service. Vill Tesla satsa på taxibilarna bör nästa punkt på deras lista efter Superchargeranläggningen på Arlanda vara kortare servicetider.

 


TCS ett år sedan: Tesla raket på Ingenjörsbarometern

För ett år sedan rapporterade vi om att Tesla skuttade från ingenstans rätt upp till andraplatsen på listan över var Sveriges ingenjörer helst vill jobba någonstans. På ett år gick Tesla om de klassiska svenska ”institutionerna” som Volvo, IKEA, ABB, Scania och Ericsson. Tesla kom högt inom alla branscher, till och med sådana som har helt andra inriktningar. Det fanns bara två branscher där ingenjörerna inte drömmer om att jobba på Tesla…

Tagged , . Bookmark the permalink.