Ionitys laddnätverk

IonityTesla

Ionity har presenterat sina utbyggnadsplaner på en konferens i Oslo förra veckan. Bolaget Ionity bildades av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att bygga ett europatäckande nätverk av snabbladdstationer. De första stationerna ska byggas redan nu på våren, kartan visar hur nätverket av 400 stationer ska se ut mot slutet av 2019. En väldigt ambitiös plan att bygga 400 stationer på knappt två år!

Som jämförelse har vi lagt till Teslas motsvarande karta bredvid, där röda pluppar markerar Supercharger laddstationer som redan finns, gråa dem som ”kommer snart”.

Slående är hur pass lika de två kartorna är varandra. Men det finns även en del viktiga skillnader. Som framför allt märks i kartans utkanter.

Som svensk sajt söker våra ögon sig ofelbart till Sverige på kartorna. Södra Sverige kommer båda bolagen täcka ungefär lika mycket – plupparna verkar till och med vara på ungefär exakt samma ställen. (Med viktiga skillnaden att de flesta av Teslas pluppar är röda – stationer som finns redan idag.) Men Ionitys planer sträcker sig endast halvvägs upp i Sverige, till Sundsvall och Östersund. Norra Sverige är helt fri från prickar på Ionitys karta, medan Tesla redan idag har flera Superchargers där och fler på gång.

Vi undrar också vad stackars Finland har gjort för att totalt utelämnas från Ionitys planer? Inte en enda laddstation planerar de att placera där – till skillnad från Tesla som redan idag har flera Superchargers i landet och planerar fler, även där.

Viktigaste skillnaden ser vi dock i båda företagens planer för Polen och de baltiska länderna. Ionity planerar anlägga sina laddstationer dubbelt så tätt som Tesla. När Tesla planerar sitt Supercharger nätverk kan de placera sina laddstationer med 20, ibland ännu fler mil emellan dem – de vet att alla Tesla bilar klarar sådana räckvidd, även i motorvägsfarter. Ionity kan inte utgå ifrån det, de är tvungna att placera sina laddstationer tätare än så, så även elbilar med mindre batterier ska kunna komma fram. Vilket blir en klar nackdel när nätverket ska byggas ut i avlägsna områden. Det ser man till exempel i Rumänien, Grekland och Turkiet där Tesla planerar täcka länderna med relativt få Supercharger stationer men där Ionity skulle behöva mångdubbelt fler stationer för att uppnå samma sak och därför istället avstår helt.

Vi på Tesla Club Sweden ser fram emot den dagen vi kan arrangera vår första tävling runt Östersjön, när Supercharger-nätverkets gråa pluppar har bytt färg till rött. Med Ionitys laddnätverk verkar den åkturen inte bli möjlig ett bra tag framöver.

Inne i centrala Europa planerar dock båda bolagen att placera sina laddstationer så tätt så kunder inte kommer stanna vid varje station utan åka förbi flertalet av dem och basera beslutet på var de ska ladda mer på andra faktorer: vilka stationer som har trevligast atmosfär, bäst mat, shopping etc. liknande hur folk väljer vilken bensinmack de ska stanna vid idag.

Ionitys laddstationer kommer ha runt 6 laddplatser på varje ställe, där bilar som stödjer laddstandarden CCS kommer kunna ladda med upp till 150 kW i början med möjlighet till framtida utbyggnad till 350 kW. Problemet är bara att det finns inga CCS elbilar idag som kan ladda med så hög effekt. De flesta är begränsade till 50 kW så deras laddning kommer inte gå snabbare än så även om stationen är kapabel till mer. Och det är ytterst tveksamt om Ionitys laddstationer kommer utrustas med CHAdeMO laddare över huvud taget. I Sverige har Ionity tecknat avtal med bensinmackskedjan Circle K att anlägga sina anläggningar i anslutning till deras bensinstationer.

Vi på Tesla Club Sweden ser med spänning(!) fram emot Ionitys och andra aktörers laddnätverk. Det är sådana europatäckande satsningar som behövs för att få folk våga satsa på att köpa elbilar. Ju fler laddnätverk, ju fler laddare folk kommer kunna välja mellan desto bättre!

 


TCS två år sedan: Arma barn!

För två år sedan tog vi upp ett fenomen som gör att barn i familjer som har elbilar kan få det svårare att passa in i samhället.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.