Ionitys laddnätverk

IonityTesla

Ionity har presenterat sina utbyggnadsplaner på en konferens i Oslo förra veckan. Bolaget Ionity bildades av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att bygga ett europatäckande nätverk av snabbladdstationer. De första stationerna ska byggas redan nu på våren, kartan visar hur nätverket av 400 stationer ska se ut mot slutet av 2019. En väldigt ambitiös plan att bygga 400 stationer på knappt två år!

Som jämförelse har vi lagt till Teslas motsvarande karta bredvid, där röda pluppar markerar Supercharger laddstationer som redan finns, gråa dem som ”kommer snart”.

Slående är hur pass lika de två kartorna är varandra. Men det finns även en del viktiga skillnader. Som framför allt märks i kartans utkanter.

Som svensk sajt söker våra ögon sig ofelbart till Sverige på kartorna. Södra Sverige kommer båda bolagen täcka ungefär lika mycket – plupparna verkar till och med vara på ungefär exakt samma ställen. (Med viktiga skillnaden att de flesta av Teslas pluppar är röda – stationer som finns redan idag.) Men Ionitys planer sträcker sig endast halvvägs upp i Sverige, till Sundsvall och Östersund. Norra Sverige är helt fri från prickar på Ionitys karta, medan Tesla redan idag har flera Superchargers där och fler på gång.

Vi undrar också vad stackars Finland har gjort för att totalt utelämnas från Ionitys planer? Inte en enda laddstation planerar de att placera där – till skillnad från Tesla som redan idag har flera Superchargers i landet och planerar fler, även där.

Viktigaste skillnaden ser vi dock i båda företagens planer för Polen och de baltiska länderna. Ionity planerar anlägga sina laddstationer dubbelt så tätt som Tesla. När Tesla planerar sitt Supercharger nätverk kan de placera sina laddstationer med 20, ibland ännu fler mil emellan dem – de vet att alla Tesla bilar klarar sådana räckvidd, även i motorvägsfarter. Ionity kan inte utgå ifrån det, de är tvungna att placera sina laddstationer tätare än så, så även elbilar med mindre batterier ska kunna komma fram. Vilket blir en klar nackdel när nätverket ska byggas ut i avlägsna områden. Det ser man till exempel i Rumänien, Grekland och Turkiet där Tesla planerar täcka länderna med relativt få Supercharger stationer men där Ionity skulle behöva mångdubbelt fler stationer för att uppnå samma sak och därför istället avstår helt.

Vi på Tesla Club Sweden ser fram emot den dagen vi kan arrangera vår första tävling runt Östersjön, när Supercharger-nätverkets gråa pluppar har bytt färg till rött. Med Ionitys laddnätverk verkar den åkturen inte bli möjlig ett bra tag framöver.

Inne i centrala Europa planerar dock båda bolagen att placera sina laddstationer så tätt så kunder inte kommer stanna vid varje station utan åka förbi flertalet av dem och basera beslutet på var de ska ladda mer på andra faktorer: vilka stationer som har trevligast atmosfär, bäst mat, shopping etc. liknande hur folk väljer vilken bensinmack de ska stanna vid idag.

Ionitys laddstationer kommer ha runt 6 laddplatser på varje ställe, där bilar som stödjer laddstandarden CCS kommer kunna ladda med upp till 150 kW i början med möjlighet till framtida utbyggnad till 350 kW. Problemet är bara att det finns inga CCS elbilar idag som kan ladda med så hög effekt. De flesta är begränsade till 50 kW så deras laddning kommer inte gå snabbare än så även om stationen är kapabel till mer. Och det är ytterst tveksamt om Ionitys laddstationer kommer utrustas med CHAdeMO laddare över huvud taget. I Sverige har Ionity tecknat avtal med bensinmackskedjan Circle K att anlägga sina anläggningar i anslutning till deras bensinstationer.

Vi på Tesla Club Sweden ser med spänning(!) fram emot Ionitys och andra aktörers laddnätverk. Det är sådana europatäckande satsningar som behövs för att få folk våga satsa på att köpa elbilar. Ju fler laddnätverk, ju fler laddare folk kommer kunna välja mellan desto bättre!

 


TCS två år sedan: Arma barn!

För två år sedan tog vi upp ett fenomen som gör att barn i familjer som har elbilar kan få det svårare att passa in i samhället.

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • JH

    Och som vanligt slutar Sverige i höjd med Sundsvall…

  • Claes

    Jag undrar om Ionity kommer har liknande prissättning för oss bilister, om man jämför med Teslas Supercharger 1.90kr/kWh.

    • JH

      Blir svårt för mecedes mm. att inte matcha på den punkten…

    • dejven

      Nästan helt hundra på att man kommer att ha någon tråkig prissättning som 5kr/kwh (som clever) vilket är det enda sättet idag att få ekonomi i detta. Tyvärr känns det inte ens intressant att ladda för de pengarna.

    • Erik Åslund

      Det är väl poängen med att inte sätta egna märket på laddarna, att kunna ta hutlösa priser utan att bilmärket förknippas direkt med de hutlösa priserna.

      Det är ju inte så att bil-giganter inte har råd att bygga varsina laddnätverk och låta andra märken ladda i dom om lilla Tesla ligger ett antal år före i utvecklingen. Dessutom får tillverkare inom EU sannolikt EU-bidrag som ligger i paritet med den fulla faktiska kostnaden. Clever/E.On får det i alla fall.

  • Kenneth

    Vart kan man hitta bilden på Ionitys karta?
    Sedan får man se vart alla stolpar från E.ON hamnar.
    http://teknikensvarld.se/eon-storsatsar-pa-europa-med-10000-laddstolpar-549227/

  • Mocke

    hoppas att tesla kommer skapa css adaptrar som kan ta emot spänningen.
    Det är absolut inget negativt att det kommer upp fler riktigt snabba laddstationer, men det vore bra om bilarna kunde utnyttja dem.
    om tesla har en bra utbyggnadstakt och håller vad de lovar har vi sett delade meningar i forumet.
    (jag tycker att alla laddstationer borde kunna ge varje elbil ström ifall det finns adaptrar)

  • Pål Kindblom

    En av de första stationerna byggs vid Cirkel K Strömstad, bygglov lämnat för transformatorn, 6 laddplatser.

  • Pål Kindblom

    Vad tror ni om chanserna att Model 3 blir CCS kompatibel?

    • besser_wisser

      Tipper den kommer med to ladeporter i Europa …

  • besser_wisser

    Du burde kanskje skrevet noe om at Tesla kan lade / ikke lade på Ionitys nettverk.

    • http://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Enkla svaret är att vi vet inte än.

      • besser_wisser

        Siden Tesla er med i CCS-organisasjonen «The CharIN consortium» er det slett ikke umulig at man får enten adapter eller mest sannsynlig dobbel ladeport på europeisk versjon. Så deilig å kunne slått de to ladekartene sammen.

  • Björn

    Gör man 14 miljarder (vw) i vinst kan man ha en väldigt aggressiv expansion. Man kan i princip anlita en leverantör till varje station. Detta blir en riktigt bra komplement till tesla, förutsatt att övriga får fram bilar man vill åka 50 mil i.

  • Kingsthrone

    Och tittar man ur finsk synvinkel så ser det väldigt dystert ut. Norrland kommer nog byggas ut samtidigt som Finland tror jag.

  • Mazdak Haghanipour

    Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att dessa 400 laddstationer ska byggas de två första åren. Gissningsvis så fortsätter expansionen även efter det. Så även Finland och Norrland kan få Ionity-laddare. Kom också ihåg att det finns andra laddnätverk som har planer på att bygga i Europa: Ultra-E, MEGA-E, E-VIA FLEX-E, plus de laddoperatörer som redan idag bygger. Lägg därtill alla destinationsladdare som byggs. Det snart mycket lovande ut!

    • Mocke

      Ja, för att göra en rättvis jämförelse bör man se hur SuC såg ut de två första åren och utgå från det.
      Och då var Sverige inte heller särskilt utbyggt.
      Nu väntar vi bara på de billiga bilarna som skall kunna ockupera dessa superduperladdare.