Nu finns det över 200 000 laddbara bilar i Sverige. Elbilar och laddhybrider sammanlagt. Milstolpen passerades den 1 februari 2021 enligt sajten car.info
Enligt Transportstyrelsen fanns det 4 936 954 personbilar i trafik i Sverige vid samma datum, vilket skulle betyda att runt 4.2% av alla bilar i Sverige letar nu efter laddstolpar.
Sista dagen i februari hade antal laddbara bilar vuxit till 207 250. Av dessa var 66 809 rena elbilar. 32% av de laddbara bilarna, 1.4% av alla bilar i trafik är nu rena elbilar.
Talande för den accelererande utvecklingen är att det tog över 6 år att nå 50 000 laddbara bilar i Sverige. Nästa 50 000 tog bara 1 år 9 månader. Nästa 50 000 bara 9 månader. Och nu de senaste 50 000 laddbara bilarna såldes på 5 månader. Fortsätter utvecklingen i samma exponentiella takt har vi över 350 000 laddbara bilar i Sverige innan årsskiftet! Då kommer runt 7% av alla bilar på våra gator leta efter laddstolpar.
Det finns 16 543 publika ladduttag de kan hitta i Sverige just nu. Ett problem vi berört tidigare är att antalet elbilar växer snabbare än antal laddstolpar i Sverige. Skulle Sverige vara rustad för anstormningen av laddbara bilar skulle nu drygt 4% av landets parkeringsplatser vara utrustade med laddstolpar. Och varje månad skulle det byggas över 7500 nya laddstolpar – för det är så många laddbara bilar som tillkommer varje månad. Där är vi inte. Inte nog med att Sveriges laddinfrastruktur är otillräcklig – den halkar efter också mer och mer för varje månad som går.
Som jämförelse finns det drygt 90,000 svenska bilister som har handikapptillstånd. På nästan varenda parkering i vårt avlånga land finns det minst en handikappruta. Väldigt få parkeringar har däremot en laddstolpe. Med dagens laddbara fordonsflotta borde laddplatser i vårt land vara minst lika vanligt förekommande som handikapp-parkeringar. Vi är långt ifrån det målet.
Enligt EU riktlinjer bör det finnas en tiondel så många publika laddplatser som det finns laddbara bilar. De flesta förväntas ladda sin bil på privata laddplatser men för att kunna tillgodose behoven för dem utan egen laddplats och för de som vill toppa upp sin elbils laddning ute på språng borde det nu finnas 20 000 publika laddplatser i Sverige idag – och över 30 000 innan slutet av detta år. Vi är långt ifrån de målen, och halkar dessutom efter mer och mer för varje dag som går.
Det duger inte med samma (långsamma) takt laddplatser byggs ut nu när antalet laddbara bilar växer exponentiellt.
TCS ett år sedan: Över 100,000 laddbara bilar i Sverige
Det var bara ett år sedan vi skrev om milstolpen 100 000 laddbara bilar som passerades. Fortsätter utvecklingen i samma takt kommer nyheten om 300 000 laddbara bilar redan nu i höst!
Och när när något ökar exponentiellt så är 1 % halvvägs till 100 %. Och eftersom vi nu har 1,4 % riktiga elbilar så är vi alltså halvvägs till att ha elektrifierat landets hela fordonsflotta.
Inte helt omöjligt Om vi tagit drygt 10 år på oss att nå hit. 2032 (om dygt 10 år alltså) är om inte hela fordonsflottan som säljs elektrisk så en stor del.
Jag har själv svårt att tro på detta, men trenden är tydlig. Mycket ska dock ramla på plats för att denna profetia ska gå i uppfyllelse. Det måste bl.a. till fler gruvor och det kan ta lång lång tid få igång dessa. Som exempel sitter Sverige på en stor nickel fyndighet i Rönnbäcken, som kommer att motarbetas av alla möjliga. Politiker kan också sätta käppar i hjulen när de inser konsekvensen av elektrifieringen (som att gamla jobb försvinner och dessa väljare blir förbannade).
Det som kommer att accelerera upp övergången är kostnaden. Ingen köper en fossilbil om en elbil är billigare. Ingen köper en fossillastbil om en el-lastbil är billigare.
Vad några svenska politiker tycker blir helt oväsentligt vid det här laget. Världen har börjat ställa om, sverige kan hänga på, eller släpa efter. Vi är en fis i elektrifierings-rymden.
Världen är full av politiker som försvårar förändring.
Finns det handikapp platser som har laddstolpe?
Jodå… suck.
https://uploads.disquscdn.com/images/5c4ffcf8989d1feb970f31f1c1cb4c1e0206d7024779f67f4cf7b31cccc4fb30.jpg
Det finns ju hur många köpcenterområden som helst som inte har en enda destinationsladdare. Där hade det varit trevligt för långväga gäster att anlända, koppla in och sen gå runt och shoppa några timmar innan man sen kan åka hem utan att behöva stanna vid en snabbladdare på hemvägen när alla är trötta. Nu börjar förvisso de flesta elbilar som säljs idag ha både snabbladdning som standard, samt ett rejält batteri som tar dig minst 30 mil. Men det finns ju även en stor marknad för de som bara långreser lite då och då, och för dessa är en destinationsladdare perfekt. Det finns säkert nån som räknat på vad som är mest effektivt att bygga…
Förr kom man 200km under optimala förhållanden. En lite längre tur nånstans i vardagen, och man var tvungen att “toppa upp” för att slippa ångest.
Idag ligger elbilar på2-3 ggr den räckvidden, och väldigt mycket bättre snabbladdning.
Kan inte komma ihåg när jag sist “långsamladdade” utanför en affär sist. Det blir liksom onödigt och jobbigt, bara något för “snåljåpar” att pyssla med.