2021 – med facit i hand

MY

Det blev både rätt och fel när vi för ett år sedan gissade vad 2021 skulle bjuda på.

Så här skrev vi då:

Giga Berlin. Teslas europeiska bilfabrik ska bli färdigbyggd och börja producera bilar i år. Och kanske även mer än så. Kommer även batterier tillverkas där redan från dag ett?

Tesla Model Y. Hur annorlunda kommer den Model Y som tillverkas i Berlin bli mot de som tillverkas idag? Hela underredet gjutet i ett stycke? Med integrerade batterier som en del av bärande ramen? Och när kommer de första Model Y till Sverige? “Produktionen förväntas att inledas i början av 2021″ står det på Teslas beställningssida. I Giga Berlin, då. Vågar vi hoppas på produktionsstart i början av april och första leverans till Sverige i augusti?

Ja Elon Musk hoppades på produktionsstart redan i början/mitten av 2021. Han räknade dock inte med den tyska byråkratin. Fabriken står nu färdig – men Tesla har fortfarande inte fått alla nödvändiga tillstånd för att starta produktion. “Vågar vi hoppas på produktionsstart i början av april och första leverans till Sverige i augusti?” skrev vi för ett år sedan. Tyska byråkratin krossade alla sådana drömmar med järnhand.

Vi har dock fått bekräftat att den Tesla Model Y som till slut kommer börja produceras i Berlin kommer skilja sig en hel del från dagens bilar. Den kommer få helgjuten fram- och bakvagn. Men inte de nya självbärande batterierna. De första bilarna från tyska fabriken kommer bli en hybrid av gamla och nya lösningar.

Självkörande Teslor kör redan runt i USA. Några enstaka bilar som har fått mjukvaran. Kommer koden släppas till fler? Kommer förarna få släppa ratten? Kommer någonting av detta till Europa? (Korta svaret verkar tyvärr vara nej :( )

De där självkörande Teslorna har nu kört runt i över ett år i USA. Koden släpptes till fler, precis som vi gissat. (Fast nog inte så många fler som vi hoppats på.) Men hålla i ratten måste man fortfarande. Och EU sätter fortfarande effektivt stopp för några så avancerade funktioner (tills de europeiska biltillverkarna hinner ikapp, om vi får gissa lite cyniskt).

Tesla Model S sägs få en facelift. Den blir spännande att få se! Gissningarna går verkligen isär hur stor förändring det kommer bli.

Plaid. Den hittills snabbaste Teslan sägs börja levereras i år. Som förutom sanslösa 0-100 siffror även slår banrekord. Till Sverige kommer de dock först “i slutet av 2021″ enligt beställningssidan. Hinner de verkligen hit i år?

Ja Tesla Model S fick både facelift och Plaid. I USA. Enligt beställningssidan skulle de första nya bilarna kommit till Sverige i slutet av 2021… av detta blev pannkaka. Leveransdatumet är nu så osäkert så vissa börjat tvivla om Plaid bilarna över huvud taget kommer komma till oss?

Tesla Semi långtradaren skulle börjat tillverkas i slutet av 2020 men starten blev försenad (igen, redan 2020 var ett år senare än de ursprungliga första planerna). Enligt senaste plan kommer produktionen komma igång i år. Tredje gången gillt?

Nej det blev inte tredje gången gillt heller. Någon serieproduktion blev det inte – men envisa rykten påstår att det kanske hanns byggas några förserie lastbilar de sista dagarna av december? Vi väntar spänt på besked.

Starship klarade nääästan av senaste provflygningen. Hur långt kommer SpaceX lyckas i år? Omloppsbana? Internationella rymdstationen? Kanske rentav Månen?

Jodå, Starship klarade start och landning utan att explodera… men sedan hände det ingenting. “Omloppsbana? Internationella rymdstationen? Kanske rentav Månen?” hoppades vi för ett år sedan. Och vi hoppas fortfarande. Kanske i år…

Starlink fungerar redan för beta-testarna. Dags för riktiga kunder? Kommer några satelliter skjutas upp som även täcker våra breddgrader?

Ja, Starlink fick upp några testsatelliter på våra breddgrader precis som vi hoppades. Men det har inte varit dags för riktiga kunder än. Kanske i år…

Volkswagen ID.3. Kommer Volkswagen hinna ikapp Tesla Model 3 som Sveriges mest sålda elbil? Eller kommer leveranstakten avta?

Volkswagen ID.3 fick ett helt galet start i början av 2020 med försäljningsrekord. Den blev faktiskt till och med mest sålda elbilen i Sverige under 2020. Men den ligger ändå långt långt efter Model 3 i total antal.

Övriga biltillverkare. Alla har mer eller mindre vaga planer på nya elbilar men vi ser nog mest fram emot två av dem: Volvo och Dacia. Elektrifieringen av Volvolandet Sverige kommer inte igång på allvar förrän vi översköljs av eldrivna Volvo bilar. Spelar ingen roll hur mycket Polestar är “nästan Volvo”. Och all snack om att elbilar kostar en miljon kronor tystnar väl när till och med Dacia släpper sin elbil senare i år?

Vi hoppades att elektrifieringen av Sveriges bilflotta skulle komma igång på allvar under 2021. Och det gjorde det verkligen! Men inte så mycket på grund av Volvo och Dacia som vi hoppades på – utan tack vare Volkswagen ID.3, ID.4, Kia Niro – och nykomlingen MG ZS EV!

KristallkulaKristallkulan behöver nog putsas lite. Med facit i hand märks det tydligt att vi rycktes med av Elon Musks eviga tidsoptimism. Det mesta brukar ta längre tid än vad han hoppas på (måste vara väldigt frustrerande för honom). Men mycket av det som förutspåddes håller ändå på att hända – om än lite långsammare än vi alla hade hoppats på.

Vi får gnugga kristallkulan lite hårdare så kommer den kanske prestera bättre i år.

Nytt för i år är att du kan själv rösta på vad du tror kommer hända i år. Spå framtiden här!

Bookmark the permalink.
  • Björn Fredriksson Möller

    Lite orättvist att skylla förseningen i Brandenburg enbart på tysk byråkrati. Det är ju inte bara i Tyskland man behöver tillstånd för att starta miljöpåverkande verksamhet (och ja, tillverkning av flera hundratusen till miljoner bilar per år kommer att påverka miljön runtomkring, inte minst genom ökade transporter, vattenförbrukning, utsläpp, etc). Och precis som i Sverige (och de flesta demokratier) finns det möjlighet att överklaga beslut). Nu gjorde man ju om processen eftersom vad som skulle byggas hade ändrats (inte bara sammansättning av fordon utan även en batterifabrik som inte var med i ansökan från början). Knappast byråkratins fel att Tesla ändrade vad man sökte tillstånd för? Det unika är ju att Tesla bygger i princip färdigt innan man har permanenta tillstånd klara, men det gör ju att man kan vara hyfsat säker på att de trots vissa protester kommer att få tillståndet till slut.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Nåja, när tillstånden försenas för att Tesla ville MINSKA på fabrikens vattenbehov då passerades ändå en byråkratisk milstolpe. Batterifabriken är förresten en separat fabrik med separat tillståndsprocess som inte påverkar huvudbyggnadens.
      https://teslaclubsweden.se/papieren-bitte/

      • Björn Fredriksson Möller

        Har du någon länk som bekräftar att man inte söker tillstånd för batterifabriken också? Enligt den info jag har sett är den främsta anledningen till att hela samrådsförfarandet fick tas om var att det var så stora förändringar i ansökan att det fanns risk att ett överklagande skulle vinna om man inte gjorde om samrådet. De stora ändringarna består då bland annat i att en tidgare lagerbyggnad numera är en batteritillverkning.

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Hmm. Du har rätt i att batterifabriken är inte en separat handling. Jag tar tillbaka det. Editerat mitt inlägg. Förseningen på grund av minskade vattenbehovet var dock redan 2020, innan batterifabrik ändringen.

          • Björn Fredriksson Möller

            Oavsett om man gjort den mindre ändringen i vattenförbrukning (vilket jag vill minnas påkallades av att man skulle ta för stor del av den tillgängliga vattenkapaciteten i området) så hade tillägget av batterifabriken gett de förseningar vi ser idag. Förseningen är med andra ord helt beroende av att man inte sökte tillstånd för att bygga batterifabrik från början utan “kompletterade” med den i efterhand. Men det låter ju bättre att det är byråkratins fel…

    • Marcus

      Håller med. Man skulle nästan kunna hävda att Tesla kör med nån slags utpressningstaktik. Man bygger helt enkelt utan tillstånd och hoppas att det kan skynda på tillståndsprocessen. Men tyskar myndigheter fungerar inte så. Det är mycket möjligt att Tesla har skjutit sig själv i foten. Underskatta inte tyska byråkrater. De avviker inte en millimeter från reglerna. Och jag skulle tro att de i fallet med Tesla är lite extra petiga dessutom.

      • Björn Fredriksson Möller

        Man har ju fått tillfälliga tillstånd att börja bygga med villkor att man återställer om man inte får det slutliga tillståndet. Det var väl därför man fick gå in med rätt höga belopp i säkerheter som skall täcka ett eventuellt bortplockande av anläggningen. Undrar om de hade något liknande i Buffalo?