Svenska biltidningen Auto Motor & Sports redaktör Fredrik Langendorf satte sig i måndags i en fulladdad Tesla Model S och gav sig iväg. Han skulle se om det deras systertidning, den tyska Auto Motor und Sport påstod var sant: att en Tesla Model S kommer endast 18 mil om den körs i 120 km/h. Det påståendet upprörde ju så många Tesla-ägare som påstod att deras bilar kunde åka betydligt längre än så.
Undertecknad gick också hårt ut mot testet och påpekade att tyska tidningens mätmetoder var väldigt udda, olämpliga, och att ett beräknat värde aldrig kan kallas för “äkta räckvidd”. Enda sättet att ta reda på en elbils äkta räckvidd är att ladda den full och köra den tills den inte rör sig längre. Jag utmanade svenska Auto Motor & Sport att göra ett riktigt test där de kör Teslan så långt den går.
Tidningens redaktör Fredrik Langendorf antog min utmaning – han misstänkte nog själv också att nånting inte stod helt rätt till kring det tyska testet. Så han valde noggrant ut en sträcka motorväg där testkörningen skulle genomföras: han körde E20 upprepade gånger fram och tillbaka mellan Eskilstuna och Nykvarn. Avfarterna där han vände var valda med omsorg: rondellen i Eskilstuna kunde tas med hög hastighet, viadukten vid Nykvarn är särskild kompakt för minsta tidsförlust. Mellan dem höll han 122 km/h för att kompensera för hastighetsförlusten vid vändningarna. Han verifierade med GPS att farten bilens hastighetsmätare uppgav stämde.
Starten skedde vid Åkers styckebruk, mittemellan Eskilstuna och Nykvarn. Bilen laddades full där med Trip Charge ända upp till 100%. Testkörningen skedde sedan i 20-21 grader, gassande sol, AC inställt på 20 grader, och stereon på. Fredrik valde att inte ha Range Mode påslaget, han ville enligt egen utsago “efterlikna tysktestet så gott det gick”. Möjligtvis var han också rädd att Teslans Range Mode är som vissa andra elbilars Eco Mode som begränsar bilens prestanda så kraftigt att bilen blir mer eller mindre värdelös att köra. Nu är det inte så, Model S Range Mode påverkar mest bara hur batterierna värms men inte bilens prestanda. Även AC/värme påverkas bara i början – det tar längre tid att få rätt temperatur i bilen, men sedan har klimaanläggningen inga problem att hålla inställd temperatur även i Range Mode. Vid normal körning märker många Teslaägare ingen större skillnad mellan normal och range mode – förutom körsträckan.
Ja, ja men hur långt kom han då?
Jo, han kom 30 mil. Efter 299.3 km, framme vid avfarten till Åkers styckebruk meddelade bilen 0 km räckvidd kvar och “Charge now”. Då valde han att svänga av för att slippa bli trafikfara ståendes på motorvägen. Han återvände till laddpunkten vid Åkers styckebruk som han nådde efter totalt 307 km körda. Då var bilen fortfarande körbar men körde på de sista batterireserverna. Han skulle kunnat köra kanske nån mil till innan bilen helt stannade. Enligt Fredrik “Med extrem timing och tur kan man nog säga att den är en 32-milare“.
Kollar vi på Tesla Motors räckviddsdiagram så stämmer hans resultat med det utlovade. Håller man kring 120 km/h kommer man strax över 300 km enligt grafen. Bilen betedde sig alltså exakt så som Tesla Motors utlovat!
Skulle han ha slagit på Range Mode eller skulle han ha sänkt farten till 110 km/h skulle han nog ha kommit 35 mil på motorvägen. Och det viktigaste av allt: skulle han verkligen ha åkt någonstans -inte svängt tillbaka vid Eskilstuna- skulle han 9 mil efter hans start kommit fram till Superchargern i Arboga, och efter ytterligare 15 mil till Superchargern i Karlstad – så han kunde bara ha fortsatt och åkt och åkt genom hela Europa!
Vi tackar redaktör Fredrik Langendorf för att han har återställt vårt förtroende till hans tidning! Det är extremt berömvärt att om någon klagar på en av artiklarna i hans tidning så drar han sig inte från att själv sätta sig i bilen och ta reda på sanningen! Hans resultat kommer att publiceras i ett kommande nummer av svenska Auto Motor & Sport.
Även tyska Auto Motor und Sport har fått krypa till korset. Långt mindre villigt än deras svenska systertidning dock. Den tyska Tesla-föreningen TFF anordnade en omtest tillsammans med Auto Motor und Sport. I det testet kom bilen 26 mil körandes i 120 km/h. Konstigt att så snart Auto Motor und Sport är inblandad kör Model S kortare än vanligt – när TFF själva testade kom bilen 36 mil… och konstigt att när BMW i3 testades om blev dess räckvidd bara 66 km – hela 12 km kortare än i Auto Motor und Sports originaltest. Nåja, de har väl andra naturlagar i Tyskland 🙂
Apropå förbrukning och räckvidd så hälsar Auto Motor & Sports chefsredaktör Alrik Söderlind att nu har de fixat deras “Sätt betyg på din bil” enkät så det nu går att ange energiförbrukning på elbilar. Han ber alla Tesla-ägare hjälpa till genom att fylla i enkätet.
Snyggt där! Även om range mode inte var på så laddade han till 100% antar jag?
Ballt att han antog utmaningen. Rättvisare mätning är nog svårt att få. Riktigt bra.
Bra jobbat! Betydligt mera realistiskt 🙂
Pingback: AM&S nya testkörning | Elbil som familjebil – Tesla Model S