Begagnade Tesla Model S

Begagnad

Tesla Motors har lanserat sidan för begagnade Teslor även på svenska versionen av sin hemsida. Sidan som lanserades i USA i April har visat sig öppna upp Tesla Motors bilar till helt nya demografigrupper.

Edmunds.com undersökte förra månaden vem som köper nya och begagnade Teslor. Gissa vad? Nya Teslor köps framför allt av välbeställda, vem skulle ha trott det? Men det som var intressant i deras undersökning var att de kunde visa att begagnade Teslor köps även av yngre, mindre välbeställda köpare. Däremot är det oförändrat mest män som köper bilarna, nya som begagnade. Över 80% av alla som köper en Tesla Model S är män.

Svenska begagnad-sidan kan bara erbjuda två Tesla Model S för tillfället, till priser runt 8-900,000 kronor. Vill du beställa en Tesla Model S 70 med 42 mils räckvidd och 0-100 på 5.8 sekunder och få den lagom till jul – eller köper du hellre en begagnad P85 för ungefär samma pris med 50 mils räckvidd, 4.4 sekunder till 100 och kan köra iväg den redan nu?

De begagnade bilar som Tesla Motors nu erbjuder på sin hemsida har fyra års, 8000 mils begagnad-garanti isf nya bilars nybilsgaranti. Batterigarantin är oförändrad 8 år från då bilen tillverkades. Bilarna är genomgångna av Tesla Motors och man får även dygnet runt vägassistans på köpet. Bilderna man ser på sajten är dock tyvärr endast exempelbilder – inte bilder på själva objektet (usch och fy, Tesla Motors :-( )

Köper man en begagnad Tesla Model S ska man komma ihåg att vissa äldre bilar kan sakna de nödvändiga hårdvarorna som behövs för autopiloten, autobroms, adaptiv farthållare, mm. Bilar tillverkade före september 2014 saknar kameran och radarn som behövs för dessa funktioner. Äldre bilar utan teknikpaket saknar även den GPS-navigering som nuförtiden är standard i bilarna (de har endast begränsad navigering på mittskärmen).

Det kan vara värt att klicka runt bland länderna med hjälp av land-selektorn på botten av sidan. Andra europeiska länder erbjuder fler begagnade Teslor. Det finns dock två länder man ska hålla sig borta från: Norge och Schweiz, då de inte är medlemmar i EU och bilar köpta där måste servas där för att garantin ska gälla. Och frestas inte att klicka på länderna i Nordamerika eller Asien heller – de bilarna är inte kompatibla med elnätet och Superchargrarna i europa. Hittar du dock någon bra begagnad Tesla inom EU så kan det vara tryggt att veta att garantin gäller över hela europa och bilarna kan servas i valfri EU-land.

 


TCS ett år sedan: Gigafabriken byggs i Nevada

För ett år sedan offentliggjorde Tesla Motors sitt beslut om att bygga världens största batterifabrik Gigafabriken i Nevada. Innan dess spelade de skickligt ut ett antal delstater i USA mot varandra: vilken delstat skulle ge bästa möjliga villkor i utbyte mot uppemot 6,500 nya arbetstillfällen? Tesla Motors har dock köpt upp mark i andra delstater också, som ligger beredda inför framtida Gigafabriken 2 och 3. Som vi kunde rapportera för ett år sedan var dock en viktig faktor i beslutet en i stort sett outnyttjad naturresurs som finns i just Nevada.

 

Tagged , , , . Bookmark the permalink.
  • Jonas Bylund

    Av det länkade dokumentet framgår att garantimässigt är Schweiz och Norge ok. “Tesla European Warranty Region is defined as including the Member States of the European Economic Area, Monaco, San Marino, and Switzerland”, (EEA är EU + Norge och Island). Tull och moms bör man däremot tänka på.

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      “customers purchasing pre-owned vehicles from Tesla in Monaco, San Marino, and Switzerland must return to the country in which the pre-owned vehicle was purchased from Tesla in order to receive warranty service (e.g. a customer who purchased a pre-owned vehicle from Tesla in Switzerland must return to Switzerland)”

      Däremot verkar Norge vara OK ur servicesynpunkt, ja. Dock är det fortfarande mycket mer krångel att importera en bil från Norge än från EU.

      • Alexander Söderström

        Nu skall man kanske ta det Tesla själva skriver angående garantiavtal med en nypa salt,amerikansk rappakalja.
        Frågan är vad som gälker i Sverige/EES avtalet och konsumenträtten.Känns trots allt att “avtalsvilkorslagen, par. 12″ är ganska vattentät till konsuments fördel! (t.ex. servicen).
        Vad gäller att importera en Tesla från Norge,ser jag absolut inga större utmaningar med.Som Svensk medborgare kan man köra bilen på utlänska reg.skylltar upp till ett år,ny som beggad.Sedan måste bilen registreras i Sverige,tull på 10% skall erläggas på inköpspriset.(ett år har då gott = billigare bil ).Enda kravet är att bilen är äldre än 6mån. och skall ha rullat över 600mil.Då klassas den som begad.Moms tillkommer då INTE på importerad bil.Endast tull,se tidigare text.
        Man kan ju försöka förhandla med Tesla i Norge,om att man byter ut bilens sim-kort.Och det till Tealas fördel vad gäller roming.

        • Nils Dahlgren

          Vilken skillnad är det -köpa i Norge- köpa i Sverige?

          • Alexander Söderström

            Det är väl just priset,momsfritt än så länge…. Sedan sitter det ett “norskt” SIM-kort för 3/4G uppkopplingen misstänker jag!Med det är Teslas utmaning!

          • Nils Dahlgren

            Tack för det . Då vet jag.

  • G F

    Skulle vara spännande att veta vad ägarna till dessa båda bilar fick för dem i inbyte, och vad de bytte till.

  • Nils Dahlgren

    Nämns ovan att äldre mod S saknar hårdvaran för autopilot. Om jag köper en ny idag (med lev förhoppningsvis i vår!), finns då hårdvaran för autopilot, även om jag inte gjort det tillvalet i köpet?
    Nyfiken gammal gubbe.