Mejlet

Refinery

Istället för “överdrivet insatta analyser av företagets aktiekurs och investeringsplaner” avslöjar vi idag istället ett internmejl från en av de stora biltillverkarna:

Den förmodat så harmlösa Elon Musk har visat sig vara farlig för hela vår verksamhet. Hans drömmar om att elbilen ska rädda världens klimat kan få stora konsekvenser för inte bara vårt företag, utan även våra konkurrenter. Våra försök att visa upp elbilen som opraktisk och ful och dyr verkar inte ha räckt. Inte ens att vår största konkurrent helt har tagit avstånd ifrån elbilen verkar bromsa elbilens utveckling och framfart. Att dessutom en annan konkurrent bett köparna att inte köpa deras elbilar eftersom de sagt sig förlora pengar på den verkar inte ha hjälpt. Vi vet ju att det inte är så svårt att tjäna pengar på elbilar. Men då förlorar vi ju vår största inkomst som ju är reservdelar.

Tesla har gjort en snabb och snygg bil med lång räckvidd som alla vill ha. Det har gjort det svårare för oss att hävda att det inte går att bygga snabba elbilar med lång räckvidd. Deras laddnätverk som byggs upp över världen har förödande konsekvenser för våra försök att bevisa elbilens tillkortakommanden. Inte ens det lyckade begreppet “räckviddsångest” som vi har myntat verkar hjälpa längre. Kanske för att så många har sett ägare till våra ICE-bilar gå med en reservdunk längs vägen. Medan elbilarna ju faktiskt bara behöver leta reda på första bästa eluttag. Tyvärr har en rapport offentliggjorts som bevisar att det är få elbilsägare som fått eltorsk.

Det vi har lyckats bra med är däremot att uppmärksamma Teslas tre bilbränder medan vi själva har haft cirka 20000 bilbränder under samma tid. Tyvärr vet vi inte hur länge till det går att hemlighålla den ojämna balansen där. Tack och lov så är världen van vid oljekatastrofer så det anses inte vara till vår nackdel. Inte heller att oljan kommer ifrån många diktaturer. Hälsoaspekterna med avgaserna kan vi fortsätta att ignorera då allmänheten även där är van vid det. Vilket gör att det inte uppmärksammas.

Det har inkommit till vår kännedom att Tesla anhängare har bildat en sekt som spänner över så gott som hela världen. Tydligen så är Tesla bilarna så bra att dess ägare lyckats övertyga andra att också köpa en. De som inte har råd följer med på olika forum med förhoppning att själva få köpa en egen Tesla en dag. Eftersom Tesla ägarna också är aktiva på olika forum fångas presumtiva sektmedlemmar effektivt upp. Deras så kallade sanning kommer där fram utan nödvändig censur. Kommer Tesla att lyckas tillverka Model 3 kan det bli farligt för oss då antalet medlemmar i sekten skulle kunna öka dramatiskt. De har tydligen överstepräster i varje land som verkar under täckmanteln som forumansvariga. Det finns olika nivåer av status hos sekten, där det verkar vara att den som har snabbast och dyrast bil är högre upp i hierarkin.

Vi måste utöka våra kostnader för att fortsätta muta biljournalister. Samt fortsätta att utöka våra insatser för att blockera deras laddplatser. Något som blir allt svårare eftersom laddplatserna blir fler hela tiden. Vi måste vara överens med våra konkurrenter om att inte ansluta oss till deras laddnätverk eftersom det skulle kunna få stora konsekvenser med betydligt fler sålda elbilar. Vi måste dessutom fortsätta att försöka sprida ut hur farligt det är med elframställning. Samt försöka hävda att det är miljöfarligt att utvinna metall till batterier.

Vi måste tillsammans med våra konkurrenter fortsätta att göra fula dyra elbilar med kort räckvidd. Åtminstone tills vi är absolut tvingade till att göra snygga elbilar med lång räckvidd. Det känns som att det är den bästa planen. Att Apple eller någon annan skulle lyckats göra elbilar anser vi som befängt. Det så kallade hotet ifrån kinesiska tillverkare anses överdrivet. Vad kan gå fel med vår planering? Inget som vi ser det, utan vi kan snart luta oss tillbaka.

OK då, så det var inte ett riktigt mejl från en riktig biltillverkare, bara ett kåseri sprungen från vår medlem Patrik “Elputte” Nyborgs hjärna – men visst var det roligt! 😀

 


TCS ett år sedan: Äkta räckvidd! – not.

För ett år sedan seglade sig en veritabel #AMSgate upp då tyska biltidningen Auto Motor und Sport gjorde en väldigt konstig test där de kom fram till att Tesla Model S skulle ha knappt över 18 mils räckvidd – och BMW i3 12 mil. Svenska systertidningen Auto Motor och Sport översatte och publicerade artikeln i Sverige.

Efter tyska och svenska Teslaägares protester valde tyska Auto Motor und Sport att stoppa huvudet i sanden – medan svenska Auto Motor och Sport gjorde en pudel.

Än mer hedrande för svenska tidningen var att deras redaktör Fredrik Langendorf helt sonika satte sig själv i en Tesla Model S och gjorde en riktig testkörning av den, 120 km/h konstant fart, från 100% laddning tills den inte kom längre. All heder för riktig journalistik och yrkesstolthet! Han kom 30 mil utan problem, utan Range Mode på.

 

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 7 Responses to Mejlet

    1. Björn Lundahl says:

      Ja roligt, de kan inte producera sådana bilar som Tesla gör eftersom de saknar entusiasmen och viljan.

      De kommer dock, tror jag, att desperat slå in på denna väg när det väl är för sent ungefär som Hasselblad och Kodak gjorde när digitalkameran gjorde sitt intåg.

      Likadant var det ju när quartz klockan tog över och när micro räknaren hotade Facit etc.

      Historien upprepar sig.

    2. Mathias Carlberg says:

      Utmaningen för våra andra biltillverkare är:
      1. De hade inte planerat elbilar. Stora investeringar i andra modeller liksom hybrider måste ut på marknaden.
      2. Att tillverka en elbil är inte utmaningen. Om Volvo, BMW, Audi etc bygger en 100% elbil inklass med Tesla kommer den sälja i stora volymer. Men oj de har inga batterifabriker så hur sjutton skall de klara volymerna? Nej bättre låtsas leka bränsleceller…

    3. Simon says:

      Hur går man med i Teslas vittnen? 🙂

    Lämna ett svar