BMW visade upp sin senaste konceptbil på bilshowen Auto China 2018 i Beijing förra veckan. Den visar hur BMW kommande eldrivna SUV kommer se ut. Förlåt, rättelse: inte SUV utan SAV. Sports Activity Vehicle. BMW vill inte kalla sina bilar för “Utility” av någon anledning så deras lite större bilar heter SAV.
BMW Concept iX3 ser väldigt konventionell ut för att vara en elbil. Men de stora BMW “njurarna” framme är inga luftintag längre – plastet i dem är bara utformad som en låtsasgaller. Enorma stora motorhuven döljer heller ingen gigantisk bensinmotor, så hela fronten på bilen är ett “fejk” för att påminna om svunna tider då bilar var tvungna att se ut så här för att motorn skulle få plats och få luft. Är det så att BMW tycker att SUV, förlåt SAV måste ha stora motorhuvar – även om det inte är något under dem? Vi undrar vad det är som egentligen döljer sig under den enorma motorhuven – kan det månne vara en frunk?
Laddluckan vid förardörren bjuder på en överraskning: ett Typ2 uttag. Överraskningen ligger inte så mycket i att det är Typ2 inte Typ1 utan snarare i att det finns inga extra pinnar för snabbladdning!!! Europeiska elbilar brukar ha CCS uttag som är Typ2 med två stora extra pinnar under för likströms snabbladdning. Att de pinnarna saknas är totalt förbryllande?! Vad har hänt, kan BMW Concept iX3 inte snabbladdas?!
Men håll i dig, nu blir det ännu mer konstigt:
För BMW Concept iX3 har en lucka till! Där bensinbilar brukar ha sina tanklock. Förvirringen är total. Har BMW Concept iX3 två ladduttag? Varav den ena bara medger långsamladdning? (Vi får väl hoppas att tankladdluckan där bak döljer ett riktigt CCS uttag i alla fall.) Ingen av de släppta bilderna visar vad som gömmer sig bakom lucka nummer två. Skulle jag ha foliehatt skulle jag inte ens bli förvånad om man hittade ett tanklock där – att iX3 egentligen är en alldeles ordinär laddhybrid.
BMW Concept iX3 är -som namnet antyder- en konceptbil. Pressreleaset om bilen nämner inte ett ord om serietillverkning. YAFFEC? Inte om man får tro BMW ordförande Harald Krüger som sa vid premiärvisningen att den kommer börja tillverkas år 2020, i Kina. Vi får se hur annorlunda färdiga BMW iX3 blir mot konceptet – fixar de till laddluckorna till exempel?
Med pressreleaset följde det även med ett filmklipp om BMW kommande elbilsplattform som innehöll lite matnyttig information:
Förra veckan visade vi hur Audis batteripack är snarlik men ändå olik Teslas batteripack. Även BMW verkar ha lärt sig en hel del från Teslorna de har skruvat isär. Batteripacket i bottenplattan är väl knappast något unikt, så gott som alla elbilar har dem. Men brandväggarna mellan batterimodulerna känner vi igen. BMW kommer på samma sätt som Audi använda sig av batterimoduler innehållande platta batterier som lättare ska kunna bytas än de separata små cylindriska celler Tesla har i sina batteripack. BMW moduler är dock mycket större än Audis och inga detaljer om hur batterierna kommer kylas har avslöjats.
Batterikapaciteten uppges till över 70 kWh, med en WLTP räckvidd på 40 mil. WLTP är nya, mer rättvisande körcykeln alla nya bilar i EU ska uppge från och med i år. Till skillnad från gamla NEDC fantasisiffrorna ska WLTP räckvidden kunna uppnås bara man är någorlunda lätt med gaspedalen.
Batteripacket ska kunna snabbladdas med 150 kW – lämpligen på de Ionity laddstationer BMW är med på att finansiera. Om man nu hittar rätt laddlucka på bilen med en CCS laddkontakt bakom, vill säga…
Elmotorn är ihopbyggt med drivkretsar och utväxling i en lätt demonterbar enhet – precis som på Tesla. BMW berättar stolt att elmotorerna innehåller inga sällsynta jordartsmetaller, vilket pekar på att de har gått över till asynkrona växelströmsmotorer – elmotortypen endast Tesla använt sig av hittills. (Och i och med Model 3 precis övergett.)
Asynkrona växelströmsmotorer kan tillfälligt överbelastas mycket mer än synkrona växelströmsmotorer (anledningen till det, och mer info om motortyperna kan du läsa om här) så vi kan förvänta oss häftiga prestandasiffror från framtida BMW-elbilar. Konceptbilens uppgivna motoreffekt på 200 kW/270 hästkrafter är dock inte särskilt imponerande.
BMW har även oblygt kopierat Teslas lösning för fyrhjulsdrift. Instegsmodellerna har bakhjulsdrift mha en elmotor som driver på bakaxeln. Fyrhjulsdrivna modellerna får även en lite mindre elmotor som driver på framaxeln också. Är det förresten en framtida helelektrisk version av BMW i8 vi ser på bilden ovan?
Du kan se hela klippet nedan:
Det verkar alltså som att om några år kan BMW börja släppa elbilar i paritet med dem Tesla har sålt i många år nu. Vi hoppas dock att nästa pressvisning av en BMW elbil inte längre kommer handla om konceptbilar utan om verkliga modeller de verkligen kommer börja serietillverka.
TCS fyra år sedan (japp vi är så gamla): Så gick Tesla Motors kust-till-kust resa till
Tesla demonstrerade sitt då nya Supercharger-nätverk genom att åka kust-till-kust tvärs igenom USA med några Model S. De var inte först, några privatpersoner hade då redan åkt sträckan, och sedan dess har många många andra gjort om bedriften. Men att en elbil kan åka tvärs igenom USA var en stor nyhet då – och många har inte fattat hur lätt och bekvämt det är än idag.
Med tanke på den andra “luckan” bak, kan det bli en REX-variant av iX3:an också tro?
Precis min tanke, när BMW pratade om i5 för några år sedan så sa de att de skulle inte försöka få längst räckvidd utan istället erbjuda en REX modell. Kan vara bra för de som köper elbil för första gången och är osäker på räckvidden eller bara vill ha backup vid längre resor.
Angående CCS skulle jag inte vara orolig, detta är bara en prototyp så den kommer nog hamna där fram på höger sida.
Fast skulle jag bygga en prototyp/konceptbil så skulle jag skruva dit ett CCS uttag även om extrapinnarna för snabbladdning inte fungerar än.
Jag har faktiskt varit på möten om just ladduttag på fordon och man blir förvånad hur många och starka åsikter folk kan ha utan att igentligen ha någon erfarenhet av ett dagligt liv med en elbil. Ska väl säga att det fanns många med vettiga åsikter också så jag får hoppas det blir bra trots att jag nu inte längre jobbar för det företaget 🙂
Samma sak med laddingången kunde man ju se på Porsche Mission E, som tycktes sakna CCS på bilderna Porsche släppte. Anser dock att sannolikheten för att både Mission E och iX3 kommer få CCS är 100%. Dock märkligt att de visar bilarna med bara Typ 2, skapar ju onödiga spekulationer.
Eller så kan det ju vara så att man har haft samma idé som Audi och bilen kan fås med två laddluckor, varav en är bara för långsamladdning, den andra för både långsam- och snabbladdning. Så att man slipper sladdkrångel på parkeringar och hemma i garaget.
Fast för att vara ärligt så tror jag faktiskt också att den andra luckan döljer en bensin- eller dieseltank istället, och bilen går inte att snabbladda alls. :-/
Fast det står ju i pressmeddelandet att den kommer gå att snabbladda med 150 kW.
Om det nu inte är en laddhybrid kan det vara som på en trilling. Snabbladdning på ena sidan, långsam på andra sidan. Med en kontakt vänster fram och en höger bak går det nog inte att krångla till det ytterligare. Då gäller det att man är vaken och får vänt bilen åt rätt håll med luckan i rätt läge.
@disqus_vXNqsliGEs:disqus Jag tror att förklaringen för laddingången är enkel. Bilen visades i Kina, och Kinas kontakt för DC-laddning (GB part 3) stödjer inte AC-laddning (likt Chademo). Bilar i Kina behöver därför två ingångar, en GB part 2 och en GB part 3, vilket förmodligen inte får plats bakom luckan i fram (iaf inte på konceptbilen). Om man tittar på laddingången i din artikel ser man även att det inte är en vanlig Typ 2, utan snarare en Kinesisk GB part 2.
Bilar sålda i Europa kommer få CCS.
https://uploads.disquscdn.com/images/5a11dadffe404bce6a05c73edffc8a11d9b5ae8c75f8570a6ccc73071e8f09b7.gif
Ja du har alldeles rätt, så är det nog! Du har väldigt passande användarnamn 😉
Haha, tack. Lite självironiskt också kanske. 😀
Två laddingångar på bilen skulle ge mer flexibilitet kring hur man måste parkera vid laddstolpen. Men då måste de förstås vara placerade på ett annat sätt en enligt bilderna i artikeln, t ex bakom varje bakhjul.