Många var förvånade när Tesla placerade sina Supercharger snabbladdare på “fel” sida E18 i Grums två mil väster om Karlstad. Inte norr om motorvägen där det redan finns bensinmack, Burger King och Rasta restauranger utan söder om den där det bara finns – åker.
Fast nu rapporterar Nya Wermlands-Tidningen att åkern blir inte en tom åker länge till. Flera verksamheter, däribland två restauranger, ligger i startgroparna för att etablera sig på Nyängenområdet i Grums enligt tidningen. “Vi har köpt mark och planerar att öppna en restaurang med asiatisk mat” säger Jack Ha, företrädare för restaurangkedjan Rosegarden. “Vi tyckte läget var intressant. Tanken är att man ska kunna ladda bilen och samtidigt ta lite mat.”
– Vi tror att om ett till två år är det i full gång där ute, menar Krister Lennartson, ordförande för Utvecklingsbolaget som har sålt 80,000 kvadratmeter mark för handel och industri på Nyängen. Först ut av alla bolag var gymmet 1845GYM som öppnade sina portar på området. När deras reception är öppen 9-20 kan man köpa engångs inträde ifall man vill svettas lite medan bilen laddar.
Vi på Tesla Club Sweden har redan för tre år sedan berättat om vilken uppsving Superchargern blev för Toftaholms Herrgård. Laddstationen blev en veritabel kundmagnet. Den förut ganska så avsomnade herrgården fick så mycket kunder att de fick anställa mer personal. “Vi har inte haft en sådan julimånad på 20 år, sedan jag tog över Toftaholm” sa dåvarande ägaren Torbjörn Colfach, “vi har haft lunchrusningar vi inte kunnat drömma om. Det har gett konferensbokningar och allt möjligt.”
Många bensinmackar som fått Tesla Superchargers i närheten erfor samma sak. Inte konferensbokningar men väl massor med nya kunder som faktiskt kommer in till macken och sitter och fikar på deras caféavdelning. Avgasbilister bara stannar till ute vid pumpen och betalar med kort där – de kommer ofta inte ens in i butiken än mindre köper deras varor.
Caféer, snabbmatsställen och restauranger börjar få upp ögonen för en ny köpstark kundgrupp som garanterat stannar minst 20 minuter på deras etablissemang. Hotell som skaffar laddboxar märker att kunder åker omvägar bara för att besöka just dem. Köpcentra likaså. En snabbladdare eller laddbox, som ofta är helt gratis för hotell- eller restaurangägaren, kan göra en enorm skillnad mot just deras värsta konkurrenter i närområdet. En elbilist tittar först och främst om det erbjuds laddning – det mesta annat kommer faktiskt i andra hand. (En hotellägare fick ögon stora som tefat när jag visade henne att värsta konkurrenten i staden var uppe på Teslas laddkarta men inte de. De skaffade tio laddboxar av bara farten 🙂 )
CirkeK i Norge är med på noterna. De ska bygga om 21 av sina bensinstationer till energistationer som ska erbjuda både flytande bränslen och snabbladdare. Inte en ensam bortkommen laddare i ena hörnet utan rader av Ionity snabbladdare och Tesla Superchargers. Bensinmackar var naturliga mötespunkter på 50-talet. Sedan dess har de förpassats till något nödvändigt ont man stannar så få minuter vid som möjligt. Ironiskt nog kan det bli just elbilar som ger mackarna renässans – nu som energistationer.
Hotell, restaurang och köpcentra lägger ner massor med resurser på att klura ut hur de ska kunna locka till sig fler kunder. Alla vet inte än att det finns ett enkelt sätt – som med rätt samarbetspartner inte ens behöver kosta dem något.
Laddstationer kan till och med omvandla en tom äng i Grums till en sjudande handelsplats.
TCS ett år sedan: Byxa tröja elbil byxa tröja elbil
För ett år sedan berättade vi om Renaults nya elbilsbutik som öppnade i Täby Centrum. Renault har sneglat inte så lite på Teslabutiken hundra meter därifrån när de designade denna deras första elbilsbutik.