EU förbjuder förbränningsbilar från 2035

RIPotto

EU länderna enades i onsdags om att förbjuda nyförsäljning av personbilar med förbränningsmotorer från år 2035.

Lagförslaget som tidigare godkändes av EU parlamentet har nu även godkänts av EU-s ministerråd.

Alla personbilar som säljs inom EU skall vara nollutsläppsbilar från år 2035. Vilket innebär förbud mot alla bilar med förbränningsmotorer – inklusive laddhybrider.

Nu finns det alltså ett fast bortre gräns alla parter kan planera mot. Från biltillverkare och bränsleproducenter till bensinmackar och privatpersoner. Även efter år 2035 kommer det finnas ett antal bilar med förbränningsmotorer kvar men deras antal kommer minska för varje år. Kommer vi ha några bensinmackar kvar i Sverige år 2045? Köper du en bensin- eller dieselbil idag – kommer du kunna sälja den om tio år?

Fast pandemin och kriget i Ukraina har visat att utvecklingen kan gå snabbare än så. Redan nu utgör elbilar en fjärdedel av alla sålda bilar i Sverige. Efterfrågan på begagnade elbilar har exploderat.

EU-s beslut låter som en väldigt kraftfull åtgärd men med tanke på den snabba utvecklingen som pågår nu är frågan om lagen ens kommer ha relevans. Bilar med förbränningsmotorer behöver knappast förbjudas till 2035 – ingen vill ändå köpa dem tills dess!

Vi befinner oss i en oljekris. Priset på bensin och diesel har rusat i höjden, och det kan bli ännu dyrare kanske redan i sommar.

Ni som är tillräckligt gamla kommer ihåg den förra oljekrisen: hösten 1979 steg drivmedelspriserna på grund av oroligheter i mellanöstern. Priserna steg kraftigt och alla var rädda för försörjningsproblem. Det faktiska bortfallet blev i efterhand beskedliga 4% men hela världen höll andan och hamstrade olja, bensin och diesel.

Den oljekrisen blev slutet för svenskt oljeberoende. Jo, du läste rätt. Sverige halverade sin oljeförbrukning efter det och vårt lands oljebehov har aldrig varit detsamma sedan dess. Sveriges “peak oil”, när vi förbrukade som mest råolja var på 1970-talet och har minskat rejält sedan dess:

PeakSwe

Efter oljekrisen 1979 halverades Sveriges oljeförbrukning på endast fyra år! Folk gick man ur huse och kastade ut  gamla oljepannor man använt för uppvärmning och ersatte dem med elvärme. Villaägarna övergav sina fullt fungerande oljepannor när priset på villaolja tredubblades.

Även priset på bensin närapå tredubblades mellan 1978 och 1983 – men folk behöll sina bensinbilar i alla fall.

Varför bytte folk ut sin oljepanna men inte bensinbilen? Trots att båda priserna gick upp lika mycket? Och trots att det var betydligt krångligare att byta oljepannan i källaren än bilen på uppfarten?

Helt enkelt för att de hade inga alternativ då, än! Den första litiumjonbatteriet kom först långt senare, år 1991, och moderna elbilar ännu senare. Folk hade inget val. Oljepannan kunde de göra sig av med men till bensinbilen fanns inga andra alternativ då.

Nu finns det.

De senaste månaderna har det varit rusning till bilhandlarna, folk vill köpa elbil. Eller åtminstone laddhybrid. Vad som helst de kan få tag på! Priserna på begagnade elbilar på blocket har stigit kraftigt. Folk som bara för någon månad sedan fnös åt elbilar försöker nu hitta privatleasing eller begagnade elbilar med så snabb leveransdatum som möjligt.

Vi har nu ett bortre datum, år 2035 – men avgasbilar kommer självdö redan långt innan dess.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar