Europa leder CHAdeMO utbyggnaden

nrOfCHAdeMO

Ofta brukar det talas om hur laddstandarden CHAdeMO främst används i Japan. Vi i Europa har valt laddstandarden CCS, men CHAdeMO frodas i Japan och andra Asiatiska länder. Den beskrivningen stämde för tre-fyra år sedan, men det är faktiskt inte så längre.

Sajten Insideevs rapporterar att det har inte hänt någon nämnvärt utbyggnad av CHAdeMO laddstationer i Japan sedan 2016. Visserligen har öriket 7700 CHAdeMO snabbladdare – men endast 100 av dem tillkom under det senaste året. Även i resten av Asien och USA går det trögt. De asiatiska länderna förutom Japan har sammanlagt endast 5000 CHAdeMO snabbladdare. I den siffran inkluderas enorma folkrika länder som Indien och Kina. I hela Nordamerika finns det endast 4600 CHAdeMO snabbladdare.

Kontinenten med snabbast utbyggnad av CHAdeMO är faktiskt Europa. Av världens 32,100 CHAdeMO snabbladdare finns 14,400 i Europa. Och av dem har 5200 tillkommit under de senaste 12 månaderna. Utbyggnaden är explosionsartad. Europa gick om Japan i September 2018 och har nu nästan dubbelt så många CHAdeMO laddstationer.

Fast ytterst få av dem är egentligen endast CHAdeMO laddare. Det som har hänt är att många av de snabbladdare som nu sätts upp runt om i Europa är så kallade kombi-laddare som har både CCS och CHAdeMO anslutningar. Andelen kombi-laddare håller faktiskt på att minska: medan det var kutymt för några år sedan att alltid montera kombi-laddare ser vi nu fler och fler laddkedjor i Europa som endast monterar CCS laddare.

CHAdeMO_Europe

Landet med flest CHAdeMO laddstationer i Europa är kanske något förvånande Storbritannien. Fast tänker man efter lite inser man ju att det är just där de europeiska Nissan Leaf elbilarna byggs – den mest sålda elbilen med CHAdeMO laddkontakt. I Sverige har vi en tredjedel så många CHAdeMO laddare som vårt grannland Norge.

Det går snabbt i elbilsvärlden. Gamla sanningar blir snabbt frånsprungna. Att CHAdeMO främst skulle vara en asiatisk laddstandard stämmer inte längre: Europa har under de senaste två åren sprungit rejält ifrån Japan där utvecklingen har stagnerat, och övriga Asien där den aldrig ens riktigt kommit igång. Kina till exempel satsar stenhårt på sitt eget GB/T standard.

 


eGolf_chargeTCS i fjol: CCS vinner över CHAdeMO i Sverige

Även i Sverige minskar CHAdeMO utbyggnadstakt. Fler och fler operatörer väljer att bestycka sina snabbladdare med enbart CCS laddkontakt.

Bookmark the permalink.
  • http://Top12.se Top 12

    Med Nissans frågetecken om framtiden så verkar peak för Chademo vara nådd. Nu kommer det bara gå utför samtidigt som CCS kommer öka rejält 2020 och framåt. Det är ju bara en kabel som behöver bytas på laddastationerna värre är det väl för dom äldre bilarna.