Året som gått 2024

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Året som gått 2024

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är så mycket som har hänt under 2024 så man knappt vet var man ska börja. Det gånga året känns som minst tre vanliga år. Låt oss blicka tillbaka:

Bild

Vi hade en genomgång av begagnatmarknaden, vilka elbilar man kan få för 100, 200, 300 resp 400 tusen kronor, som blev väldigt uppskattad av läsarna.

Priserna har justerats något under året som gått men i stort har våra råd bestått tidens tand.

BildEtiopien blev det första landet i världen att förbjuda avgasbilar.

Redan i februari, långt före andra länder, förbjöd de import av nya avgasbilar till landet. Endast elbilar tillåts.

Enligt vad vi hört har förbudet efterlevts och landet upplever en enorm elbilsboom just nu.

BildVisste du att det är allt färre avgasbilar i Sverige?

Den för många chockerande nyheten avslöjade vi i februari.

“Peak avgasbilar” var sommaren 2021. Sedan dess har antal bilar med avgasrör börjat minska i Sverige.

Bild2024 blev året då AI blev smartare än genomsnittsmänniskan.

I mars passerade den smartaste modellen IQ 100 (genomsnittlig intelligensnivå för oss människor). I november IQ 120. Mensa har 131 poäng som minimigräns för medlemskap. De får göra sig beredda på att börja ta emot artificiella medlemmar snart.

BildVi fick adaptiva strålkastare till våra Teslor! I alla fall dem med Tesla Model Y, eller Model 3 årsmodell 2019 eller nyare. De bilarna var utrustade med LED matrix strålkastare – men utan adaptiv strålkastare mjukvara.

Så plötsligt en dag i mars fick vi funktionaliteten helt gratis.

BildDen första april berättade vi om doftgranen för elbilar med nya doften “Exhaust gases”:

“Doften av 95-oktanig bensin, 5W-30 motorolja och bränd koppling varsamt sammanvävt till en komplex doft av klimatkatastrof.”

BildVi berättade om att det finns allt färre bilverkstäder i Sverige.

Elbilar har mindre servicebehov. Vilket börjar märkas i statistiken. År 2019 hade vi fortfarande över 11 700 bilverkstäder – nu finns det bara 10 800 av dem kvar. Branschens omsättning har under perioden störtdykt med 19%.

BildTesla öppnade en flaggskeppsbutik mitt i hjärtat av Stockholm, i korsningen Sveavägen och Kungsgatan.

Och visade upp brutala Cybertruck, Teslas eldrivna pick-up lastbil som endast säljs i USA.

BildVi fick tyvärr lära oss ett nytt ord i år: spökstationer.

Laddstationer som byggts av Tesla men som inte kan driftsättas på grund av service- och kommunikationsfacket Seko-s blockad mot Tesla.

BildÅrets upplaga av elbilstävlingen SECC, Swedish Electric Car Championship bjöd på 16 elbilar som tävlade om att köra från Ystad till Haparanda.

För första gången var det inte en Tesla som vann, utan Edvin och Peter med deras NIO ET5. Tack vare snabba batteribyten körde de sträckan på 18:05 timmar. Trots vindkraftverket som var i vägen.

Bild“Men vågar du åka långresor med din elbil?” Den frågan får man ofta som elbilist.

Då kan man kontra med statistik från Sifo som visar att elbilister kör fler långresor än avgasbilister. 31% av elbilisterna svarade att de åker resor som är längre än 20 mil enkel väg 11 gånger eller mer per år. Mot endast 19% av de med avgasbilar.

BildTesla visade upp sin framtida robotaxi Cybercab på We, Robot eventet på Warner Bros filmstudio i Los Angeles. Och självkörande minibussen Robovan. Plus ett antal Optimus robotar som vandrade runt och samtalade med gästerna.

Skyndar du dig kan du se Cybercab utställd i Teslas butik på Sveavägen, sista dagen i dag.

BildTesla stängde tre Supercharger stationer i Sverige. Nej, inte på grund av konflikten. Utan för att deras tio års arrende av marken de stod på har gått ut och markägarna inte ville förnya dem.

Marken de stod på ägs av bensinstationer och de vill nu själva bygga egna laddstationer där.

BildVi tog reda på hur mycket Kina subventionerar elbilarna de skickar till oss? EU har ju infört strafftullar på grund av orättvisa subventioner.

Resultatet var ganska förvånande.

BildVi passerade 400 tusen elbilar i Sverige i slutet av November. Var tolvte bil ute på våra vägar är nu el elbil. En femtedel av Sveriges alla elbilar är mindre än ett år gamla.

Sedan dess har vi fått tio tusen elbilar till.

BildOch sista stora nyheten i år var att Tesla ska bygga om alla sina gamla V2 Supercharger (de med dubbla laddhandtag) till nya V4, med långa sladdar så alla ska kunna ladda enklare.

Source: https://teslaclubsweden.se/aret-som-gatt-2024/
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Året som gått 2024

Inlägg av Maw »

Inte bara Nio slog Tesla i SECC utan även Polestar visade sig vara bättre, utan batteribyten. Först på tredje plats kom det en Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Att Polestaren visade sig vara bättre kan diskuteras. Det bilen kan bidra med är lägre förbrukning och högre laddhastighet, vilket i slutändan ger kortare laddtider. Det var inte sådana faktorer som gav Polestar placeringen före bästa Tesla. Däremot hade Polestar den kortaste körtiden. Således är det nog snarare mannen bakom ratten som visade sig göra bättre vägval m m än de som körde Tesla.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Niklas Z skrev: 30 dec 2024 09:14
Att Polestaren visade sig vara bättre kan diskuteras. Det bilen kan bidra med är lägre förbrukning och högre laddhastighet, vilket i slutändan ger kortare laddtider. Det var inte sådana faktorer som gav Polestar placeringen före bästa Tesla. Däremot hade Polestar den kortaste körtiden. Således är det nog snarare mannen bakom ratten som visade sig göra bättre vägval m m än de som körde Tesla.
Jojje hade ju en ca 10 min bättre tid än årets tid för P-staren när han vann 2023. Har för mig att Jojje hade något slags tekniskt problem med batteriet i sin M3LR det här året, och att han sen dess fått sitt batteri utbytt…

Men oavsett… Varken en M3LR Högland eller en MSLR Palladium var ju med och körde i år 2024. Om Tesla hade gjort som Nio och erbjudit t.ex. Jojje eller Niklas Z en MSLR Palladium eller en M3LR Högland, eller kanske stoppat in både Jojje och Niklas Z i en MSLR Palladium eller en M3LR Högland så hade det kanske inte blivit Nio i topp… Och en Tesla hade nog ganska garanterat kommit före Joels P-star…

I år vore det ju för övrigt intressant att få med en Audi A6 e-tron Sportback. Om det inte är någon 'privatförare' som ställer upp med en sån kanske det kan gå att få Audi att 'sponsra' med en bil. Audi har ju för övrigt en hel del 'racingpedigree'…

Vore ju även intressant att få med en uppdaterad Taycan. Det var ju en 2020 Taycan med och och körde i årets upplaga. Kanske kan det gå att få även Porsche att 'sponsra' någon förare med en bil. Även Porsche har ju precis som Audi en hel del 'racingpedigree'…

Kan även tycka att det vore intressant att få med en Hyundai Ioniq 6. Även Hyundai verkar ju ha racingambitinoer med sina N-bilar…

Även P-star har ju hållit på med racing (väl?). Gissar att PS4 skulle prestera bättre än PS2…

Och någon kanske kan övertala Merca att slänga in en EQS Sedan…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Jojje hade problem med sitt batteri och fick senare ett nytt på garantin. Batteriet laddade långsammare än förra året och ett tag efter tävlingen slutade det helt att ta emot laddning.
Vi kan också nämna att Wilson i en M3P körde samma rutt som Joel i Polestar. Wilson hade 7 minuter kortare laddtid, men kom i mål nästan 22 minuter senare än Joel. Wilson hade den kortaste laddtiden av alla (undantaget Nio ET5), trots att hans bil har LG-batteri, till skillnad från min och Jojjes, som har Panasonicbatteri. En förklaring till det är att Wilson (likt Joel i Polestar) valde vägen över Örebro, medan jag och Jojje valde vägen över Stockholm. Den förstnämnda vägen är både kortare och har lägre snittfart, så den leder till lägre behov av laddning, Stockholmsalternativet är fyra mil längre och motorväg hela vägen (inklusive den strömslukande vägen mellan Uppsala och Gävle, där det till stor del är 120 km/h och dessutom en beläggning som verkar leda till högre förbrukning. I år råkade dessutom vi som valde Stockholmsvägen ut för ett riktigt rejält regnväder norr om Norrköping, vilket drog upp förbrukningen ytterligare.
Fördelen med Stockholmsalternativet är att det är snabbare, i alla fall om man får tro Google maps och A Better Routplanner.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Närmaste Teslan låg vad jag kan se ca 7,5 min efter Polestaren och hade 7 min längre laddtid så det verkar som att körtiden var ungefär densamma men Polestaren laddade snabbare?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Maw skrev: 10 jan 2025 08:34
Närmaste Teslan låg vad jag kan se ca 7,5 min efter Polestaren och hade 7 min längre laddtid så det verkar som att körtiden var ungefär densamma men Polestaren laddade snabbare?
Nej, det stämmer inte. Laddtiderna som du läst är felsummerade. Går man in i den detaljerade tabellen för respektive deltagare på secc.nu så visar det sig att Polestaren hade längre laddtid än snabbaste Tesla.
Det kan också tilläggas att jag på grund av felplanering gjorde flera laddstopp som jag inte hade velat göra. Endast tre av sju laddstopp gjorde på Supercharger, där bilen laddar snabbare än på Ionity, Allego och Eviny, där övriga laddstopp gjordes. Planen var fem laddstopp: SuC Mantorp, SuC Sollentuna, Suc Hudiksvall, SuC Örnsköldsvik och Circle K Skellefteå. På grund av det mycket kraftiga regnet mellan Norrköping och Vagnhärad, samt på grund av bilens felaktiga information vid Örnsköldsvik, blev jag tvungen att planera om. det gjorde att fyra laddstopp gjordes på stationer som annars hade varit bättre att undvika.
Jämför jag data för min Model 3 och Polestaren så hade min högre genomsnittlig laddeffekt (notera att mina uppgivna siffror är antal kWh som bilens batteri lagrat in, medan siffrorna för Polestar gäller hur mycket el som laddoperatören fakturerarat för), lägre genomsnittsförbrukning och kortare laddtid.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Kan ni kontrollera så skaffar sig en fördel genom att köra fortare än tillåten hastighet? Jag tänker 1 km/h snabbare gör ganska många minuter på så lång sträcka.

Eller dags för ett elbils Cannonball :)
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Freez skrev: 10 jan 2025 08:57
Kan ni kontrollera så skaffar sig en fördel genom att köra fortare än tillåten hastighet? Jag tänker 1 km/h snabbare gör ganska många minuter på så lång sträcka.

Eller dags för ett elbils Cannonball :)
Alla deltagare har appen Glympse aktiverad. Där framgår i realtid vilken fart respektive bil kör med. De som följer tävlingen via glympse.com kan se vilken fart de olika deltagarna håller, men tyvärr framgår inte aktuell hastighetsbegränsning.
Vi kör också olika vägar. Från Ystad till Markaryd finns tre alternativ: västra rutten över Malmö–Helsingborg, mellersta rutten via Höör, och den östra rutten via Kristianstad. Från Markaryd till Mjölby körde nog alla på E4, men därefter valde en del att köra via Örebro och Västerås till Gävle, medan andra tog E4 via Stockholm till Gävle. Från Gävle till Haparanda tog alla E4.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skrev du inte att din bil gav dig fel information?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Fredrik j skrev: 11 jan 2025 11:37
Skrev du inte att din bil gav dig fel information?
Jo, det är sant. Den gav fel information vad gäller förbrukning mellan Örnsköldsvik och Skellefteå. Det berodde troligen på felaktiga kartdata, vad gäller hastighetsgränser. Under färden visade det sig att bilen på många ställen trodde att hastighetsgränsen var lägre än vad som faktiskt var fallet.
På det sättet bidrog min bil till en sämre tid än vad som annars skulle ha varit fallet. Det kan tilläggas att det varit likadant när jag kört SECC 2022 och 2023. Bilens hastighetsangivelser för flera sträckor norr om Örnsköldsvik stämmer inte, så jag ser det som ett förarmisstag att jag inte fortsatte ladda en minut till i Örnsköldsvik.
Den lurade också mig av E4 vid Timrå pga ett vägarbete som var ett minimalt problem i verkligheten.
Skriv svar