I fredags visade laddföretaget Clever upp sin framtidsvision Nextgen Charging, designen deras ultrasnabba laddstationer i Danmark och andra länder kommer få. De kallar det för “ett flaggskepps-projekt på mer än 600 m2, designad för att ladda dina batterier – på flera sätt”. Vi elbilister tittar bara förundrat på.
Den första laddstationen kommer sättas upp i Fredericia i Danmark till sommaren och enligt planerna ska 180 till byggas runt om i Europa. Laddstationerna kommer i början erbjuda 4 laddare med 150 kW toppeffekt, men kan i framtiden byggas ut till 8 laddare och 350 kW toppeffekt.
Både pressreleaset och hemsidan försöker entusiasmera oss med formuleringar som att “funktion och design smälter ihop i flera häftiga upplevelser”. Men för oss elbilister som ska tillbringa tid där ser det lika dystert ut som regntunga himlen på bilden. För vad är det vi elbilister skulle vilja ha på en laddstation?
Tak över huvudet till exempel, så man slipper stå i regnet. Ja det lovar Clever bilarna ska få… fast lilla rastområdet där man kan sitta och vänta verkar ju onekligen sakna det. Träden sticker rakt igenom taket. Och varför skulle man över huvud taget vilja sitta och frysa på de där fyrkantiga betongbänkarna som ser väldigt obekväma ut? Jag ser inte framför mig hur jag skulle vilja tillbringa 20-30 minuter här.
Som elbilist vill man också gärna kunna besöka en toalett medan bilen laddar, men några sådana lyser med sin frånvaro på bilden. Eller är det därför träden och buskarna står där?
Man skulle också uppskatta nån café eller restaurang bredvid där man kan sitta och fika lite medan bilen laddas. På bilden finns det ett garage bredvid?!
Teslan på bilden, som inte står och laddar utan får stå utanför – symboliserar den att Teslaägare inte är välkomna att ladda på stationerna? Kvinnan till höger som verkar vara munterheten själv – är hon på jakt efter toa eller fik? Frågorna hopar sig.
Tycker du -med rätta- att nu raljerar Tibor igen, hur negativ är män’skan egentligen, ska du jämföra Clevers vision med Teslas:
Idag “snyltar” både Teslas Superchargers och Clevers laddare på anläggningarna de är placerade vid. De står oftast bredvid restauranger eller bensinmackar där det erbjuds både paushörna, toalett och fika eller till och med lunchmöjligheter. Men i framtiden ska laddstationerna mer och mer klara sig på egen hand.
Tesla vill öppna egna lounger där man kan slappna av medan man väntar. Den första i Österrike ser ut så här:
Jämför ovan bild med Clevers betongkoloss. Var vill du helst tillbringa en halvtimme? Elon Musk har till och med avslöjat planer på att bygga en gammaldags retro-drive-in vid en av sina laddstationer, med servitörer på rullskridskor som levererar maten till bilarna. Och utomhusbio.
Elbilister behöver något mer än en glorifierad busshållplats. Vill Clever att deras stationer ska bli succé bör de ta sin framtidsvision och som ett minimum rita dit tak över huvudet, bekvämare bänkar, toaletter och fik. Så kan de byta de regntunga molnen till blå himmel och solsken.
En till sak som saknas på Clevers bild: bokstäverna CLEVER. Varför ska laddstationer alltid vara så anonyma? Varför är det inte en stor lysande CLEVER-logga på taket över laddarna? Så man på långt håll kan se stationen och slipper irra runt och leta efter den. Titta på hur bensinstationer gör, med loggor på taket och flaggor som vajar!
TCS ett år sedan: Autopiloten ÄR säkrare
Amerikanska vägverket NHTSA presenterade för ett år sedan sin rapport där de visade att Teslas autopilot har minskat antal allvarliga krascher med 40% – eller om vi ska vinkla det på kvällstidningsvis: Din autopilot kör bättre än du.
Härligt Tibor!
Håller med! Ser inte inbjudande ut. Lite lustigt att de skriver: Designed to give you a meaningful break
Påminner om Bang Olufsens minimalistiska stil.
Lite gnäll kan man tycka, men det är väl mänskligt att vilja ha mer. Det är så utvecklingen går framåt. (Tibor har ju självinsikt ).
Bäst är dom laddarna som placeras nära köpcenter för där finns allt kombinera nytta med laddning och alla blir glada handlarna och BEV ägarna. Man skall ju ändå dit varför inte ladda medan man handlar sen blir ju café och restaurangerna glada och lånar gärna ut toaletterna om man är kund.
https://uploads.disquscdn.com/images/2ef01fef0edaa050d54e1678bee0b18d04a0c0fd241fa1276f9a4d0a308a5187.jpg
Og slik …
Jag mailade Clever och frågade om hur de tänker sig med faciliteter kring laddstationerna. Detta svar fick jag:
Hej Jerker
Tak for din henvendelse. Vi glæder os også rigtig meget til at se stationerne stå færdige.
Hvad angår madsteder, kaffeservering og toiletter, så vil der være mulighed for at indbygge
det ind i midten af stationen, hvis omgivelserne tillader det. Designkonceptet er modulært og kan dermed
tilpasses den enkelte lokation. Dertil vil stationerne også ofte komme til at befinde sig i områder, hvor der naturligt vil være mad- og kaffesteder i nærheden, og som brugerne derfor også kan gå over til.
Jeg håber, at det gav dig svar nok, og ellers sig gerne til, så uddyber jeg.
Med venlig hilsen
Henrik Skyggebjerg
Kommunikations- og presseansvarlig
Jag gillar Clevers design och hur den knyter an till den långa traditionen av Skandinavisk och framförallt Dansk avskalad design av högsta kvalitét, med mycket trä och rena linjer som knyter an till naturen och dess former! Självklart ska de slilistiska stammarna i limträ som bär upp taket ackompanjeras av ”riktiga” träd (för inte är de väl av betong?). Inte för jag tror det kommer hända i realiteten, men man kan ju alltid hoppas. Smaken är som baken men Teslas design ter sig i mina ögon tråkig och förutsägbar i jämförelse. Lite som ett väntrum på någon offentlig inrättning. Det är bara några slitna nummer av två år gamla magasin som saknas, men det kanske kompenseras av att de visar en Tesla under tillverkning på skärmen? Den filmen kommer man säkerligen inte tröttna på. Jag är iallfall inte orolig att det inte kommer erbjudas fika eller toaletter i närheten av dessa laddplatser, vem det än är som bygger dem.
dystropi, förtvinad negativ framtidsvision, bra ord
Jeg synes nok at Tibors udlægning af Clevers koncept er unødigt negativt, der bliver gættet og tolket og næsten uanset om hvad så med en negativ konklusion. Jeg kommer til at tænke på en Johannes Møllehave bog med titlen “Skuffelser der ikke gik i opfyldelse”. Lad os nu se, bare fordi der ikke står Tesla kan det jo være udmærket og forøvrigt er det de færreste af Teslas nuværende SuperCharger lokationer der i sig selv tilbyder meget andet end strøm, resten er fugle på taget (som sjældent er der) – om det så er solceller, retro-restauranter, lounges o.s.v.
Hvad jeg er spændt på er om de nuværende Tesla-biler vil kunne benytte de mange nye ladenetværk der heldigvis skyder op i Europa, enten i form af indbyggede Tesla-ladekabler eller en form for adapter. Godt nok er SuC netværket det bedste der findes lige nu, men der er stadig langt imellem lokationerne og det ville være fint at kunne benytte andre ladenetværk en gang imellem.
Det som verkligen behövs på laddplatser är promenadstråk. T ex mellan laddstället och kaffet. Toan kan ju få vara närmare.
En av grejerna jag gillar med att köra elbil är att man ibland får lite vardagsmotion tack vare att laddplatserna är placerade på udda ställen.
Sitta ner får man ju göra i bilen sen resten av dagen.