Nissans “Model 3-dödare”

Goshn

Det börjar dyka upp detaljer om Nissans nästa elbil – den som ska försöka ta upp kampen med Tesla Model 3.

Nissans VD Charlos Goshn sa på nyligen avslutade Tokyomässan att Nissan inte tänker ge sig in i premium-elbilssegmentet. “there is already somebody doing a good job there” sa han, “we are concentrated on the mass market, the core market.  Most of the market is in the mid-size sedan and the family sedan [segments].”

Det ställningstagandet skiljer sig markant från flera andra biltillverkares, som med pukor och trumpeter tillkännager att de ska lansera “Model S dödare” om några år. Men tänker man efter inser man hur rätt Charlos Goshn har. Övriga biltillverkare är på god väg att upprepa BMW-s misstag med sin i8.

BMW_i3

BMW i8 skulle bli BMW-s Tesla Roadster-dödare. Den började utvecklas när Tesla precis släppt sin Tesla Roadster. BMW i8 är bättre än Tesla Roadster på många sätt. Den är “sexigare”, snyggare, har (på pappret iaf) fyra sittplatser mot Roadsterns 2, rymligare kabin, och dess hybrid drivlina löste Roadsterns problem med att den efter 39 mils körning fick laddas i timtal.

Problemet är bara att när väl bilen släpptes så spelade det ingen roll att den var bättre än Tesla Roadster – för Tesla hade ju tills dess släppt sin Model S med upp till 7 sittplatser, massor med bagageutrymme, snabbare acceleration, billigare prislapp, Supercharger snabbladdning, etc. Det enda som räddade BMW i8 från total fiasko var dess läckra design som gjorde att några köpte bilen i alla fall – trots att den var underlägsen Tesla Model S på alla punkter.

Samma misstag håller många biltillverkare på att göra igen – de siktar på att om några år släppa en bil som är ungefär som Tesla Model S (vissa siktar tom på att släppa en som är lite sämre än Model S :roll: ). Men tills de börjar sälja sina bilar kommer ju Tesla släppt sin Model 3 som kommer att kosta hälften så mycket… Man måste liksom sikta bortom det Tesla erbjuder idag om man ska kunna konkurrera.

Nissan och Charlos Goshn verkar ha fattat detta. Deras nästa elbil blir inte en lyxig Infiniti EV som det ibland har spekulerats om, det kommer inte bli en premiumbil, utan en familjesedan som ska ta upp kampen med Teslas nästa bilmodell, Model 3.

I samband med visningen av konceptbilen Nissan IDS har det läckt ut lite detaljer om denna nästa generations Leaf också. Den kommer av allt att döma få 60 kWh Litium-jon batterier av Nickel-Mangan-Kobolt typ, troligtvis tillverkade av LG, som förutom högre kapaciteten även tål högre laddströmmar. Batteripacket blir lika stort som det i dagens Leaf, dvs det får dubbelt så hög energitäthet (och därmed tangerar energitätheten i Teslas batterier).

Konceptbilen Nissan IDS var byggd helt i karbonfiber – framtida Leaf kan få vissa detaljer tillverkade så. Kanske liknande BMW i3 som har en kolfiberkaross ovanpå en bottenplatta av aluminium. Nissans ingenjörer pratade sig så varma om kolfiber och nya batterierna på en pressvisning att deras chefer fick gripa in och tysta dem :-)

Jämför vi det vi vet om nästa generations Nissan Leaf och Tesla Model 3 verkar det bli riktigt spännande. Båda kommer ha över 30 mil räckvidd, samma kaross-storlek och liknande pris. Båda kommer släppas på marknaden ungefär samtidigt kring 2017/2018. Tesla Model 3 kommer dock troligtvis få en lite mer sportig inriktning än Nissan Leaf 2 (eller vad den nu kommer heta). Tesla har trumfkortet Superchargers, men uppgifterna om Nissan Leaf 2 möjlighet till högre laddeffekt är intressanta. Om Leaf 2 skulle klara 150 kW kan Nissan antingen välja köpa in sig i Teslas Supercharger nätverk – eller lansera en egen. Nissan har ju redan idag byggt eller finansiellt bidragit till många CHAdeMO laddare runt om i världen. De förstår betydelsen av en fungerande laddlösning. Nissan hårdsatsar dessutom också på självkörande bilar, precis som Tesla. Deras prototyp har redan idag en högre grad av autonomi än Teslas autopilot.

Nästa generations Nissan Leaf verkar bli mycket farligare konkurrent till Tesla Model 3 än andra tillverkares “Model S-dödare”, elbilar med Model S storlek, räckvidd… och prislapp.

 


Charlos Goshn är en nästan lika färgstark VD som Elon Musk. När han tidigare i år blev intervjuad om nästa generations Leaf utväxlades följande samtal:
-Is Nissan working on new batteries?
-Yes
-Will the range double?
-Yes
-Can you tell us more?
-No

Han gav dock lite mer utförliga svar på presskonferensen på Tokyomässan om Nissans syn på samarbete med Renault och andra bilföretag, på självkörande bilar, och deras syn på elbilsmarknaden:

Tagged . Bookmark the permalink.
--- Stöd dessa sidor med en donation ---
--- Min referralkod: tibor72449 ---
--- Köp mina böcker ---
  • Filip

    Kul läsning. Lite konstigt dock att jämföra model s med i8. Låter snarast som någon oinsatt reporter som drar alla “elbilar” över en kam skulle göra. I8 är nog snabbare runt de flesta racingbanorna. Roadster och i8 däremot håller jag med om. I8 kom sent.

    Nickel-metall alltså. Intressant!

    • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

      Njae, det är inte jämförelsen BMW i8 mot Model S som är det intressanta, utan att BMW i8 gjordes för att “döda” Tesla Roadster… fast utvecklingen sprang förbi den tills den släpptes.

      Att Tesla Model S är en bättre bil på alla punkter än BMW i8 står jag för.
      OK, BMW i8 vinner möjligtvis på utseende, den bilen är så vacker så ögonen gråter varje gång jag ser en.

      Batterierna är fortfarande Litium-jon batterier, fast av Nickel-Mangan-Kobolt typ. Jag har nu förtydligat texten ang detta. Lite olika ämnen man blandar i:
      http://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion

      • Filip

        Som sportbil tror jag faktiskt att i8 oftast är vassare. Model s väger för mycket. I övrigt är model s bättre.

        Tack för bra svar och förtydligandet angående batterierna. Klurigt det där

        • https://teslaclubsweden.se Tibor Blomhäll

          Jag har testkört båda, och tycker att Model S beter sig bättre på väg än i8.
          i8-ans växellåda är häpnadsväckande dålig i normalläget. Blir bättre i sport-läge men ljusår ifrån inte bara Tesla (förstås) utan även andra sportfossilbilar.

  • Axel Svensson

    Jag tror inte att Leaf 2 och Model 3 främst kommer konkurrera med varandra utan dessa bilar kommer främst att konkurrera med fossilbilarna i samma segment.

  • http://www.elbilen.org Fredrik Sandberg

    Vi ska inte heller glömma Chevrolet Bolt. GM kommer vara först ut med att visa en produktionsklar elbil med lång räckvidd för den breda massan i januari nästa år. Sedan är jag tämligen övertygad om att vi kommer att få se en e-Golf med minst dubbla batterikapaciteten innan 2018. BMW i5 lär också, om man ska tro ryktena, vara på gång. Nästa års bilsalonger kommer att vara högintressanta.

  • elishamhubbard

    Well then, name somebody else.

  • elishamhubbard

    Trump is in to keep Rand out and help Killary get in. You’ll see.

  • elishamhubbard

    Or he’s in to keep Rubio out and help Cruz.

  • elishamhubbard

    Rand was never getting in. Rubio is never getting in. Trump’s running to win.

  • elishamhubbard

    fired