Räckviddsångest i bränslecellsbil

Mirai

Tidningen Dagens Industri håller på och långtidstestar en Toyota Mirai. De har sedan oktober i fjol kört runt med den i Stockholm. Tidningens journalist Håkan Matson har länge tillhört förespråkarna av vätgasbilar i Sverige.

Vi hoppas dock han nu har fått en tankeställare när han plötsligt fick räckviddsångest med sin bränslecellsbil. Håkan Matson skrev i sin artikel förra veckan att bilen rapporterade 73 km räckvidd kvar, så han beslöt sig för att åka till Arlanda och tanka den. Stockholms enda vätgasmack ligger just vid Arlanda (och det finns öht endast tre till i hela landet). Men innan han skulle åka dit åkte han ett annat ärende först, en liten snabbis på 4+4 km fram och tillbaka. “Troligen var det kylan som gjorde att räckvidden sjönk med det dubbla, 16 km, ned till 57 kilometer” skriver Håkan Matsson i sin artikel om händelsen på Di. “Plötsligt hade min Toyota Mirai en räckvidd på endast 57 kilometer – men det var 47 kilometer till vätgasmacken vid Arlanda flygplats.” Han började fundera hur det skulle gå, vilken bärgare han skulle ringa – han hade nämligen glömt ta reda på numret till Toyotas vägassistans. Han sänkte farten, stängde av värmen och hoppades på det bästa medan han åkte med 80-90 km/h på E4 ut mot Arlanda.

Tack vare snålkörningen nådde han fram till vätgasmacken med hela 19 kilometers marginal och kunde tanka bilen igen. Phuh! De 4 kg vätgas han fick in i tanken gav honom 336 km räckvidd så han måste snart upprepa åkturen igen. “Och då tänker jag inte vänta tills jag bara har 57 kilometers räckvidd kvar.” avslutar Håkan sin artikel med.

Hoppas han fick sig en rejäl tankeställare där. För situationen skulle aldrig ha uppstått med en elbil – av en enda enkel anledning:

En elbil behöver aldrig tankas.

Skulle Di ha långtidstestat en elbil skulle de ha insett att varje morgon vaknar man till fulladdade batterier. Redo för dagens alla åkturer. Man behöver aldrig åka en rundtur på 94 km till Arlanda för att tanka bilen – man laddar den bekvämt hemma i vägguttaget istället.

Miljonkronors vätgasbilen gav honom 336 km att åka – varav han egentligen bara kan utnyttja sådär 260 km av, för resten behöver han till att kunna åka ut till Arlanda igen! Till och med en Renault Zoe för en fjärdedel av priset ger honom längre räckvidd. Och han slipper åka till Arlanda varannan dag för att tanka den.

Det tar tre minuter att tanka en vätgasbil. Plus en timme att åka till vätgasmacken.

Det pratas ofta om att “det tar bara tre minuter att tanka en vätgasbil”, utan att nämna tiden det tar att åka till macken. Med en elbil behöver du inte åka 94 km fram och tillbaka i onödan, bara för att tanka den. En elbil pluggar du in på kvällen och drar loss sladden på morgonen. 10 sekunder, sedan är bilen redo alla dagens åkturer. De 20 minuter det tar att snabbladda bilen behövs bara de få gångerna du åker längre än 30 mil på en och samma dag.

Tänk på hur krångligt och meckigt det skulle kännas om du var tvungen att åka iväg nånstans en gång i veckan för att tanka din mobil. Även om det bara tog tre minuter. Istället för att som idag ladda den varje natt hemma i vägguttaget. Exakt så är det med elbilar också.

Men den viktigaste skillnaden är framför allt: Med en vätgasbil har du inga alternativ.

När Håkan hade räckviddsångest och tight till vätgasmacken på Arlanda hade han inga alternativ: antingen skulle han komma fram dit, eller bärgas. Med en elbil har man alltid massor med alternativ. Är det långt kvar till en snabbladdare kan man alltid stanna till vid någon utav Sveriges 50 miljoner vägguttag och ladda där.

När folk frågar mig om vad som händer om elen i batterierna tar slut brukar jag svara att då åker man bara till närmsta hus och ringer på. För vad som är troligast, att de har en reservdunk bensin innanför farstudörren – eller ett vägguttag? (Och hur troligt är det att de har en trycktank med vätgas innanför dörren? 😉 )

Vill du uppleva riktig räckviddsångest – skaffa en vätgasbil.

Med en vätgasbil är man otroligt mycket mer utsatt för brister i infrastrukturen än med en elbil. På vägen ut mot Stockholms enda vätgasmack på Arlanda passerade Håkan 9 snabbladdare, 50 laddstolpar och oräkneliga vägguttag, alla där en elbil kunde ha laddat i nöd men som en vätgasbil inte har någon nytta av. Vätgasbilar kan endast tankas på vätgasmackar. Man kan inte ens ha en reservdunk som på fossilbilstiden.

80e1

Vid senaste jorden-runt tävlingen med elbilar hittade de tävlande ström överallt de åkte. Till och med mitt ute i Gobi-öknen. När kommer man kunna åka jorden runt med en vätgasbil? Om 10 år? 20?

När kommer man över huvud taget kunna åka Stockholm-Malmö med en vätgasbil? Det skulle vara kul att utmana en Toyota Mirai på en sådan resa 🙂 Idag kan man åka elbil kors och tvärs i hela Sverige. Javisst, det finns fortfarande gråa fläckar där det är svårt att få snabbladdning – men det är inga vita fläckar, för även om snabbladdning saknas på vissa håll finns det ändå tillgång till el överallt!

Och efter att man har kommit fram till Malmö kan elbilisten fortsätta resan neråt kontinenten. Massor av våra medlemmar i Tesla Club Sweden har åkt långresor till Italien, Frankrike och Spanien med sina elbilar. När ska Di ut på en sådan långresa med sin vätgasbil?

Skulle Di ha valt en Tesla Model S som långtestbil istället för Toyotan skulle de förutom fler sittplatser och rejält större bagageutrymme även ha fått en användbar bil också lämplig för både korta- och långfärder. Idag. Inte om kanske 20 år.

 


Vill du läsa mer om elbilar vs bränslecellsbilar bör du läsa Vätgasbilar tankas snabbt och släpper bara ut vattenånga

 


TCS ett år sedan: Kör gratis i tre år

För ett år sedan rapporterade vi om Skellefteå Krafts erbjudande: väljer du dem som elleverantör får du ladda din Tesla gratis i tre år. Vi snackar inte om Superchargers, utan att du får ladda din elbil gratis hemma.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 47 Responses to Räckviddsångest i bränslecellsbil

    1. Surfaren says:

      Kanske vi ska vara lite mer ödmjuka kring det här med laddning hemma över natten? Det är trots allt inte alla som faktiskt har den möjligheten. Och ju mer vi hamrar in detta med nattladdning som en universell sanning, desto svårare kommer det kännas för folk att skaffa elbil om dom inte har laddmöjlighet hemma, tror jag.

      • Tomas Ekenman says:

        Men har man inte laddning hemma över natten så är det inte optimalt med elbil.

        Däremot kan man ju undra över Håkan Matsson på DI som konstant skriver ner elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet. Är han bara dum, eller har han bara ätit för mycket hummersås.

      • Johannes Brorsson says:

        Man ska nog inte skaffa en elbil om man inte har bra tillgång till laddning. Då gäller det att skaffa bra laddning först, sen skaffa elbil.

        • El Murer says:

          Bra laddning är alltid bra, men inget krav. Jag kör själv Tesla och laddade enbart med vanlig 220 volts shuko första 3 månaderna. Det var inga problem.

          Någon form av laddning är såklart även det bra och smidigt, men det är faktiskt inget krav. Som Tibor skriver ovan finns det en hel del som inte har tillgång till laddare men som klarar sig alldeles utmärkt ändå. När min UMC gick sönder (dosa som används vid laddning från 3-fas/shuko främst) klarade jag mig alldeles utmärkt på de publika alternativen. Det är självklart beroende på var man bor.
          Jag själv bor i en liten by ca 5 km från närmsta mindre stad. Det finns 7 st 22Kwh laddare inom 1 mils radie. Jag har 2 st superchargers inom 6 mil.
          Helt utan hemmaladdning kräver det självklart att man tänker till lite. Men det är ärligt talat inte något större problem.

      • Det fanns massor med folk som inte hade tillgång till Internet också för några år sen. Lösningen är densamma: dra fram kablar.

        Vi har dessutom flera medlemmar med Tesla och utan laddmöjlighet hemma. De laddar antingen på jobbet eller snabbladdar en gång i veckan.

        • Lars Hovryd says:

          Tyvärr inte alltid så lätt att bara “dra fram kablar”. Jag bor i en brf som vill vänta då de anser tekniken för ny och osäker och vill inte riskera att behöva uppgradera igen om några år. Men jag ger mig inte, mycket har hänt sen förra årsstämman gällande försäljning av el för brf’er, så det blir en ny motion till årets stämma i vår. Den här gången har jag samlat på mig mer fakta och ska vara bättre förberedd att argumentera för min sak 🙂 Vem vet det kanske blir en elbil för mig inom en överskådlig framtid ändå?
          I övrigt, tack Tibor för en bra artikel.

          • Det fanns massor med BRF som ville vänta med andra nymodigheter också, som Internet, kabel-TV… och för 100 år sen vatten och avlopp isf torrdass på innergården. Men till slut har de också infört dem. Att vissa är bakåtsträvare och hoppar på utvecklingståget senare betyder inte att utvecklingståget inte finns eller att den inte håller på att lämna stationen.

          • Lars Löwgren says:

            Jo det finns konstigt folk. El har funnits i mer än hundra år så inte särskilt nytt. Men det är bara att bita ihop och undervisa.

            • Mocke says:

              problemet är att vissa föreningar har investerat i motorvärmare som stänger av strömmen när det blir varmt och bara har på strömmen kanske max 1 h innan avfärd. dessa är inte billiga, säg kanske 5 tusen st. Just för att spara pengar =ström kostar.
              Det är alltså inte bara om att sätta upp kontakter utan det är betydligt större investeringar styrelsen ser. så det blir att prata i uppförsbacke.

              Dock i min kommun har man just i dag gått ut med att man satsar och tar halva investeringskostnaden om brf/hyreshus installerar ladduttag för just elbilar. och jag tror att just det är sådant som behövs. Tror inte att sådana är särskilt billiga.

        • GutteG says:

          Precis som lösningen till vätgasbilen är fler tankställen. Ser vi tillbaka några år fanns det inte överdrivet många laddstationer för elbilar heller. Som alltid vid införande av ny teknik blir det ett moment 22.

          • Lars Löwgren says:

            Fast ett eluttag kostar ett par hundra medan en vätgasstation kostar några miljoner, vad tror du är lättast att få fram?

            • roger lagerfeldt says:

              Bensinstationer kostar också miljoner att bygga…och hur många finns det?

            • Lars Löwgren says:

              Vad kostar bensinen?
              Sen är det ju betydligt lättare att bygga infrastruktur om varje ställe kostar 100-500kkr än om de kostar 10-15 miljoner kr styck.

          • LA says:

            Ett eluttag kostar ett par hundra i den bemärkelsen själva uttaget. Men infrastruktur för att dra fram elledningar, transformatorer och utbyggnad av själva stamelnäteten. Frågan är ifall det är praktiskt möjligt om alla i sverige har en elbil och ladder från elnätet. Klarar elnäten av det. Jag inte ingen förespråkare för bensinbilar men är laddning lösningen, kanske/kanske inte..

    2. Lars Hildén says:

      Väldigt bra artikel i vanlig ordning! Tycker det är riktigt roligt också att kaxiga Håkan Mattsson under sitt långtidstest tvingas köra runt i en sån ful bil. Noterade dock ett fakta fel, stämmer inte att det bara finns 2st vätgas-stationer, de har faktiskt ökat med 100%(!). Arlanda, Göteborg, Malmö och senast ut Sandviken.

    3. Top 12 says:

      För att inte tala om service kostnader på vätgasbilar.

    4. Pontus says:

      Har han någonsin tagit avståndet till macken i beaktning när han räknar ut milkostnaden för drivmedlet?

    5. Filip says:

      Tycker inte detta har något med vätgasbilen att göra. Att det inte finns tankställen är samma problem som att det inte finns snabbladdningsstationer eller som surfaren säger, möjlighet att ladda hemma för en elbil. Elbilen är awesome, vätgasbilen är också helt ok och jag tror att det går att hitta en nishmarknad för vätgasbilar också.

      • Inte riktigt, för har man inte tillgång till snabbladdningsstation kan man alltid långsamladda sin elbil i närmsta eluttag.
        Det kan du inte med en vätgasbil. De kan tankas BARA på vätgasstationer.

        Jag håller dock med om nischmarknader för bränsleceller. Läste tex förra veckan i Ny Teknik om vätgastruckar på ett företag som får ut vätgas som biprodukt.

      • Pontus says:

        Men problemet med en denna lösningen är ju att den är så starkt beroende av en ny infrastruktur av mackar. Blir det nischprodukt så kommer ju problemet att kvarstå. Enda lösningen på detta är ju om den slår stort och då är vi lite inne i ett moment 22.

        • Filip says:

          Jag tror att vätgas kanske tar 5-10 procent av marknaden. Det innebär cirka 20-40k bilar om året. Mer än hela flottan av laddbara bilar i Sverige idag. Vätgas från naturgas tror jag kan vara ganska bra?

          • rogerik says:

            Vätgas från naturgas är som att gå över ån efter vatten. Men också det billigaste och därmed mest kommersiella. Tyvärr också skadligt för miljön eftersom det genererar utsläpp av CO2 bl a.

            • Filip says:

              Vet inte riktigt vad du menar med din liknelse men att köra bilar på vätgas från naturgas lär vara ganska effektivt. Visst släpper det ut CO2 men inte lika mycket som fossilbilar eller elbilar som körs på riktigt smutsig el. Skulle vara intressant att se siffror på.

            • rogerik says:

              Det är mer effektivt än en vanlig ice-bil, men problemet är utsläppen. En av de viktigaste anledningarna att gå från fossila bränslen är just att minska belastningen på naturen. Att få omvandla naturgas (metan) till vätgas ger utsläpp och tar från de ändliga resurserna.

              Jag har inte exakta siffror, men det finns lite annat matnyttigt här: http://www.myfuelcell.se/framställning-av-vätgas. Söker man vidare finns säkert siffrorna med.

      • Lars Löwgren says:

        Fast det är ju så enormt mycket billigare att fixa nattladdning till en elbil än en vätgasstation.

        • Filip says:

          Beror nog på situation. Om det inte finns kraft på en plats så måste man dra dit mängder med kabel för att kunna snabbladda hela fordobsflottan. En lokalt placerad vind och vätgasprod som producerar och lagrar i stora tankar kanske blir billigare då.

          • Lars Löwgren says:

            En sådan anläggning borde gå på 1-2 miljoner gissar jag. Naturligtvis kan den då serva fler än en bil men för 1 miljon får du många 1-fas 10A uttag också.
            Alla lägenheter har en spis och det är ingen som tycker det är konstigt, det här är enklare.

            • Filip says:

              Jag tror inte att den lilla del som kommer att köpa vätgasbil kommer att ha speciellt mycket nytta av 10A hemma. De åker nog mycket och ställer bilen på massa olika ställen och tycker bara att sånt är krångligt. Man får nog jämföra en sån station med en tesla suc station. (Själv skulle jag klara mig på 6A enfas så jag pratar inte om mig :p)

            • Lars Löwgren says:

              Jo, en del har svårt att släppa tank tänket och vägrar ladda hemma utan åker till en snabbladdare istället.

            • El Murer says:

              En komplett vätgas-station går på 10-20 miljoner beroende på storlek och kapacitet enligt någon artikel för några månader sedan. Försökte hitta artikeln nu men mina Google-skills verkar otillräckliga, kanske någon annan har mer tur.
              Samma artikel nämnde också problematiken med trycket i vätgasen. För att få någorlunda effektiv “tankhastighet” klarar en station idag ca 100-180 bilar innan den måste fyllas på (700 bar). Det förstärker problematiken med infrastrukturen idag. Få vätgasmackar innebär högt tryck på dem OM det skulle börja säljas många vätgasbilar. Det skulle innebära att man måste skicka dit flera påfyllningslastbilar per dag till varje någorlunda trafikerad station för att fylla på.
              Det är en enorm kostnad att först bygga ut ett heltäckande nät av vätgasstationer och därefter hantera logistiken för påfyllning.

              Lägg därtill kostnaden för vätgas som landar på slutkund kombinerat med energislöseriet som finns i energicykeln (elenergi för att producera vätgas, logistik för att få ut den till mackarna, energi för att omvandla den tillbaka till el i bilen), så ser jag inte hur vätgasbilar ska kunna konkurrera.

            • LA says:

              Att dra ut en grävmaskin och gräva koppar kabel kostar mer än 1 miljon om det inte finns ett stamnät i närheten då kanske det ligger på mindre kostnad men mer än 1 miljon säkert. Rensa diken och skogsmark kostar.. allt kostar.

            • Lars Löwgren says:

              Allt det där behöver en vätgasstation också. Ska vi ta med bilarna som vätgasen ska fraktas i? Ska ta med vägen som dessa bilar kör på?

            • LA says:

              Jo absolut så är det. Jag tror på mixen på el bilar och vätgasbilar i framtiden. Där befintliga mackar byggs om till disel, el och vätgas + eventuellt E85. Infrastrukturen finns redan där. Byte av tank till trycksatt för vätegasen. El finns i marken. Diseln för industrin.

    6. Robin Mokvist says:

      Helt klart pinsamt för Sverige med så få vätgasmackar. Att ens försöka sälja en bil måste ju bara det vara pinsamt för frågan om att tanka dom måste ju komma upp (om inte kunden ifråga utgår från att det finns vid en vanlig mack). Tittade själv på vätgas vid ett tillfälle när det dök upp en sjusitsig (Opel Zafira) som faktiskt hade vätgas men när ja kollade vart ja skulle kunna tanka så var det bara att skrota den idén. Ska dock finnas planer på två nya för mig här i söder (både i Karlskrona och Ronneby) men har inte brytt mig om att följa upp det för det känns bara dumt i slutändan att traggla med tankning. Personligen tycker ja det är drygt nog att tanka på macken som det är, trots att ja bara gör det varannan vecka. Nästa bil måste bara va elbil har ja konstaterat, tyvärr saknar jag sjusitsiga alternativ till Tesla så försöker hitta mig en begagnad till någorlunda pris men inte lätt att motivera med våra löner tyvärr.
      Intressant artikel helt klart, var inte medveten om detta problem för 3 månader sedan. Vatten på elbilskvarnen tycker ja är kontentan av DIs artikelserie. 🙂 Tack för den.

    7. Mocke says:

      Man måste påpeka att kunna ladda på kvällen gäller enbart för de som har tillgång till det.
      De stora mängd som bor i hyreshus eller i bostadsrättsföreningar med snåla styrelser har nog som bäst en motorvärmaruttag som har begränsat antal timmar där ström är på (när det är kallt). med stora mängd menas de över 50% av bostadsbeståndet som inte är villa.
      Här krävs det insatser att ändra (med ekonomiska styrmedel) så folk kan ladda över natten.

    8. Kingsthrone says:

      Värgasbilar bör ju vara laddhybrider för att vara vettiga.

    9. roger lagerfeldt says:

      Tibor har antagligen INTE fattat att arlanda macken är ett försöksexperiment. Det är INTE meningen att det bara ska vara tre mackar i hela sverige för vätgas.Japan och då framförallt toyota har övergivit tanken på batteri bilar och satsar fullt på fuel cells bilar, vilket jag också tycker är överlägset bättre än batteri. Med din konstiga artikel kan man ju jämföra bensinbilar med din tesla. Vilken är lättast att tanka och räckvidd.

      • Naturligtvis har jag fattat det. Men det jag försöker få fram med artikeln är att ÄVEN om du bygger ut vätgasinfrastrukturen lika mycket som bensinmackarna, att det finns lika många vätgasmackar som idag bensinmackar så blir det FORTFARANDE enklare att ladda elbilen hemma (OK, för de som har egen P-plats).
        Och elbilar har TVÅ infrastruktur de kan använda: elbilsladdare – och vanliga vägguttag. Vätgasbilar har bara en. Når du inte fram till vätgasmacken är det kört och bärgning som gäller. Du kan inte ens ha reservdunk som för fossilbilar. Når du inte fram till snabbladdaren kan du leta efter vanliga eluttag istället som det finns miljoner av. Därav slutsatsen att du har större räckviddsångest i en vätgasbil än i en elbil. Inte enbart för att det är så få mackar i Sverige än, utan rent allmänt.

    10. roger lagerfeldt says:

      Batterielbilen kommer gå samma öde till mötes som de gjorde för hundra år sedan…

    11. Åke says:

      Hej Tibor och alla andra!
      Förutom priset, räckvidden och få tankställen har vätgasbilprojektet ett problem till. Energieffektiviteten.
      Toyota Mirai MPGe ligger på nära hälften av en elbils. Det finns ännu inget officiellt MPGe på http://www.fueleconomy.gov, men det kommer att hamna på ca. 57-67. Vid en upphandling då LCC används kommer fordonstypen aldrig att komma på fråga. För en privatperson kommer den vara ett dåligt alternativ till elbilen, då den är både dyrare att köpa och köra. Vad jag vet har Toyota börja satsa på elbilar igen, de har nog insett att detta är en dead end. Toyta Mirai kommer att bli fin på Tekniska Museet…bredvid Solon. 🙂

    Lämna ett svar