Tesla berättar i sin nyligen publicerade Impact Report hur företaget påverkar miljön.
De av företaget hittills tillverkade 550,000 bilar har tillsammans tillryggaläggt över 15 miljarder kilometer på el och därmed sparat in över 4 miljarder ton fossilt CO2 utsläpp. Tack vare köpet av Solar City kan Tesla tillgodoräkna sig produktionen från deras installerade solpaneler. Teslas 550,000 tillverkade bilar har tillsammans hittills laddats med 5.26 TWh elektricitet av sina ägare. Solar Citys installerade solceller har däremot genererat hela 13.25 TWh el.
Tesla har i fjol aktivt arbetat med att säkerställa att inget av kobolten i deras batterier kommer från Kongo, enligt en separat report de släppt om konfliktmineraler. Tesla tillsammans med andra elbiltillverkare fick kritik från Amnesty tidigare för att de inte kunde säkerställa att kobolten i deras batterier inte kom från Kongo. Vilket gav upphov till överdrivna beskyllningar om barnarbete-batterier. Tesla har nu undersökt sina försörjningskedjor och säkerställt att inget av kobolten i deras batterier kommer från Kongo – eller har någonsin gjort det.
Tesla har dessutom lägsta kobolt-innehållet i sina batterier, mycket lägre andel än andra biltillverkare. Volkswagens batterier innehåller till exempel fyra gånger så mycket av mineralen. Tesla har som uttalat mål att minska koboltinnehållet i sina batterier till noll.
Företaget håller även på att utveckla återvinning av batterier i sin Gigafabrik. Batterierna innehåller ju många dyra mineraler och metaller i förädlad form, det är mer lockande att återvinna dem från gamla batterier än att gräva upp dem ur marken. De kemiska ämnena i batterierna åldras inte utan kan återanvändas till nya batterier.
Batterierna i bilarna beräknas räcka bilarnas hela livslängd ut, så Tesla räknar inte med att få in särskilt många gamla batterier än. De första Tesla Model S levererades till kunder för sex år sedan. Men när man tillverkar miljoner battericeller blir det ett hel del svinn. Celler som inte klarar Teslas rigorösa kvalitetskrav, kan inte byggas in i bilar och måste kasseras. Hittills skickades sådana celler iväg till externa återvinningsföretag men Tesla håller enligt sin rapport på att utveckla en unik återvinningskedja internt i sin batterifabrik. Som till att början med ska ta hand om kasserade celler – men i framtiden även kommer ta hand om gamla elbilsbatterier så deras innehåll av förädlade mineraler kan användas till att tillverka nya batterier.
Medan andra elbiltillverkare planerar att låta elbilsbatterierna få ett andra liv som stationära energilager efter att bilen har gjort sitt och skrotats kommer Tesla återvinna batterierna på en gång. Teslas utvecklingschef JB Straubel menar att de har räknat på det om och om igen och kommit fram till att det faktiskt är bättre att återvinna batterierna direkt när bilen skrotas och istället tillverka batterier anpassade för stationärt bruk av materialet. Batterier i energilager laddas och urladdas på annat sätt än de i elbilar. Annorlunda användningsområden kräver andra batterikemier för optimal utnyttjande.
JB Straubel har dessutom på egen hand smygstartat en mycket hemlighetsfull återvinningsfirma Redwood Materials. Väldigt lite är känt om vad det företaget egentligen sysslar med.
TCS årsträff: Anmäl dig till vår helfestliga familjefest den 12 maj då vi ska ut på bilorientering runt om i Stockholm med mysig sommarlunch som avslutning på en oförglömlig dag! Anmäl dig här.
I morgon: Första Maj. Nyheterna återkommer på torsdag.
Verkar inte vara helt lätt att jobba med batterierna heller. Av tre miljoner som levereras per dag kasseras en halv miljon, Alltså en sjättedel.
https://www.businessinsider.com/panasonic-battery-cell-operations-tesla-gigafactory-chaotic-2019-4?r=US&IR=T
Vet inte om det är positivt att de inte köper någon kobolt från Kongo. Låter som sanktioner nästan. Bättre att vara aktiv på plats och köpa från ställen som har god arbetsmiljö. Det finns en hel del sånt i Kongo. Bara en liten del är sånt som inkluderar barnarbete.
Det är inte säkert. Att få ordning på strukturen i Kongo verkar nästan omöjligt. Gruvministern själv är en tämligen läskig typ som tycker att nuvarande metoder är ok. Kanske kan de få en tankeställare om bilindustrin tittar på kobolt från andra ställen.
Bra att bilindustrin ställer krav, för det gjorde inte sminkindustrin som fram till batteriboomen var den största inköparen av kobolt.
På debatten och i vissa rapporter låter det som att batterierna brinner upp och inget kan återvinnas. Nästa elbil behöver helt nya råvaror från gruvindustrin.
Hur fungerar Solar Citys affärsmodell? Trodde de sålde solpaneler men då tillfaller väl solelsproduktionen den som investerat och inte Tesla?
Tycker det är bra att tillverkarna har ryggen fri, men man skulle önska att Kongos gruvor skulle få en bättre utveckling än att bara undvikas (om det skulle vara möjligtatt få bättre arbetsförhållanden)
Skönt att tesla kan säga att inga konfliktmineraler finns med, där faller en stor del av kritiken mot dem. Nu är det bara fartygen som står för en stor del av utsläppen; lösning: fabrik i EU och kina.