Under april månad levererades det 446 Tesla Model 3 till svenska kunder enligt branschorganisationen BilSweden. Detta var en väntad nedgång från de 1005 som levererades under premiärmånaden mars. Medan den månaden betjänades kunder som väntat i åratal på sina Model 3 var många av bilarna levererade under april färska beställningar gjorda i år. Beställer du en Tesla Model 3 idag kan du få leverans under maj månad – mycket kortare leveranstid än andra elbilar. Enligt car.info som hämtar sina data från bilregistret finns det just nu 1539 registrerade Tesla Model 3 i Sverige.
Tesla Model 3 har därmed dalat till femtonde plats på listan över mest sålda bilmodeller i Sverige, strax efter Skoda Octavia (463) men före Volvo XC40 (441). Som jämförelse kan även nämnas BMW 3-serie med 429 levererade bilar under månaden. Lyckas Tesla hålla denna leveranstakt den här månaden också etablerar de Model 3 som en “vanlig” bilmodell i Sverige, som säljer i toppskiktet bland de tillgängliga bilmodellerna i landet.
Ovan bild togs 30 april på Teslas leveransplats i Trosta Park utanför Arlanda. De runt 30 bilarna som väntade på leverans fylldes på med nya från en långtradare som precis anlänt.
Tesla Model 3 har inte börjat kannibalisera på Model S och X försäljningssiffror i Sverige än. Det levererades tvärtom hela 90 Tesla Model S förra månaden – mot 44 under förra april. Och Model X försäljningssiffror är exakt likadana denna april som i fjol: 23 stycken.
Vi gratulerar även Renault som lyckats leverera hela 204 stycken Zoe förra månaden (mot 56 förra april). Det går även bra för Kia Niro EV (174), Nissan Leaf (113) och BMW i3 BEV (110). Audi levererade 43 e-Tron, Jaguar 33 i-Pace.
Talande för utvecklingen är att Sverige nu följer den globala trenden: försäljningen av avgasbilar har börjat dala medan elbilarna skjuter i höjden. Nyregistreringar av personbilar i Sverige har enligt BilSweden minskat med hela 11.6 procent jämfört mot i fjol – samtidigt som elbilarna ökat med 271%. Laddhybrider både ökar och tappar andelar. Antal nyregistrerade laddhybrider har ökat mot i fjol men antalet elbilar ökat ännu mer så laddhybrider utgör nu endast hälften av alla laddbara bilar levererade förra månaden – mot fyra femtedelar i fjol.
TCS ett år sedan: Första Tesla Model 3 i Sverige
Den första Tesla Model 3 registrerades faktiskt redan för ett år sedan i Sverige. Trots att officiella leveranserna började först i mars i år. Det var Volvo som privatimporterade en Model 3 för att kunna testköra och plocka isär den för att “inspireras” som det så fint heter. Och inspireras gjorde de verkligen, vilket Polestars VD Thomas Ingenlath villigt erkände under deras elbil Polestar 2 presentation.
Alla Model 3 som levererades i april är bilar som Tesla inte lyckades leverera i mars pga förseningar i produktionen och allmänt strul med de inledande leveranserna här i Sverige.
Nya fraktfartyg med bilar kommer först nu i maj till Europa. Siffrorna i maj kan bli ännu sämre men sedan kommer leveranserna flyta på med ett mer stabilt flöde av bilar varje månad.
Med SR+ skulle Tesla kunna ha bäst säljande bilen i Sverige men tyvärr måste Tesla leverera till många länder samtidigt så det får komma längre fram när Europeiska Giga är igång.
Jag hoppas och tror på 800 bilar i maj och 800 till i juni 🙂
Ja, det hade varit fint men kanske inte helt troligt. Närmaste fartyget tog sig igenom Västindien för några dagar sedan. Det kommer till Holland om en vecka. Sedan ska bilarna på trailers och köras hit. Det är långt färre fartyg hittills under det här kvartalet jämfört med det förra men Zach Kirkhorn på Tesla sa också nyligen att fartygen är fyllda med fler Teslor det här kvartalet.
Jag hoppas du har rätt med. 🙂
Glädjande siffror!
Bilden togs alltså den 31 april?! Vilket år då kan man undra 😀