Nya förbättrade Tesla Model 3 har även fått lite större batteripack. Nya batteripacket är på totalt 82 kWh, mot tidigare 78 kWh. Ökningen på 5% beror på förbättrad energidensitet i cellerna. Batteripacket innehåller fortfarande lika många celler med samma mått som förut – men var och en av cellerna har blivit lite bättre. På grund av de inbyggda säkerhetsmarginalerna kan kunder inte utnyttja hela batterikapaciteten: av gamla packets 78 kWh var ca 72 tillgängliga, nya packet har troligtvis samma marginaler.
Ökningen upptäcktes först av tyska kunder som väntar på leverans och mottagit preliminär registreringsinformation för sina bilar. Ökningen i batterikapacitet har sedan bekräftats av Tesla.
När Tesla Model 3 introducerades slutade Tesla basera bilarnas beteckningar på batteripackets storlek. Istället för att tala om 60, 70, 85, 100 mfl modeller började Tesla tala om Standard Range och Long Range. Just för att slippa döpa om bilarna varje gång det sker en förbättring i batteriteknologin.
Intressant nog ökade Tesla Model 3 LR räckvidd i USA från 322 till 353 miles EPA range i samband med modellbytet. En ökning på drygt 9% – medan europeiska WLTP räckvidden endast ökat från 560 till 580 km, 3.5%. Har nya WLTP räckvidden verkligen testats med nya större batteripacket – eller kan det bli en till officiell WLTP räckviddsökning snart till över 60 mil?
Chrome delete, elbaklucka, längre räckvidd, snabbare acceleration, värmepump, nya fälgar, ny mittkonsol, listan över uppdateringar i nya förbättrade Tesla Model 3 är lång. Läs om alla detaljer här.
Snart borde vi väl även få svar på om lamporna har ändrats, och i så fall – hur?
Även model S går längre. Long Range Plus heter den numera och går 652 km