Teslan som har kört 1.3 miljoner kilometer

Hansjorg

Hansjörg Eberhard von Gemmingen har kört över 1.3 miljoner km, över 130 tusen mil med sin Tesla Model S P85+ sedan han köpte den 2014. Han har kört många långresor med den, både till Nordkap och Beijing(!). För ett år sedan, när han passerade en miljon kilometer hamnade hans bil i Guiness rekordbok.

1300000

Nu har han kört 30 tusen mil till. Ungefär som en vanlig bils hela livslängd, på ett enda år.

Vissa är oroliga över livslängden för elbilsbatterier. Tror att man behöver byta dem efter några år. Hansjörg första batteripack fick problem efter 30 000 mil och Tesla beslöt att byta det till ett annat begagnat batteripack. Det batteripacket höll sedan i 67 000 mil. Hansjörg är nu inne på sitt tredje pack.

Man brukar räkna med att en svensk bil körs ca 25 000 mil under sin livslängd. Så påståendet att elbilars batterier håller längre än själva bilen verkar vara befogad.

Extra glädjande är att Hansjörg behöver besöka verkstad allt färre med åren. Första batteripacket höll hälften så länge som det andra. I början fick han byta elmotor några gånger men den senaste har hållit i 75 000 mil nu. Tesla verkar ha gjort många förbättringar som har rejält förlängt livslängden på sina komponenter. Elon Musks tweet om att Tesla Model 3 kaross ska hålla i 160 000 mil och batterierna i 48-80 tusen mil verkar inte bara vara tomt prat.

100000kWh

Hansjörg har kört så långt nu så han börjar hitta buggar i Teslas programvara. Som att har du förbrukat mer än 100 000 kWh el får siffrorna inte plats i displayen längre utan börjar visas med tiopotens.

 


1060000kmTCS i fjol: En miljoooooon km med Tesla Model S

Det var ett år sedan Hansjörg passerade en miljon km. Han gillar verkligen att köra Tesla.

 

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 8 Responses to Teslan som har kört 1.3 miljoner kilometer

    1. Tox74 says:

      Vet man vad som var felet på batterierna?

      • Axel Svensson says:

        I början bytte Tesla ut hela batteripack även om det endast var en cell som gick sönder. Vad det var exakt fel på batteripack som Tesla sedan hittade efter bytet tror jag inte de gått ut med. Helt klart är dock att antalet utbytta batteripack minskat även ifall antalet levererade bilar ökat.

    2. Pontus says:

      Vad jobbar han med, det är väl få taxibilar som kör så långt ens? 30000/365=82 mil per DAG.

    3. UmeSverker says:

      Känns tryggt då våra tre 2014 och 2015 års modeller knappt nått 30.000 mil var. Hoppas på 30.000 mil till innan batteri byte.

    4. Mocke says:

      Det ör säkert bra men tror inte man vill vara den som köper efter det. (taxi är sällan bra köpobjekt oavsett)

    Lämna ett svar