Tesla kommer höja priset på tillvalet Total Självkörningsförmåga till sina bilar med tusen dollar den första juli, twittrade företagets VD Elon Musk ut i går. Svenska priset förväntas höjas i motsvarande grad, med strax under 10,000 kronor. Idag kostar tillvalet 7000 dollar, 66,000 kronor.
Total Självkörningsförmåga är ett framtida mål för Teslas bilar, att de helt på egen hand ska kunna köra runt. Just nu får man bara några enklare funktioner som alla kräver aktiv övervakning från föraren. Men ju fler funktioner Tesla lägger till och ju mer kapabla bilarna blir desto mer höjs tillvalets pris. Tesla har redan genomfört sådana prishöjningar förut när de släppte nya funktioner till bilarna.
Bilarnas mjukvara uppdateras med nya funktioner så även äldre bilar som köpt Total Självkörningsförmåga får de funktioner som kostar extra nu. På så sätt försöker Tesla förmå köparna att köpa tillvalet redan nu medan priset är lågt – ju mer man väntar desto dyrare blir det. Det finns dock ett problem med att äldre bilar inte har tillräckligt kraftfull hårdvara för att stödja de nya funktionerna vilket gör köpet lite av en gambling: ska jag köpa Total Självkörningsförmåga redan nu och hoppas min bil har allt som kommer behövas – eller vänta med köpet tills fler funktioner har lagts till, men då till ett högre pris? Vissa bilar, som tidiga versioner av Tesla Model 3 har Tesla lovat uppgradera datorerna i retroaktivt medan andra, som tidiga versioner av Model S och X visat sig vara mer tveksamma investeringar.
Av de 66,000 kronor du betalar för finessen idag får Tesla omedelbar tillgång till hälften av pengarna, resten lägger de undan i en fond som företaget kommer få utbetalningar ifrån varje gång de släpper ny funktionalitet som gör bilarna mer och mer självkörande.
The FSD price will continue to rise as the software gets closer to full self-driving capability with regulatory approval. It that point, the value of FSD is probably somewhere in excess of $100,000.
— Elon Musk (@elonmusk) May 18, 2020
Den dagen bilarna blir fullständigt självkörande på riktigt kommer priset höjts rejält. Tesla räknar med att när bilen verkligen klarar köra själv kommer funktionen kosta över 100 tusen dollar – runt en miljon kronor.
Medan priset på batterier, priset på elbilar håller på att sjunka kommer mjukvaran ta över det mesta av kostnaden. Om några år kommer du kanske ha valet att köpa en billig elbil med ratt, som kostar som dagens bensinbilar i inköp men är oerhört billigare i drift – eller köpa en elbil utan ratt som blir rejält dyrare men även mycket mer användbart.
En självkörande bil kommer kunna ersätta flera av familjens bilar. Skjutsa först frun till sitt jobb, sedan åka hem och köra mannen till hans. Och skjutsa barnen till skola och fotbollsträning helt på egen hand. Hushållets behov av antal bilar kommer sjunka drastiskt. Kan en 1.5 miljon kronors självkörande bil ersätta tre stycken 500 tusen kronors? Grannar kan gå ihop och ha en bil med inbyggd “privatchaufför”. Eller så kan man till och med låta bilen köra taxi på egen hand medan man inte använder den – och tjäna pengar åt dig medan du sover? En äkta självkörande bil kommer få många nya användningsområden. Vem vill till exempel betala för flygbiljett när man kan somna i sin bil i Stockholm – och vakna nästa morgon i Paris? Bilen har kört ner dig över natten.
I morgon är det Kristi Himmelsfärdsdag. Dessa nyhetssidor tar en paus med rapporteringen, vi återkommer måndagen den 25:e.
TCS ett år sedan: Tesla Autonomy Day
På Teslas självkörningsevent i fjol visades inte bara processorn i bilarna upp, utan även Teslas unika sätt att utveckla mjukvaran och företagets framtidsplaner kring självkörande bilar.
Om FSD blir verklighet är FSD extremt billigt, även efter prishöjningen. Frågan är OM det blir verklighet, och i så fall NÄR. Och om FSD blir verklighet så lär FSD bli tillgänglig som prenumerationstjänst. Vilket blir mest förmånligt med svenska regler?
Ett är säkert, Tesla kommer att tjäna grova pengar om FSD blir verklighet, kanske det bästa är att köpa fler aktier för pengarna. (Det är i alla fall det bästa för oss som inte har en Tesla.).
Elon hintade förut om att hela bilen kan bli prenumerationstjänst. Att Tesla slutar sälja dem till kunder när de drar in mer pengar till företaget som robotaxis.
https://teslaclubsweden.se/passa-pa-att-kopa-en-tesla-medan-du-kan/
Det kan nog bli så. Men efter att ha läst din artikel om värdeminskning för ett tag sedan tror jag FSD ligger närmare till hands i tiden. Att ha värdeminskning på FSD “not make any sense” eftersom den successivt kommer att bli bättre. Hårdvaran däremot sjunker i värde eftersom den slits, i synnerhet om den ska rulla som taxi. Så jag kan nog tänka att Tesla fortsätter sälja hårdvaran (= bilen) men inte FSD.
Frågan är väl också efter att bilarna klarar av det hur lång tid tar det för regelverket att tillåt användning av det? Redan nu så är vi begränsade i Europa av regler för vilka funktioner vi får använda. Känns som att om man köper det nu har sålt bilen för länge sedan när man väl kan använda FSD fullt ut.
Skulle vilja hävda att även om värdet av FSD är en miljon och tesla försöker maximera priset så har jag svårt att tro att de kommer att kunna ta en miljon betalt, utan håller med Jan-Erik att det nog blir en prenumeration.
Rent strikt så har han inte sagt att priset ska höjas till 100k USD, bara att han uppskattar att värdet på produkten kommer uppgå till det.
I prisklassen 150k USD (FSD+bil) kommer det finnas utrymme för konkurrens vilket driver ner priset.
Också värt att notera att enligt amerikanska börsregler får de bara tillgodoräkna sig pengarna i den mån de levererat. Det innebär att de nu anser FSD vara 50% klar.
Har faktiskt lite svårt att se att det kommer fungera 100% med dagens hårdvara. Jag har nu kört min Raven Performance X med AP2 i snart ett år och det är ofta systemet slås ut i saltslask på vintern. Alla sidokamerorna slabbar igen och sen skall vi inte tala om bakre kameran, det räcker att åka 100 meter efter att jag tvättat så ser den ingenting längre. Vidare brukar sidokamerorna lägga av när solen skiner rakt in i dem på vårkanten när solen står lågt. Var ofta nu i mars som autopiloten varnade non stop när jag körde på motorvägen pga det.
Skall systemet vara värt 100k usd så behövs det nog jobbas på kamerorna en aning.
Och innan nån frågar, alla är behandlade med Aquapel men det räcker ändå inte.
Tesla har förvisso ett extremt försprång men i takt med att andra bilföretag släpper självkörande bilar tvivlar jag starkt på att dom kommer kunna ta 1 miljon för detta. Skulle dom göra det så kommer i stort sett inga privatpersoner köpa Tesla längre – vilket inte skulle förvåna mig om det är deras mål, att övergå till någon form av Taxi-tjänst eller prenumerationstjänst.
Då blir det nej tack.
Värdet blir en miljon sa Elon inte priset.
Priset är väl 6 eller 7 tusen dollar.