Vill du köpa en Tesla kan det vara bra att skynda sig. Om några år kommer Tesla sluta sälja sina bilar.
Kommer de äntligen ha gått i konkurs då? Nej, anledningen är snarare tvärtom.
Tesla håller på att utveckla självkörande bilar. Som helt på egen hand ska kunna ta sig från A till B, även helt tomma utan förare och passagerare. Alla Teslor som säljs idag är förberedda för att kunna köra själva, de kameror och datorer som Tesla anser behövas levereras redan i bilarna – det är bara mjukvaran man väntar på. (Och lagarna som tillåter självkörande bilar.)
På informationsdagen om självkörning presenterade Tesla hur långt de har kommit med mjukvaran. Enligt Elon Musk kommer första versionen av självkörande mjukvaran vara färdig inom ett år, varpå den mödosamma processen med att göra den pålitlig och säker kan ta vid. Inom ett fåtal år kan mjukvaran vara tillräckligt stabil för att släppas till bilarna och göra dem självkörande. Elon Musk är såpass förhoppningsfull om utvecklingen att han har sagt att de Teslor som leasas ut idag kommer inte kunna köpas ut av ägaren på slutet av leasingperioden utan kommer tas tillbaka av Tesla för att ingå i deras stall av robot-taxis. (Uttalandet gäller i USA där det är företaget Tesla själva som står för leasingen. I Sverige leasas bilarna ut via externa leasingföretag som DNB.)
Tesla ämnar inom några år lansera stora flottor av självkörande robottaxibilar i städer runt om i världen. Där folk för en billig peng kan beställa upphämtning av en självkörande taxibil som fraktar dem till vald destination till en bråkdel av vad en taxiresa idag kostar – rent av billigare än även vad kollektivtrafik kostar. De som äger en Tesla bil kan även välja att låta den “extraknäcka” i robottaxiflottan, åka och tjäna pengar åt en när man själv inte använder bilen, istället för att bara stå på garageuppfarten. En självkörande taxibil beräknas tjäna runt $330,000 under de 11 år den beräknas hålla.
Och därav Teslas dilemma.
När Tesla har tillverkat en Tesla Model 3 för $30,000 ska de sälja den till dig för $40,000 och få $10,000 i vinst – eller ska de låta den åka robottaxi och få in $300,000 i vinst istället?
Tesla kommer tjäna mycket, mycket mer om de inte säljer bilen till folk utan behåller den själva och låter den håva in pengarna. Tesla planerar släppa sin robottaxitjänst i tusentals städer runt om i världen – till det kommer de behöva miljoner med bilar.
Elon Musk förtydligade dock att även i framtiden ska du kunna köpa en Tesla om du absolut vill – men priset kommer öka betänkligt. Priset kommer nog bli sexsiffrigt, i dollar – och frågan är om den kommer börja med en etta, tvåa eller rentav trea? Teslan som kostar $40,000 idag kanske kommer kosta över $200,000 att köpa i framtiden. De flesta kommer då välja att istället ta fram mobilen och beställa en Tesla robottaxi när de behöver den.
Räknar vi om priserna till svenska förhållanden kostar billigaste Tesla Model 3 du idag kan beställa online 540,880 kronor. Den bilen kan komma kosta uppemot tre miljoner i framtiden när den kan bli självkörande. Eller så kommer du kunna beställa en Tesla robottaxi via mobilen som skjutsar dig vart du vill för 7 kronor per kilometer.
Vinnarna blir de som redan har köpt sina Teslor: de kan om några år låta sina bilar “extraknäcka” som robottaxis och tjäna igen det bilen kostade att köpa.
Något att räkna in i jämförelsekalkylen Tesla vs annan bil när man går i köptankar?
Tidigare artiklar i ämnet:
Måste självkörande bilar ha LIDAR?
Det är ju löjligt att tro att det enbart kommer rulla runt robotaxi om några år. Kanske som ersättning till taxi i storstäder, men att jag ska ringa en robotaxi varje dag jag ska till och från jobbet, hämta barn, till butiken, träningen, barnens fritidsarrangemang. Och detta ska då alla runt omkring också göra i stort sett samtidigt? Vänner, grannar, familj? Nej, detta är en utopi från Musk på samma sätt som att vi “snart” ska flytta till Mars.
Vem tvättar och pysslar om bilarna? Jag tycker om att vara bilägare. Köpa något som jag känner mig stolt över och som jag sedan kan fixa och dona med. Sätta på film, modifiera med nya fälgar osv.
Det skulle då försvinna. Jag gillar ny teknik och ser fram emot självkörarande bil, men att bara ta en taxi varje dag ställer jag mig frågande till.
Låter dessvärre som en önskedröm, eller något som enbart kommer att fungera i länder med tydliga vägmarkeringar och där lagrummet faktiskt tillåter helt självkörande bilar. Visst, det går säkert att göra bilarna 90% självkörande inom några år, men de där sista 10% är betydligt svårare än vad man tror. Det forskas hur mycket som helst på detta, och det är inte omöjligt att det inom 15 år finns en AI som är så pass bra att den kan hantera bilkörning så pass att någon vågar sätta sig i en sån bil. Betänk att tåg fortfarande körs av folk, varför? Detta är ett trafikslag som är oerhört mycket enklare att göra självkörande än en bil. Varför finns det fortfarande lokförare? Hela tågprocessen kunde göras helt AI-styrd, allt ifrån tidtabeller till stinsar och konduktörer.
Hur kommer taxin att fungera i snöslask, dimma när kamerorna inte är tillförlitliga? Kommer alla bilar att stå stilla? Kommer jag att kunna ta mig till jobbet? Hur känner och hanterar bilarna diffusa fenomen som underkylt regn, halka i skuggpartier etc? Om en bil stannar framför mig, hur länge väntar bilen innan den kör om? Hur ska den kunna se framför den andra bilen om det är säkert att köra om? Det finns många intressanta utmaningar med AI och självkörande bilar, och dessa måste dessvärre lösas innan Musks taxiflottor kan bli verklighet.
7kr/km låter väl billigt om man ska åka kortare turer. Men 500km enkel mellan Malmö och Karlstad för 3500kr, då får det nog bli tåg istället.
Inte för att vara sådan, men är detta inte att ropa hej innan du är över bäcken. Finns inte en enda autonom robottaxi i trafik någonstans i världen.