Leveranser av Model 3 börjar om en vecka

Elons3

Fredagen den 28 Juli kl 9 på kvällen lokal tid i Fremont, Kalifornien kommer de första Tesla Model 3 levereras till sina köpare. Tesla skapar ett helt event kring händelsen, ungefär som de gjorde när Tesla Model X började levereras.

Då, i September 2015 var det endast 6 stycken Model X som levererades till investerare (och som enligt elaka tungor snabbt togs tillbaka efter eventet, för att bygga färdigt bilarna). Någon egentlig volymproduktion av Tesla Model X kom inte igång förrän mot slutet av året.

Elon Musk planerar en mer genomtänkt start av Model 3 tillverkningen. Det ryktas att upp till 30 bilar ska överlämnas till Tesla-anställda på eventet nästa fredag – de som har designat och byggt bilen ska bli de första att kunna köpa dem. Därefter planeras 100 bilar tillverkas i Augusti, 1500 i September, och uppemot 20,000 i December.

Produktionstakten ska höjas samtidigt som man ska åtgärda de barnsjukdomar som alla nya bilar brukar drabbas av, och som lojala Tesla-anställda tyst kommer rapportera till fabriken. Det blir en jobbig höst med lite sömn många Tesla-anställda kommer se fram emot.

När Elon Musk presenterade Tesla Model 3 produktionsplaner i fjol var till och med han skeptisk till om bilen verkligen kan bli produktionsfärdig till sommaren 2017. Precis alla underleverantörer utan undantag måste ju bli färdiga för att påbörja leveranser av bilens delar. Tidsschemat var extremt tight och optimistiskt. Men det verkar ha hållit – något som Tesla faktiskt aldrig tidigare har lyckats med. Alla deras bilmodeller hittills har varit försenade.

För att minska på produktionsproblemen sägs de första bilarna erbjudas i endast en enda version. Kunder kommer bara kunna välja fälg och färg på bilen. Först när volymproduktionen väl har kommit igång och stabiliserat sig kommer Tesla börja erbjuda tillval till bilarna såsom fyrhjulsdrift, olika batteristorlekar, sportpaket etc.

När Elon Musk presenterade Tesla Model 3 på eventet i Mars i fjol sades det att bilens interiör endast är tillfällig, att den kommer se annorlunda ut på de färdiga bilarna. Elon Musk sa själv att den “kommer se ut som ett rymdskepp”. Vi som var med på eventet och fick provåka Model 3 var dock eniga i att tycka “tack, vi tar den som den är”. Istället för att fördröja bilen bygg den som den är! Och Tesla verkar ha lyssnat på kunderna, ty de färdiga bilarna verkar vara väldigt lika de första prototyperna även på insidan.

M3stalks

En viktig förbättring sedan i fjol är dock att de färdiga bilarna är utrustade med samma kameror runt om som Model S och X har, som ska tillåta bilen bli självkörande. Självkörande funktionen är en så pass integrerad och central del av Tesla Model 3 att den till och med har fått en egen växel. Ordet “automatväxel” kommer få en helt ny innebörd i Tesla Model 3 då man med växelspaken ska kunna växla mellan att man kör bilen själv, eller att den kör själv.

Vi på Tesla Club Sweden har sammanställt en informationssida med allt vi vet om Model 3, främst genom sånt Elon Musk har twittrat om. Frågan är hur mycket av detta som kommer med i de första bilarna som visas upp om en vecka – och hur mycket som kommer de efterföljande månaderna?

I och med att de första bilarna beräknas dyka upp i Sverige först en bra bit in på nästa år (våren? sommaren?) spelar hur de första bilarna ser ut faktiskt mindre roll. Tills Model 3 börjar levereras till Sverige har Tesla ändå infört flera av de punkterna de väntar med tills senare.

Följande vet vi med bestämdhet om Tesla Model 3, baserat på information från Tesla Motors och dess VD Elon Musk:

  • pris från $35,000
  • med ”avg option mix” enligt Elon Musk ca $42,000
  • Acceleration 0-100 km/h på 5.6 sekunder
  • räckvidd på 35 ”riktiga” mil
  • autopilot 2 hårdvara i alla bilar, autopilot och självkörande mjukvara som tillval
  • autobroms och övriga säkerhetsfinesser ingår i alla bilar
  • en 15″ skärm i mitten, ingen HUD
  • bakhjulsdrift i instegsmodellen
  • fyrhjulsdrift tillval för under 50,000 kronor
  • instegsmodellen har mindre än 60 kWh batteripack
  • max batteristorlek som får plats i bottenplattan är 75 kWh med dagens batterier
  • främre bagageutrymme, frunk
  • 400 liter bagageutrymme
  • dragkrok som tillval
  • fästen för takräcke
  • ludicrous acceleration kommer erbjudas som tillval
  • snäv vänddiameter, ca 9 m
  • Längd 470 cm
  • produktionsstart slutet av 2017
  • produktionsmål 100-200,000 bilar år 2017
  • produktionstakt 10,000 bilar per vecka (motsvarar 500,000 bilar per år) slutet av 2018
  • produktionstakt 1 miljon bilar per år år 2020, flera fabriker i olika världsdelar
  • produktion börjar med bakhjulsdrivna modellen, fyrhjulsdrift och prestandaversioner kommer senare

Hur många av tillvalen som finns redan dag ett får vi alltså se, men ovan lista är sammanställd från olika Tweets från Elon Musk. Vi får hoppas Tesla också har en liknande lista så de inte glömmer något han hade lovat.

Med dagens växelkurs på dollarn och baserat på Tesla Model S amerikanska och svenska priser bedömer vi att Tesla Model 3 kommer kosta från 400,000 kronor i Sverige inkl moms, efter avdragen Supermiljöbilspremie. Med “avg option mix” enligt Elon stiger priset till 490,000 kronor.

Vi ser med spänning fram emot bilen som Elon Musk kommer visa upp nästa fredag kl 9 på kvällen lokal tid i Fremont, Kalifornien. Det blir kl 6 på lördag morgon svensk tid, lördagen den 29 juli.

 


TCS ett år sedan: The master plan 2

För exakt ett år sedan presenterade Elon Musk Tesla Motors master plan part deux där företagets långsiktiga plan presenterades. Följs den lika noggrant som den första som kom tio år tidigare gjordes ser vi fram emot en spännande framtid för företaget med självkörande lastbilar och bussar i produktsortimentet.

Tagged , . Bookmark the permalink.