Varför ska elbilar alltid handla om miljön?

icebear

Jag blir alltid lika förundrad över att diskussionen kommer in på miljö så snart jag har berättat för någon att jag har skaffat en elbil.

Folk utgår ifrån att man skaffar en elbil för att man vill rädda isbjörnar. Vad annars? Man är naturligtvis en trädkramande miljöpartist som sopsorterar och helst åker tåg när man ska till USA.

Stödd av senaste tiders mediastormar försöker dessutom många berätta för mig att elbilar är inte alls så miljövänliga, de har inte alls nollutsläpp, de växer inte alls på träd utan tillverkas i riktiga fabriker.

Ursäkta mig men vad har elbilar med miljö att göra?

Jag har inte alls köpt min elbil för att jag vill vara miljövänlig. Jag har inget emot isbjörnar, jag tycker de är söta – men jag skulle inte vilja vara på samma isflak som brummisen på bilden ovan. Jag har varken kramat träd, är miljöpartist eller sopsorterar. Och jag flög till USA senaste semestern.

Jag köpte min elbil helt enkelt för att den är bättre. Bättre än alla avgasbilar. Och då är det inte ens en Tesla (jag kör en Nissan Leaf).

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt åka iväg och tanka den. Varje morgon är den fulladdad och väntar på mig, det är bara å sätta sig å åka.

Jag behöver heller inte jaga billigaste macken i stan. Den där automatiska blicken på varenda bensinmackskylt man åker förbi och konstaterande att ”nämen hoppsan, här är bensinen 30 öre billigare än där!” har man slutat med överraskande snabbt. Med drivmedelskostnad på två kronor milen blir alla resor rejält billigare.

Sedan jag köpt min elbil har jag inte behövt skrapa vindrutan och sätta mig i en iskall bil. En kvart innan jag ska åka slår jag på värmen via appen i mobilen och kommer fram till en varm och skön bil*. På morgonen behöver jag inte ens slå på värmen – bilen har timer som kör igång. Strömmen tar den från väggen. Men även om bilen står utan att vara ipluggad är den milen räckvidd man tappar väl värd besväret att slippa behöva skrapa och frysa. Samma sak på sommaren, man slår på AC så man slipper sätta sig i rullande bastu. Motorn behöver ju inte vara igång i en elbil för att kunna få värme/kyla.

*Här ljuger jag lite, ibland glömmer jag starta värmen och då får jag stå där å skrapa å frysa. Men det beror mer på min glömska än bilens kapabilitet.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt växla. Trampar jag på gaspedalen reagerar bilen blixtsnabbt och accelererar. Utan att behöva växla ner, bygga upp turbotryck och sånt där. Min lilla Leaf är snabbare än de flesta avgasbilar från rödljus. En enda tvärtyst, lång sugande acceleration utan avbrott för växlande. Inte ens automatväxlade bilar kan få så mjuk acceleration. Högerhanden behöver inte hålla i någon växelspak; många gånger när jag kör håller jag min fru i handen, otroligt romantiskt faktiskt.

Sedan jag köpt min elbil behöver jag inte bromsa lika ofta. Släpper jag upp gaspedalen får jag så kraftig motorbroms att själva bromspedalen behöver jag inte använda särskilt ofta. Och motorbromsen kan bromsa bilen utan avbrott ner mot lägre farter – åter igen behövs det aldrig växlas några växlar. Att bromsningen samtidigt laddar bilens batterier är bara ren bonus. När kommer bensinbilen som pumpar bensin tillbaka till tanken när du bromsar?

Sedan jag köpt min elbil har jag tillgång till alldeles egna parkeringsplatser runt om i stan. Parkera utanför Gröna Lund? En mardröm för de flesta – men inte för elbilister, vi har egna platser där andra får böter om de stannar där. Köpcentra bjuder på laddning bara jag kommer till just dem och shoppar. Hur många erbjuder gratis bensin?

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig råkat ut för motorstopp. Många gånger hamnar man bakom någon avgasbilist som när ljuset slår om till grönt hoppar fram med bilen en halvmeter sedan stannar till. Motorstopp. Fel växel i. Har förresten aldrig råkat ut för att ha haft för hög växel i och orkeslös motor av det heller. Även om avgasbilen framför mig lyckas komma iväg vid grönt ljus (gud vad långsamma de är) stannar den liksom till plötsligt halvvägs i accelerationen när den växlar – jag har lärt mig att hålla avstånd och inte bli irriterad av beteendet.

Till och med min enkla elbil erbjuder en tystare och mjukare gång än dyraste Mercedes. Körningen har blivit en njutning där jag kan köra mjukt och bekvämt när jag vill – men får ögonblicklig acceleration så snart jag trampar gasen i botten. Skönt att kunna undvika farliga trafiksituationer enklare. Den tysta gången gör att jag kan prata och lyssna på musik enklare, utan att behöva överrösta explosioner en meter ifrån mig. Alla avgasbilar vibrerar förresten på ett sätt man inte märker förrän man har åkt elbil ett tag.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt byta avgassystem, kamaxel, oljefilter eller liknande på den. Jag behöver heller inte vara orolig för när de ska bytas. Inte ens bromsbelägg har jag behövt byta – jag bromsar ju inte lika ofta. Biltemakatalogen blir ganska tråkig läsning med hela kapitel man bara bläddrar förbi.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt känna lukten av bränd koppling, eller andra konstiga lukter från motorn. Inte från min bil i alla fall – men tyvärr ofta från bilen som kör framför. Man förstår inte hur illa en avgasbil egentligen luktar förrän man varit utan ett tag.

Min elbil har skön väghållning. Låg tyngdpunkt på grund av batterierna i golvet låter som en reklambroschyrklyscha – ända tills du börjar köra på en lite mer kurvig väg.

Min elbil sladdar mindre än avgasbilar. Antispinn- och antisladdsystemen är inte något påklistrat som kämpar mot motorn – elmotorn är så styrbar och responsiv att det är motorn själv som blixtsnabbt ändrar varvtal. Som förare märker jag av det genom att jag kan styra bilen bättre i halka, och jag kan reglera mjukare med gasen.

 

Så med alla dessa fördelar – varför ska all diskussion om elbilar alltid handla om miljön?

Miljön är inte orsaken till att man köper en elbil – det är bara något man får på köpet liksom. Undersökning efter undersökning visar att elbilar är miljövänligare än avgasbilar. I alla länder, och ja även med kolkraft. Till och med om man använder siffror gällande tio år gamla laddhybrid-batterier.

Men låt oss för skojs skull ponera att det skulle vara så att elbilar var lika smutsiga som avgasbilar – de skulle ändå fortfarande vara lika överlägsna i allt annat. Fast det handlar inga tidningsartiklar om.

Nu snackar jag inte ens om Tesla. Allt jag skrev ovan gäller alla elbilar – även fem år gamla Nissan-skrutten jag åker omkring i. Det är därför elbilister aldrig skulle kunna tänka sig gå tillbaka till avgasbilar. Inte på grund av miljön. Utan för att det känns som att köra ånglok igen.

Med Tesla blir skillnaden mot gammaldags bilar ännu större. Förutom eldriften gör även resten av bilen andra bilar museala. Trådlösa uppdateringar, sättet man startar bilen, med mera, mycket mera. Öppnar du fortfarande din bildörr för hand?

Nu är det inte bara jag som känner så här. Det är inte bara jag som köpte min elbil för annat än miljön. Vi har gjort en undersökning bland våra medlemmar, frågade varför de köpte sin Tesla? Endast en fjärdedel svarade ”miljön”:

Tesla_pga

Däremot intygar många att när de väl skaffat elbil väcks deras miljöengagemang. Många tror på grund av avsaknaden av avgasrör men jag skulle säga snarare på grund av alla dessa ändlösa diskussioner om miljön så snart man nämner att man har skaffat en elbil.

Säger man att man har köpt en ny bil brukar folk fråga hur den är, snabbare, bättre, bekvämare? Men säger man att man har köpt en elbil börjas det snackas om CO2 och isbjörnar.

Snälla, sluta.

 


Men, men, men, hur kan han säga att elbilar är bättre när det tar så lång tid att ladda dem? Tja, framför allt för att jag sover medan jag laddar min elbil. På natten. Åker jag långt med min Leaf är det onekligen krångligare än med avgasbil, det sticker jag inte under stol med. Fast jag åker långt kanske tio dagar per år? Resterande 355 dagar är så mycket enklare att det mer än väl kompenserar de där tio dagarna. Och de gånger jag åkt långt med en Tesla märkte jag att de få och snabba laddstoppen man behövde göra skulle man ändå stannat för att sträcka på benen, fika eller få ungarna att sluta demontera varandra i baksätet. Med Tesla blir långfärder inte bara bättre än med andra elbilar utan kommer faktiskt i paritet med avgasbilar.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Johannes Brorsson

    Håller med om att elbilar är överlägsna på många andra områden än miljö och dessa anledningar räcker gott och väl för att skaffa elbil. Men samtidigt är miljön otvivelaktigt och objektivt vår tids viktigaste fråga, vi har nämligen bara en planet som passar bra för människor i vårt solsystem. Klimatforskningen visar att det är på väg att gå riktigt illa. Bilden på isbjörnen representerar detta dåligt, då den är långt borta, klimatförändringarna påverkar oss här och nu.

    • Marcus

      Håller med. Jag hade aldrig skaffat en Tesla om den inte hade gått på el, oavsett hur ball och häftig och framtidsvisande den är. Men jag hade inte heller skaffat elbil om den hade varit värsta miljöboven, oavsett hur praktiskt och underbart det är med eldrift.
      Jag har skaffat elbil eftersom jag anser att det är min j*a skyldighet att försöka komma bort från slöseriet med ändliga resurser och nedsmutsningen av vår planet. Att elbilar samtidigt är underbara att köra och oerhört smidiga att äga, är en välkommen sidoeffekt som gör att det bättre miljövalet dessutom ger en massa poäng på nöjeskontot. Ett enkelt val, utan att behöva vara trädkramare, om det nu är så skämmigt att vara det.

  • Axel Svensson

    Jag valde elbil för att jag är teknikintresserad men det mest positiva med elbil som jag märkt efter att jag nu ägt bilen i 1,5 år är att slippa ljudet och vibrationerna från avgasmotorn samt att alltid stiga upp med färdigladdad bil, aldrig behöva fundera på om det är dags att åka till bensinstationen på morgonen innan jobbet eller efter jobbet. På längre resor är jag nu mycket piggare när jag kommer fram pga att jag slipper dessa vibrationer.

  • Alfa

    Miljö? Javisst, men jag köpte elbil eftersom den:
    -Lastar mer personer och bagage än Volvo V70
    -Har en lägre driftkostnad än Nissan Micra
    -Accelererar snabbare än Porsche 911
    Sen är det förstås kul att bidra till att miljön blir bättre. Bra är också att omställningen till elbilar minskar efterfrågan på olja. Därmed blir ekonomin i Ryssland sämre vilket medför att Ryssland blir ett mindre hot mot omgivande länder.
    Man får faktiskt anstränga sig ganska hårt för att komma på något som är sämre med en elbil än med en fossilbil.

    • Edvin Jacobsson

      I samband med att Ryssarna får mindre pengar så gynnar ju elbilar lokalproducerad energi, vilket ju är superbra.

      En del av pengarna blir ju direkt till skatt och resten går till svenska skattebetalande elproducenter och indirekt går alltså även den delen tillbaka till svenska skattkistan. Istället för att gynna andra länder med olja.

  • Kjell S

    Fantastisk krönika (för det var det väl?)!

    Jag måste säga att jag gillar elbilar av många skäl, i osorterat ordning blir listan så här:
    – Det är för jäkla bullrigt där bilar rör sig, det blir mycket tystare med el!
    – Närmiljön blir så mycket bättre, alltså renare luft.
    – Isbjörnarna dör faktiskt, den globala miljön MÅSTE bli bättre vilket tar tid!
    – De är jäkligt coola, särskilt Tesla!
    – Jag är snål, jag kunde räkna hem Teslan som tjänstebil, trots löneavdrag eftersom ”soppan” är så billig.
    – Jag gillar att det inte vibrerar och låter som i min nuvarande diesel-Passat (elbilen hämtas ut imorgon).
    – Elon Musk är vår tids Jesus! Det behövs entreprenörer som han för att världen ska gå framåt utan att det är militären som alltid driver teknikutvecklingen.
    – Kul att hela tiden ha ett samtalsämne att ta till. ALLA har något att säga om elbilar!
    – Fåfänga, en Tesla Model S är så jäkla snygg, och då lär väl även jag vara snyggare i en sådan?
    – Tvingande utveckling. Hur kul som helst att alla de stora jättarna nu ser sig tvingade att hänga på tåget som Tesla fick att accelerera.

    Finns nog ett gäng punkter till, men jag stannar här.

  • Havstomta

    Tibor!
    Vår värderade elbilsikon, Elons svenske riddare.
    Något har hänt med stinget och precisionen i ditt tänk kring elfordonen. Det känns inte längre lika fräscht som tidigare och det är ledsamt.

    OM 24 % av Teslaköparna köpt pga miljövänligheten (”Endast en fjärdedel svarade ”miljön””) så skulle du kunna fråga hur många av Volvo XC90-Köparna som har miljö som prio ett?! Och, det är också ledsamt, för miljön är viktig och tekniktro är viktigt och det är viktigt att vi slutar gnälla och istället har verkstad.
    Dvs ”verkstad” har inte varit aktuellt under de fyra (4) åren som vi snart har haft vår BMW I3. En underbar bil som går på egen vindel och köpt fossilfri el, fast jag vet att du inte gillar den bilen iaf….

    Och vi har aldrig mött några CO2 eller isbjörnsdiskussioner, inte alls faktiskt. Vår omgivning är enbart avvaktande nyfikna på vår elbil, några har triggats köpa hybrider, en köpte en Tesla S.

    Just dissandet i dina texter, med mer eller mindre rent uttalade negativismer, har blivit mer förekommande.
    Så Tibor, trots att du är yngre än jag så är det gubbvarning på dej!

    Må du återkomma på banan utan gnället och återta tätpositionen som positivt laddad elbilsikon!

    • Marcus

      Jag har heller aldrig behövt ingå miljödiskussionen på det viset. Att jag lever på andras bekostnad (=skattesubentionerad bil) eller att man inte kommer nånstans med en elbil, att det inte går att ladda, att det är dyrt, att det är krångligt eller att elräkningen måste bli skyhög. Ja, allt detta har man ju svarat på ett antal gånger. Men att elbilar i längden är bättre för miljön fattar de flesta normalbegåvade människor faktiskt. De som inte gör det får väl köra dieselbil då. Tibor tillbringar för mycket tid på diverse bakåtsträvar-forum (NyTeknik, Teknikens Värld osv). Det är där man måste försvara även det mest uppenbara.

  • nickysixeight

    Suveränt bra skrivet Tibor! Egentligen borde vi alla ta upp dessa argumenten när miljö- eller räckviddsfrågan kommer upp (jag brukar, men ibland sugs man med i rent försvar). Accelerationen, den ryckfria gången, växlingsfritt, enpedalskörning, det lägre bullret / ökade ljudkomforten och acceptabel väghållning trots komfortfjädring (men tack vare låg tyngdpunkt) samt alltid fulltankad och superlåga driftkostnader är helt klart huvudargumenten för mig. Sen tillkommer en massa bonus. 2015-2017 Nissan Leaf 24, 2017-> BMW i3 64Ah(19kWh), snart TM3.

  • Mocke

    Klimatförändring är långsamma. men väderomslag (extrem väder) drabbar oss svårt och hårt. och även fast sommaren 2014 var härlig (fast med svåra skogsbränder och torka) så är årets vinter kanske inte lika skön. (har inget emot vinter men däremot att skotta snön)(man skall dock vara försiktig med att jämföra väder med klimat och att dessa har med just klimatförändring att göra då vi knappt haft någon vinter de senaste 2 åren och föra sommaren var riktig kall) dock kan man tala om närmiljön då resultatet att få bort avgaser/gifter och oljud får mer omedelbar och direkt påvisbar effekt.

  • Top 12

    Hemkört bränsle smakar gott. Solpanelerna tillverkar min el och det mest ekonomiska är att köra upp det man skördar själv.
    Skattefri är den dessutom. Jag får till och med 60öre av staten som skattereduktion för varje kW som jag spiller ut på nätet.
    Vem vill inte ha återbäring !
    Ekonomi är grunden till att köra på el, bättre miljö får man på köpet.

  • Jerker

    ”Miljön är inte orsaken till att man köper en elbil”

    Jodå! För mig var det ENDA anledningen till att jag började intressera mig för elbilar, inget annat. Jag har alltid tidigare kört gamla bilar med obefintlig kapitalkostnad och låga underhållskostnader eftersom jag har mekat med dem själv. Bränslet har varit den största kostnaden. När jag gick över till elbil blev – eftersom det inte finns några billiga begagnade elbilar att köpa – mina bilkostnader högre än de varit tidigare. Så starkt är mitt miljömotiv att jag tycker att det OK att betala mer, och jag tar gärna miljödebatten när den kommer.

    • Simon

      Samma här.
      Jag hade förr en Volvo 740. Löpande kostnader för den var lika stora som för en Tesla modell S – teslans försäkring och serviceavtal kostar som volvons bränsle.
      Den största bilrelaterade kostnaden på den tiden var pengarna jag lade undan för att senare kunna köpa teslan, väl medveten om att den skulle bli en enorm utgift i inköp och ingen besparing i ägande.
      Jag hade aldrig ens intresserat mig för elbilar om de inte varit överlägset miljövänliga.
      Men nu när jag väl har en elbil känner jag igen mig i alla punkterna i artikeln.

  • Snåla Grisen

    Det enda som är tråkigt med att äga elbil är väl att man får betala lika mycket (eller mer) för en service samt besiktning, trots att man på besiktningen helt kan strunta i att kolla på avgaser, borde i alla fall vara 20% rabatt eller nåt.

    Servicekostnaden är ju helt obegriplig när jag kollade senast för nåt år sen, kanske blivit bättre på senare tid? Tror Nissan skulle ha över 3000 spänn för att serva en Leaf, ungefär samma kostnad som Bilia ska ha för att serva en ny V70 och då gör de väldigt mycket mer (olja filter etc).

    • Jerker

      Det är olika för olika märken. Renault Zoe kostar c:a 1200:- för service som ska göras efter 3000 mil eller 12 månader.

      • DieselStain

        Nu när jag skall göra 4000milsservicen på min Model X begär Tesla 8800kr för det..

  • Stefan Nordenström

    Har man inte tid eller om man inte orkar sopsortera så har man fel prioritering enligt mig.
    I övrigt håller jag med Tibor på så när som alla punkter.

  • G F

    Vem vill köra runt i en maskin och sprider ut ett gift, som kan ta hälsan eller livet från dej och dina familj?!

    Behövs det fler argument att köra elbil? Alla andra listade fördelar är bara en bonus för mej.