Varför ska elbilar alltid handla om miljön?

icebear

Jag blir alltid lika förundrad över att diskussionen kommer in på miljö så snart jag har berättat för någon att jag har skaffat en elbil.

Folk utgår ifrån att man skaffar en elbil för att man vill rädda isbjörnar. Vad annars? Man är naturligtvis en trädkramande miljöpartist som sopsorterar och helst åker tåg när man ska till USA.

Stödd av senaste tiders mediastormar försöker dessutom många berätta för mig att elbilar är inte alls så miljövänliga, de har inte alls nollutsläpp, de växer inte alls på träd utan tillverkas i riktiga fabriker.

Ursäkta mig men vad har elbilar med miljö att göra?

Jag har inte alls köpt min elbil för att jag vill vara miljövänlig. Jag har inget emot isbjörnar, jag tycker de är söta – men jag skulle inte vilja vara på samma isflak som brummisen på bilden ovan. Jag har varken kramat träd, är miljöpartist eller sopsorterar. Och jag flög till USA senaste semestern.

Jag köpte min elbil helt enkelt för att den är bättre. Bättre än alla avgasbilar. Och då är det inte ens en Tesla (jag kör en Nissan Leaf).

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt åka iväg och tanka den. Varje morgon är den fulladdad och väntar på mig, det är bara å sätta sig å åka.

Jag behöver heller inte jaga billigaste macken i stan. Den där automatiska blicken på varenda bensinmackskylt man åker förbi och konstaterande att ”nämen hoppsan, här är bensinen 30 öre billigare än där!” har man slutat med överraskande snabbt. Med drivmedelskostnad på två kronor milen blir alla resor rejält billigare.

Sedan jag köpt min elbil har jag inte behövt skrapa vindrutan och sätta mig i en iskall bil. En kvart innan jag ska åka slår jag på värmen via appen i mobilen och kommer fram till en varm och skön bil*. På morgonen behöver jag inte ens slå på värmen – bilen har timer som kör igång. Strömmen tar den från väggen. Men även om bilen står utan att vara ipluggad är den milen räckvidd man tappar väl värd besväret att slippa behöva skrapa och frysa. Samma sak på sommaren, man slår på AC så man slipper sätta sig i rullande bastu. Motorn behöver ju inte vara igång i en elbil för att kunna få värme/kyla.

*Här ljuger jag lite, ibland glömmer jag starta värmen och då får jag stå där å skrapa å frysa. Men det beror mer på min glömska än bilens kapabilitet.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt växla. Trampar jag på gaspedalen reagerar bilen blixtsnabbt och accelererar. Utan att behöva växla ner, bygga upp turbotryck och sånt där. Min lilla Leaf är snabbare än de flesta avgasbilar från rödljus. En enda tvärtyst, lång sugande acceleration utan avbrott för växlande. Inte ens automatväxlade bilar kan få så mjuk acceleration. Högerhanden behöver inte hålla i någon växelspak; många gånger när jag kör håller jag min fru i handen, otroligt romantiskt faktiskt.

Sedan jag köpt min elbil behöver jag inte bromsa lika ofta. Släpper jag upp gaspedalen får jag så kraftig motorbroms att själva bromspedalen behöver jag inte använda särskilt ofta. Och motorbromsen kan bromsa bilen utan avbrott ner mot lägre farter – åter igen behövs det aldrig växlas några växlar. Att bromsningen samtidigt laddar bilens batterier är bara ren bonus. När kommer bensinbilen som pumpar bensin tillbaka till tanken när du bromsar?

Sedan jag köpt min elbil har jag tillgång till alldeles egna parkeringsplatser runt om i stan. Parkera utanför Gröna Lund? En mardröm för de flesta – men inte för elbilister, vi har egna platser där andra får böter om de stannar där. Köpcentra bjuder på laddning bara jag kommer till just dem och shoppar. Hur många erbjuder gratis bensin?

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig råkat ut för motorstopp. Många gånger hamnar man bakom någon avgasbilist som när ljuset slår om till grönt hoppar fram med bilen en halvmeter sedan stannar till. Motorstopp. Fel växel i. Har förresten aldrig råkat ut för att ha haft för hög växel i och orkeslös motor av det heller. Även om avgasbilen framför mig lyckas komma iväg vid grönt ljus (gud vad långsamma de är) stannar den liksom till plötsligt halvvägs i accelerationen när den växlar – jag har lärt mig att hålla avstånd och inte bli irriterad av beteendet.

Till och med min enkla elbil erbjuder en tystare och mjukare gång än dyraste Mercedes. Körningen har blivit en njutning där jag kan köra mjukt och bekvämt när jag vill – men får ögonblicklig acceleration så snart jag trampar gasen i botten. Skönt att kunna undvika farliga trafiksituationer enklare. Den tysta gången gör att jag kan prata och lyssna på musik enklare, utan att behöva överrösta explosioner en meter ifrån mig. Alla avgasbilar vibrerar förresten på ett sätt man inte märker förrän man har åkt elbil ett tag.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt byta avgassystem, kamaxel, oljefilter eller liknande på den. Jag behöver heller inte vara orolig för när de ska bytas. Inte ens bromsbelägg har jag behövt byta – jag bromsar ju inte lika ofta. Biltemakatalogen blir ganska tråkig läsning med hela kapitel man bara bläddrar förbi.

Sedan jag köpt min elbil har jag aldrig behövt känna lukten av bränd koppling, eller andra konstiga lukter från motorn. Inte från min bil i alla fall – men tyvärr ofta från bilen som kör framför. Man förstår inte hur illa en avgasbil egentligen luktar förrän man varit utan ett tag.

Min elbil har skön väghållning. Låg tyngdpunkt på grund av batterierna i golvet låter som en reklambroschyrklyscha – ända tills du börjar köra på en lite mer kurvig väg.

Min elbil sladdar mindre än avgasbilar. Antispinn- och antisladdsystemen är inte något påklistrat som kämpar mot motorn – elmotorn är så styrbar och responsiv att det är motorn själv som blixtsnabbt ändrar varvtal. Som förare märker jag av det genom att jag kan styra bilen bättre i halka, och jag kan reglera mjukare med gasen.

 

Så med alla dessa fördelar – varför ska all diskussion om elbilar alltid handla om miljön?

Miljön är inte orsaken till att man köper en elbil – det är bara något man får på köpet liksom. Undersökning efter undersökning visar att elbilar är miljövänligare än avgasbilar. I alla länder, och ja även med kolkraft. Till och med om man använder siffror gällande tio år gamla laddhybrid-batterier.

Men låt oss för skojs skull ponera att det skulle vara så att elbilar var lika smutsiga som avgasbilar – de skulle ändå fortfarande vara lika överlägsna i allt annat. Fast det handlar inga tidningsartiklar om.

Nu snackar jag inte ens om Tesla. Allt jag skrev ovan gäller alla elbilar – även fem år gamla Nissan-skrutten jag åker omkring i. Det är därför elbilister aldrig skulle kunna tänka sig gå tillbaka till avgasbilar. Inte på grund av miljön. Utan för att det känns som att köra ånglok igen.

Med Tesla blir skillnaden mot gammaldags bilar ännu större. Förutom eldriften gör även resten av bilen andra bilar museala. Trådlösa uppdateringar, sättet man startar bilen, med mera, mycket mera. Öppnar du fortfarande din bildörr för hand?

Nu är det inte bara jag som känner så här. Det är inte bara jag som köpte min elbil för annat än miljön. Vi har gjort en undersökning bland våra medlemmar, frågade varför de köpte sin Tesla? Endast en fjärdedel svarade ”miljön”:

Tesla_pga

Däremot intygar många att när de väl skaffat elbil väcks deras miljöengagemang. Många tror på grund av avsaknaden av avgasrör men jag skulle säga snarare på grund av alla dessa ändlösa diskussioner om miljön så snart man nämner att man har skaffat en elbil.

Säger man att man har köpt en ny bil brukar folk fråga hur den är, snabbare, bättre, bekvämare? Men säger man att man har köpt en elbil börjas det snackas om CO2 och isbjörnar.

Snälla, sluta.

 


Men, men, men, hur kan han säga att elbilar är bättre när det tar så lång tid att ladda dem? Tja, framför allt för att jag sover medan jag laddar min elbil. På natten. Åker jag långt med min Leaf är det onekligen krångligare än med avgasbil, det sticker jag inte under stol med. Fast jag åker långt kanske tio dagar per år? Resterande 355 dagar är så mycket enklare att det mer än väl kompenserar de där tio dagarna. Och de gånger jag åkt långt med en Tesla märkte jag att de få och snabba laddstoppen man behövde göra skulle man ändå stannat för att sträcka på benen, fika eller få ungarna att sluta demontera varandra i baksätet. Med Tesla blir långfärder inte bara bättre än med andra elbilar utan kommer faktiskt i paritet med avgasbilar.

Tagged . Bookmark the permalink.