Historisk klimat- och miljöbudget

Baylan_Supercharge

Regeringen har presenterat en som de själva kallar “historisk klimat- och miljöbudget”. Totalt kommer 12.9 miljarder kronor satsas på klimatarbetet mellan 2017-2020.

Klimatklivet får 3.5 miljarder kronor till satsning på lokala klimatinvesteringar. Företag, kommuner, landsting och bostadsrättsföreningar kan ansöka om pengarna om de matchar med lika mycket investering själva. “Därmed möjliggörs klimatinvesteringar i Sverige för ca 7-9 miljarder kronor under 2015-2020″ menar pressmeddelandet regeringen har släppt om budgeten.

Ett problem är dock att om vi tittar på vilka bidrag som Klimatklivet hittills har delat ut ser vi till exempel näst största bidragstagaren hittills: Stockholms läns sjukvårdsområde har fått 8 miljoner från Klimatklivet till att köpa 400 elbilar till hemsjukvården, och laddstationer till dem. Inget som kommer gemene elbilist till nytta precis.

Skulle regeringen däremot satsa 5% av Klimatklivets budget på ett svenskt nationellt snabbladdarnät skulle det komma landets alla elbilister till nytta och stimulera övergången till en fossiloberoende fordonsflotta mycket mer än alla hemtjänstens elbilar någonsin kan göra.

För en tjugondel av de budgeterade pengarna skulle regeringen kunna skänka Sverige ett heltäckande laddnät i hela vårt avlånga land. Med inte enbart en laddare här och där längs motorvägarna utan kompletta stationer med 6 snabbladdare i varje var femte mil längs alla våra riksvägar!

Tittar man på detaljerna i budgetförslaget är det också ett genomgående tema att huvuddelen av satsningarna är planerade 2019-2020. Vem vet vilken regering som sitter i riksdagen då? Klimatklivet till exempel får endast 100 miljoner kronor 2017 och lika mycket 2018 – sedan en markant ökning till 700 miljoner kronor var för åren 2019 och 2020. Ett enkelt sätt att kunna visa upp stora fina siffror – men endast behöva satsa minimalt nu. 3.5 miljarder låter ju så mycket bättre än “vi kommer satsa 100 miljoner nästa år”…

Tycker du att matematiken inte går ihop, att 100+100+700+700 miljoner inte blir 3.5 miljarder så är det för att i totalsumman har de räknat in även de pengar som redan har betalats ut sedan 2015 :roll:

Likadant är det med järnvägsnätet: det pratas om 5.9 miljarder – men 5.7 av dem ska satsas 2019-2020.

Är man skeptiskt lagd verkar “historiska” klimatsatsningen mest vara tomma ord: småsmulor nu, och löften om enorma satsningar i framtiden – om så många år framåt att mycket kan ändras innan dess.

Supermiljöbilspremien är dock endast budgeterad för nästa år, med 700 miljoner kronor. Vi hoppas anledningen till detta är att regeringen planerar att äntligen införa efterlängtade bonus/malus-systemet därefter.

Istället om löfter om framtida gröna skogar skulle det varit mer effektivt att satsa pengar på infrastruktur nu. Vi har sett i Jämtland att bygger man bara infrastrukturen så kommer supermiljöbilarna. Länet med högst andel supermiljöbilar av alla sålda bilar i fjol var just Jämtland, på grund av deras storsatsning på laddinfrastruktur.

Vi håller tummarna att regeringen inte glömmer bort sina storslagna planer om några år när det är dags att gräva djupare i plånboken och på allvar satsa på miljö och klimat enligt deras nu presenterade plan.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Johannes Brorsson

    Bra artikel med många skarpa insikter som visar hur lögnaktiga politiker och speciellt den nuvarande regeringen är.

    • Jerker

      Det verkar tyvärr ingå i grundkursen för politiker nuförtiden att ljuga så att det låter så bra som möjligt. Och det är ett globalt fenomen. Är det konstigt att “sanningssägare” som Donald Trump har såna framgångar?

  • mythbuster_se

    Du missade att maximala reduktionen på förmånsvärdet sänks till 10 000 enligt DN

  • JH

    Bilar är en mycket stor inkomstkälla för staten, man kan vara rätt säker på att reglerna för de här pengarna är designade för att inte rubba den intäktskällan…

  • Simon

    Men om all hemtjänstpersonal kör elbil på jobbet kommer de förmodligen bli sugna på att ha en privat också…

    • Elbilisten

      … och elbilar är ju bra för alla som andas oavsett ägande och vilken bil man sitter i för tillfället. Jag gissar på att hemtjänstens bilar körs mer än genomsnittet. Så för luftkvalité, buller och oljeberoende är det ingen dum idé att hemtjänsten är bland de första som klipper tankkortet. Snart kommer bilarna ut begagnatmarknaden.