Hur bra är Tesla FSD egentligen?

Created with GIMPTeslas FSD mjukvara, på svenska “Total självkörningsförmåga” lovar mycket för framtiden. Tesla säger sig ha kommit en bit på vägen(!) med hundratusentals Teslaägare som kör runt med betarelease av mjukvaran. Förarna måste dock fortfarande hålla i ratten och noga övervaka färden, beredda att när som helst gripa in och korrigera framfarten. Så även om bilarna fortfarande är långt ifrån “total” självkörningsförmåga börjar de ändå få ett slags självkörningsförmåga under överinseende i stadstrafik liknande den autopilot som styr våra Teslor på motorvägarna.

Men hur pass bra är bilarna på att köra? Vi hör många anekdoter både från nöjda och missnöjda ägare:

Beroende på ens bias vill man helst lyssna på den ena eller andra åsiktsgruppen. Eller på Elon Musks teknikoptimistiska tweets. För tyvärr lämnar Tesla inte ut några hårda fakta eller statistik om hur pass kapabel deras FSD mjukvara egentligen är. Avsaknaden av data har till och med fått många tvivla på om företaget ens gör några framsteg över huvud taget?

Tack och lov lever vi i Internet-eran. Det finns sajter för allting. Så även för att spåra Tesla FSD:

teslafsdtracker.com

Sajten teslafsdtracker.com samlar rapporter från 107 frivilliga i 34 amerikanska delstater som sammanfattar hur deras åkturer med FSD beta mjukvaran ter sig. Genom att besöka en webbsida får de upp räknare på bilens mittskärm där de kan registrera varje gång de behöver ingripa när bilen kör. Sedan kan de rapportera in sina siffror till sajten som då kan visa mer relevant data än vad enstaka anekdoter kan återge. Även om de rapporterande utgör mindre än en promille av alla de hundratusental amerikanska Teslaägare som fått beta versionen av FSD mjukvaran så kan deras rapporter ändå utgöra åtminstone början till ett statistiskt underlag.

Sajten samlar data över de elva senaste mjukvaruversionerna, sammanlagt över 55 tusen km med FSD. Sajten försöker sortera alla ingripanden förarna gjort i tre kategorier: kritiska, icke-kritiska och korrigeringar. Kritiska ingripanden är när föraren måste avbryta FSD och ta över ratten för att undvika krock, att bilen kör mot tex rödljus och andra osäkra situationer. Icke-kritiska ingripanden är om bilen till exempel väljer fel fil eller interagerar dåligt med andra bilar (vill tex inte släppa in någon som blinkar och vill komma in i din fil). Och korrigeringar är när bilen egentligen gör rätt men är tex för långsam så att föraren duttar till gasen eller vrider på skrollhjulet som bestämmer topphastigheten.

Av de inrapporterade siffrorna kan vi se att näst senaste mjukvara 10.11.2 kunde i genomsnitt köra över hundra kilometer i stadstrafik innan förarna behövde göra kritiska ingripanden. Det hände dock något med senaste 10.12.2 mjukvaran då sträckan föll till 38 km. Som all mjukvaruutveckling verkar även Teslas FSD göra två steg fram ett steg tillbaka ibland.

FSD_progress

Vilket även illustreras av kurvorna över hur stor andel av åkturerna som kunde göras helt utan ingripanden. Vi ser en stadigt ökande kurva i botten som visar att för sju månader sedan kunde endast 3,5% av alla åkturer göras utan att föraren behövde gripa in. Det har nu ökat till 37,5%. En klar utveckling, om än säkert långsammare än vad Elon Musk hoppats på.

Kurvan över åkturer som föraren endast behövde göra mindre justeringar i (endast icke-kritiska ingripanden som att bilen till exempel väljer fel fil eller interagerar dåligt med andra bilar) har efter att ha börjat på dryga sextio procent nu konstant svävat runt 80% de senaste 4 månaderna.

Majoriteten av åkturerna klarar bilarna av att köra utan större ingripanden från förarna. Och en växande andel av åkturerna klarar bilarna nu av utan några ingripanden alls.

Created with GIMPDet är även intressant att titta på listan över varför förarna tar över ratten och avbryter FSD mjukvaran. Överlägset vanligaste orsaken är att bilen navigerar fel. Väljer till exempel fel fil i en korsning. Lyckas den inte byta till rätt fil i tid brukar då bilen hellre ta den felaktiga svängen än att bryta mot trafikreglerna.

Listan över korrigeringar toppas istället av att bilen är alldeles för försiktig med accelerationen och föraren gasar då på med pedalen eller skrollhjulet. Fyra av de fem största orsakerna är hastighetsrelaterade – den femte åter igen det här med att hitta rätt fil.

Det finns även annan intressant statistik på sidan. Som den som listar hur långt bilarna kan åka utan kritiska ingripanden i olika delstater. Någonting gör att Teslas FSD kan köra runt 50 km i stadstrafik utan kritiska ingripanden i Kalifornien och New York – men knappt 3 km i Washington?

Teslas självkörande mjukvara håller alltså på att bli bättre och bättre. På ett halvår har andelen åkturer som kunnat göras utan att föraren behövt ingripa tiodubblats. Men systemet är fortfarande långt långt ifrån “äkta” självkörande bilar som man vågar släppa ut i trafiken på egen hand. Sajter som teslafsdtracker.com kan ge oss en glimt av hur mjukvaran blir allt bättre – och vilka utmaningar den har kvar att övervinna.

Det finns många som vill jämföra Teslas självkörande mjukvara med andra till synes liknande system. Skillnaden mot andra självkörande system är dock just att Tesla inte kräver förskannade 3D-kartor av städerna den kör i. Waymo, Cruise och de andra måste först skanna av städerna bilarna ska köra i och människor minutiöst märka upp vilka körfält det finns där bilen kan åka, vilka filer som svänger vart i korsningar etc – just det Teslas mjukvara försöker klura ut på egen hand i realtid. Det är därför Tesla klarar av att åka även i städer den aldrig varit i förut – mot andra system som kräver månadslånga förberedelser för varje ny stad deras bilar ska släppas i.

Läs våra tidigare artiklar om självkörande bilar:

Så fungerar självkörande bilar

Här är beviset på att Teslas självkörande bilar är överlägsna alla andra

Så klarar självkörande Teslan snö

Självkörande Tesla klarade “uppkörning”

Mobileye lanserar självkörande robotaxi i Tyskland nästa år

Förarlösa robotaxis, på riktigt!

Självkörande Bolt

Bookmark the permalink.