Har du velat köpa en Hyundai Kona elbil men blivit avskräckt av långa väntetider? Det blir ändring på det nu. Hyundai har meddelat att de börjar tillverka elbilar i sin Europeiska bilfabrik i Tjeckien. Redan i år planerar de tillverka 30,000 Hyundai Kona elbilar där.
Hyundais HMMC fabrik i Nošovice i Tjeckien har hittills mest tillverkat företagets i30 och Tucson modeller för den europeiska marknaden, 3300 anställda producerat 1500 bilar per dag. Fabriken har nu byggts om för att kunna påbörja volymproduktion av elbilar också.
Förutom de 30,000 Hyundai Kona som ska tillverkas i fabriken per år kommer Hyundai även skeppa 50,000 Ioniq elbilar från Sydkorea för att tillsammans erövra den europeiska elbilsmarknaden. Hyundais uttalade mål är att bli störst på elbilar i Europa.
Men kan de bli det?
80,000 elbilar per år låter onekligen mycket. Renault Zoe var länge Europas bäst säljande elbil, i fjol levererade de 45,129 bilar till de Europeiska länderna enligt carsalesbase.com. Och det var innan de lanserade nya förbättrade modellen av bilen. Fast ledartröjan togs över av Tesla i fjol, med 95,168 levererade Model 3. Antingen hoppas Hyundai på krympande leveransvolymer från Tesla – eller så satte de sitt mål för ett år sedan, innan Tesla började med sina europeiska leveranser. Fortsätter utvecklingen från i fjol så kan Hyundai som bäst bli näst störst i Europa.
Störst eller näst störst spelar egentligen ingen roll, vi kan bara klappa händerna för en biltillverkare som verkar satsa helhjärtat på europeiska elbilsmarknaden. Den enorma Europeiska efterfrågan på Ioniq och Kona elbilar har nog tagit Hyundai på sängen, leveranstiderna blev längre och längre när Sydkoreanska fabriken inte kunde hänga med i leveranstakten. Att nu satsa på lokal Europeisk tillverkning är helt klart rätt steg på vägen.
Elaka tungor hävdar dock att de 80,000 elbilar Hyundai tänker sälja i Europa i år är snarare minimikrav för att de ska slippa böta för sina bilars utsläpp enligt de nya EU-reglerna. Elbilarna behövs för att kompensera SUV-arnas utsläpp.
Det finns dock även en annan fråga vi måste ställa oss: hur ska Hyundai kunna tillverka 30,000 elbilar i år i Europa – med tanke på batteribristen alla andra tampas med? Audi, Jaguar, Mercedes, Porsche, Volkswagen, alla har fått pausa sina elbilsplaner på grund av brist på batterier. Hur ska Hyundai hitta batterier till sina elbilar?
Enligt Hyundais pressrelease kommer batterierna tillverkas i Europa – dock utan att specificera exakt varifrån. Hittills har Hyundais elbilsbatterier levererats av sydkoreanska LG Chem. Som har en batterifabrik i Polen i Europa – men den fabriken går redan på knäna på grund av alla leveranser till övriga europeiska biltillverkare. De har inte kapacitet över för 30,000 elbilar till.
En annan sydkoreansk batteritillverkare har dock precis färdigställt en helt ny batterifabrik endast 21 mil från Hyundais tjeckiska bilfabrik. I Komárom i Ungern har SK Innovation byggt en batterifabrik med 7.5 GWh förväntad årlig produktion. Tittar man på skylten vid byggarbetsplatsen (se ovan bild, som togs i fjol) så står just Hyundai som en av byggherrarna…
Några dagar innan årsskiftet har dessutom Hyundai valt just SK Innovation som exklusiv batterileverantör till alla deras framtida elbilar. Kommande modeller baserade på E-GMP plattformen, som kommer lanseras nästa år kommer alla innehålla SK Innovations batterier.
Till skillnad från sina europeiska konkurrenter verkar alltså Hyundai både hårdsatsa på elbilar – och om vår teori stämmer ha tillräckligt många batterier för att kunna genomföra sina vilda planer också. Vilket bådar gott för den europeiska elbilsmarknaden.
TCS ett år sedan: De svenska leveranserna av Model 3 har börjat
Efter en hel del strul med Transportstyrelsen kunde så de svenska leveranserna av Tesla Model 3 komma igång även i Sverige den 28 februari i fjol. På ett år har den bilen revolutionerat synen på hur en bil ska se ut, och slagit leveransrekord på leveransrekord…
Det blir väl inte lättare för Hyundai att bli störst i Europa på elbilar när Giga Berlin står klar? Nu vet jag inte vad den planeras ha för kapacitet när den är fullt utbyggd men jag har en känsla av att det borde röra sig om åtminstone ett par hundra tusen bilar per år?
Men sjävklart är det ändå en god nyhet att Hyundai satsar och ökar sin elbilsproduktion – det är ju också det som varit Hr Musks mål, att få även de andra tillverkarna att ställa om.
Man siktar högt helt enkelt.
Jättebra att dom satsar. Att dom antagligen inte lyckas med målsättningen att bli störst i Europa kan vi väl ta med samma jämnmod som att Tesla/Musk inte alltid lyckas med målsättningarna angående när de ska bli klara med vissa saker.
Jämför du alltså Hyundais planerade leveranser, totalt, med enbart model 3? Är det medvetet för att förlöjliga Hyundai, genom att påpeka att deras totala planerade leveranser inte ens kan mäta sig med vad bara model 3 sålde redan förra året? Eller tänkte du bara inte på att korrekt jämförelse, tillverkare mot tillverkare, behöver räkna in även S, och X, och kanske redan i år Y?
Det ser efter Renaults elbilsförsäljning under januari som att de har en chans att ta tillbaka ledartröjan i Europa för 2020 om inte Tesla flyttar tillbaka lite fokus på försäljning här, då Renault sålde över 10 000 sålda elbilar i Europa, enbart under Januari.
https://insideevs.com/news/399451/renault-ev-sales-january-2020/
Undrar om SKI är bättre än LG Chem? Har fortfarande inte förlåtit dom för upplevelsen med “smart”-TVn eller mina gamla Lucky Goldstar moderkort..