Ovan bild visar hur Teslas autopilot detekterar en stoppskylt. Neurala nätverket i bilens dator inte enbart känner igen skylten utan även linjen där bilen förväntas stanna. Bilden förmedlar dock ännu mer spännande information om hur en Tesla upplever sin omgivning. För en Tesla är inte bara en död metallklump med en motor i – den tittar även med åtta kameraögon runt omkring sig och börjar mer och mer fatta vad den faktiskt ser.
Alla bilar känner den till exempel igen, och markerar på bilden. Och vägmarkeringarna också. Den till och med fattar att den inte får korsa linjen till höger (ej körfält), och helst inte den till vänster heller (mötande trafik).
Tittar man noga i texten till vänster i bild kan man se att bilen hinner med att analysera 13 bilder i sekunden. Och att den är tvärsäker på att det behövs ingen helljus just nu, kameran är inte bländad och det regnar inte. En förvånansvärt stor del av neurala nätverket är vigd åt att detektera regn – tesla kallar det skämtsamt för “Deep Rain”. Bilden avslöjar att den förutom att detektera regndroppar som faller på vindrutan framför kameran även tittar efter om vägbanan ser blöt ut och om de andra bilarna stänker upp vatten. Om sista raden “0.79 RESTRICTED” betyder att den är 79% säker på stoppskylten eller något annat är dock lite osäkert.
Det är ganska spännande att inse att inne ungefär vid handskfacket i en Tesla sitter det en “datorhjärna” i ordets sanna betydelse och nyfiket betraktar världen utanför. För varje sådan här bild som publiceras syns det tydligt hur mycket mer bilen faktiskt fattar av världen utanför!
Nu har även användarmanualen till stoppskylt- och trafikljusdetekteringen läckt ut. Redan första meningen inger hopp, då den endast pratar om autopiloten – inte fullständig självkörningsförmåga. Kan det betyda att alla Teslor kommer få finessen? Tesla har sagt att säkerhetsfunktioner kommer släppas till alla bilar, även de som inte köpt självkörningsförmåga. Tyvärr står det också “U.S. Only” – inget för oss i Europa än. Hoppas det inte är dumma EU-bestämmelser som stoppar en säkerhetsfunktion igen.
Enligt den läckta användarmanualen kommer Teslas bilar att själv stanna vid stoppskyltar när autopiloten är på. Även när STOP är målat på vägbanan. Finns det en linjemarkering vid stoppskylten stannar bilen där.
Efter att bilen stannat ska du dutta till gaspedalen för att få den att köra vidare igen. Gaspedalen ignoreras dock innan bilen har stannat, du kan inte få autopiloten att bryta mot stopp-plikten.
Intressant nog kommer bilen även stanna vid T-korsning – om den kommer från gatan som slutar vid korsningen. Men inte om den kommer från andra hållet, för de bilar har företräde i USA. Innan svensk lansering får nog bilen lära sig högerregeln.
Inför alla trafikljus -även de som är gröna- kommer bilen fråga dig om den ska stanna eller köra vidare? Du kan då antingen föra växelspaken neråt eller dutta till på gasen för att tillåta bilen att passera trafikljuset. Gör du inte det kommer bilen sakta ner och stanna – även om trafikljuset är grönt!
Det finns en logisk förklaring till detta beteende: även om bilen detekterar och visar alla trafikljus om de är gröna eller röda kan den ju ha missuppfattat omgivningen. Finns det flera trafikljus måste man fatta vilken av dem som tillhör vilken körfält. Det sista Tesla vill är att en endaste en av deras bilar missuppfattar nånting och kör mot rött. Därför låter den fortfarande människan bestämma, även om den själv tror att ljuset är grönt. Genom att studera hur människan bakom ratten reagerar kan artificiella intelligensen på ett säkert sätt lära sig att göra rätt. Först när den fattar exakt samma beslut i 100% av fallen som människan kommer Tesla våga överföra ansvaret till bilen. På ett genialiskt sätt kan Tesla låta hundratusentals förare träna dess artificiella intelligens på ett säkert sätt i verkliga livet – mot i bästa fall några hundra bilar för konkurrenterna.
“Kan det betyda att alla Teslor kommer få finessen?” – det vore ju smart för Tesla eftersom de då får tillgång till mer data hur det fungerar.
“Hoppas det inte är dumma EU-bestämmelser som stoppar en säkerhetsfunktion igen.” – Hoppas kan man ju.
Det har ju även varit dumma EU-regler som har begränsat hur mycket autopiloten kan svänga men i senaste uppdateringen verkar det som Tesla har lyckats kringgå detta. Bra.