Amerikanska försäkringsbolag har ett eget testinstitut IIHS, Insurance Institute for Highway Safety som kraschtestar bilar enligt ännu tuffare standards än testinstitut som NHTSA och Euro-NCAP gör.
De har nu kraschtestat Tesla Model 3 och var så nöjda med resultatet så bilen fick utmärkelsen 2019 IIHS TOP SAFETY PICK+ vilket få andra bilar har tilldelats. (Av Volvos bilar har till exempel endast XC40 fått den.)
Kanske tuffaste testet utgörs av att köra rätt in i en vägg i 64 km/h (40 mph). Väggen täcker dock endast 25% av bilens front, därav namnet Small Overlap Frontal Test. Testet ger mer realistiska resultat än när bilar körs rakt in i en stor vägg, i verkliga livet försöker ju folk styra undan så mycket de kan innan en krock. Problemet är att de flesta bilars säkerhetssystem byggts för att klara frontalkrockar rakt framifrån. När hindret tar så långt på sidan är det ofta utanför krockzonerna. Det är mest framhjulen och hjulhuset som får ta smällen, och helst utan att framhjulet ska hamna i knäna på föraren.
Det syns i krockvideon hur krocken “rakar bort” bilen längs med kanten på motorhuven. Föraren klarar sig dock oskadd, inbäddad i ett antal krockkuddar som utlöses. (Det är kul att se varningsrutan som poppar upp på bilens mittskärm vid krockögonblicket. Bilens sätt att säga “aj”.)
En annan intressant krocktest är sidokollisionen:
Lägg märke till att krocken “tar” ganska högt upp. Istället för en påle som i NHTSA och Euro-NCAP testerna, som mest tar i massiva batteripacket i botten är det stötfångaren på en lastbil som efterliknas i testet som krockar in i bilen mycket högre upp, vid mitten av sidodörrarna. Det är B-stolpen och dörrarna som får ta emot hela krockenergin.
Som synes klarar den jobbet galant. Ovan bild är efter att IIHS monterat bort sidodörrarna för att bättre kunna visa hur B-stolpen hade deformerats.
IIHS mätte även hur stark Tesla Model 3 takbalkar är. En bil med ett så enormt glastak som Tesla Model 3, blir inte taket klent då? Nej, svarare tvärtom visade IIHS test: Tesla Model 3 tak klarar 9.5 ton vikt innan den ger vika – det är som att stapla sex Tesla Model 3 ovanpå varandra!
Strålkastarna briljerade också med halvljus som lyser ganska nära optimala avståndet IIHS kräver och helljus som till och med lyser lite längre.
Precis som Euro-NCAP var även IIHS imponerade av Teslas autobroms som bromsade in bilen och undvek krock när de testade att köra bilen i 40 km/h mot ett hinder. Inte nog med att bilen klarar krock så bra, den är dessutom exceptionellt bra på att undvika krocka till att börja med.
IIHS grävde djupt för att hitta något de över huvud taget kunde anmärka på, och det blev just att krokarna där man fäster bilbarnstolar i sitter lite för djupt inne inuti baksätena. Där fick Tesla Model 3 endast “acceptabelt” som resultat istället för toppbetyg i varenda en av de andra testerna.
Tesla beskriver hur Model 3 designades med säkerhetstänk i varje detalj på sin nyhetsblogg. Förutom krockzoner som kunde utformas utan skrymmande motorblock mitt i dem nämner de stolarna som en viktig säkerhetsdetalj: “This was due in part to Model 3’s seats, which are designed and manufactured in-house at our dedicated seat factory in Fremont”. Rolig fakta: Tesla Model 3 säten är designade av svenska Anders Bell som innan han hoppade av till Tesla var inredningschef hos Volvo.
Tesla Model 3 briljerar alltså i alla säkerhetstester:
Säkraste bilen NHTSA någonsin testat.
Fem stjärnor även från Euro-NCAP, som imponerades av säkerhetsfunktionerna för att förhindra krasch.
Toppbetyget TOP SAFETY PICK+ från IIHS tester nu.
Det är endast Folksam som tycker att Teslor krockar för sällan för att de ska anses vara säkra… 🙄