I går kapade Tesla rejält sina priser på Model Y.
Priserna sänktes med mellan 40 och 55 tusen kronor, 6-8%.
Rejäla sänkningar som säkerligen kommer ge konkurrenterna skrämselhicka. De har knappt återhämtat sig från förra årets sänkning då Tesla fullständigt slaktade sina priser, med uppemot 150 tusen kronor. De sänkningarna möblerade då helt om i prislistan för elbilar och la grunden till att Tesla Model Y blev årets bäst säljande bilmodell i fjol.
Bakhjulsdrivna basmodellen av Model Y sänktes då till 539 990 kronor. Under 2023 började dock priserna sakta stiga igen så dagens sänkning är egentligen mest en återgång till priserna för ett år sedan. Jämför vi mot januari i fjol har priset på basmodellen i går sänkts med 15 000 kronor. (Kom ihåg att på den tiden ingick inte destinations- och dokumentavgift i angivna priset än.)
Tesla har nog många skäl till sänkningen nu. Dels har den svenska kronan stärkts mot dollarn och Euro på sistone. Dels vill Tesla locka nya kunder. Lågkonjunkturen får folk att hålla i sina plånböcker mer. Lägre priser kommer säkerligen ge en behövlig skjuts.
Men kanske framför allt är det en öppen hemlighet att Tesla kommer att lansera en ny förbättrad modell av Model Y snart, i likhet med det de gjorde med trean. Produktionen i fabriken utanför Berlin kommer stoppas 29 januari till 11 februari på grund av konflikten i Röda Havet, båtarna som skeppar batterier och andra komponenter från Kina måste nu åka omväg hela vägen runt Afrika. Tesla brukar inte sitta still under sådana påtvingade produktionsstopp så folk har börjat spekulera i ifall de kommer att passa på och bygga om produktionslinan till nya versionen av Model Y då?
Har du suttit och tvekat, ska jag köpa en Tesla Model Y är gårdagens prissänkning tecknet du har väntat på. Du får otroligt mycket elbil för dina pengar nu!
I och med att Tesla inte sänkte priserna på Model 3 kostar en Long Range Model Y nu endast 5 000 kronor mer än motsvarande Model 3. Kan bli lockande att få en rejält större bil för nästan samma peng.
Trots konflikten med IF Metall kör Tesla på som vanligt. Alla deras verkstäder, visnings- och leveranslokaler fungerar som vanligt.
Tesla uppskattar leveranstiderna till 2-4 veckor. Bilens registreringsskyltar skickas hem till kunden som får ta dem med sig när hon ska hämta ut sin bil. Ifall man leasar bilen skickas skyltarna till leasingbolaget. De flesta av dem klarar utan problem av att hantera det, utom Carpay.
Tesla har en kampanj nu med privat avbetalning med endast 1,99% ränta om man hämtar ut bilen innan den 31 mars.
Pingback: Tesla Model 3 bästa begagnade elbilen – Tesla Club Sweden