Teslas svenska försäljning minskade med 21% i fjol

Teslas försäljning minskade med 21% i fjol. År 2020 levererades det endast 4927 Teslor till Sverige, att jämföra med 6198 året innan. (Model S, X och 3 sammanlagt.)

För att förstå försäljningstappet bör man ta ett steg bakåt och titta på helhetsbilden:

TeslaSweSales16-20

Fram till 2018 sålde Tesla runt 1200 bilar per år i Sverige. 2019 kom så ett enormt hopp, en ökning med otroliga 405% i försäljningen! Jämfört med den skutten är 2020 års minskning egentligen ganska marginell.

Anledningen till den enorma ökningen 2019 är naturligtvis Tesla Model 3. Bilmodellen debuterade på den svenska marknaden i mars 2019 – men kunder kunde förbeställa den redan i mars 2016. Under 2019 betade Tesla alltså av tre års uppdämda beställningar av Tesla Model 3. Redan hösten 2016 hade över 3000 svenskar förbokat bilen. Inte undra på att leveranserna slog alla rekord när de väl kom igång år 2019.

Alla de förbeställda bilarna levererades dock under 2019. Alla de som beställt under 2016, 2017 och 2018 hade fått sina bilar. När Tesla började året 2020 hade de inga gamla beställningar kvar, endast färska från nya kunder. Leveranstiderna sjönk till en månad. Det betyder att alla bilar levererade under 2020 var också beställda under 2020.

Det är nästan en större bedrift att sälja och leverera 5000 Teslor under 2020 än att leverera 6000 Teslor 2019 – som var resultatet av tre års förbokningar.

De flesta bedömare förväntade sig ett större dropp efter att första vågen av Tesla Model 3 leveranserna var avklarade. 21 procents försäljningstapp är tvärtom ett starkt betyg för Tesla Model 3 – att det endast är 21% tapp efter första årets uppdämda behov.

Volkswagen upplever samma eufori just nu som Tesla gjorde i mars 2019: tusentals ID.3 elbilar levererades till kunder som beställt dem för länge sedan. Eller som passade på att köpa när bilen erbjöds till extrapris bara man hämtade ut den innan årsskiftet (så Volkswagen kunde få bättre utsläppssiffror för 2020 och slapp dryga böter). Vi följer årets leveranssiffror med spänning och håller tummarna att även Volkswagen lyckas behålla så hög efterfrågan på deras elbil även efter det att den första uppdämda beställningsvågen lagt sig.

Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to Teslas svenska försäljning minskade med 21% i fjol

    1. Elbilisten says:

      2020 har det totala antalet nyregistreringar av personbilar minskat med 17,4 procent jämfört med 2019. Så 21 % är inte dramatiskt.

      • Björn Fredriksson Möller says:

        Nyregistreringen av elbilar har ökat med 78% 2020 jämfört med 2019 om man vill ha det perspektivet istället. Men Tibors spaning är klok, det handlar mycket om vilka fordon som blir tillgängliga och när. VW började väl ta beställningar sommaren/hösten 2019 för leverans 2020, dvs ett års uppdämd efterfrågan ligger bakom höstens rekordsiffror.

        • Franz says:

          Det var ju till och med så att VW började producera ID3 under 2019 men avvaktade att sälja dem tills mjukvaran var “klar” under 2020. Bötes-systemet för tillverkare som överstiger 95 gram var ju inte på plats 2019 men å andra sidan mer generöst under 2020 på så sätt att elbilarna räknas som två bilar (som Tibor nämner i artikeln) då mot 1,67 i år. D.v.s. det har varit extra lönsamt för alla traditionella tillverkare att leverera laddbara bilar förra året. Tittar vi på svenska förhållanden specifikt försämras förutsättningarna för laddhybrider den 1:a april så innevarande kvartal kommer vi säkert ha en oproportionellt stor del av försäljningen bestående av dessa bilar.

    2. Franz says:

      Den officiella statistiken innehåller inte nyårsafton. Tesla levererade 26 bilar den dagen vilket trots allt gör att det totala antalet leveranser slutade på 4 953 och gör att minskningen bara är 20% ;).

    3. Filip says:

      Det har ju också att göra med att priset hela tiden höjs på Teslabilar.
      * SR+ kostade 530 kkr när den kom, idag, trots lägre dollar, kostar den 580 kkr.
      * LR kostade 640 kkr när den kom, idag kostar den 670 kkr.
      * Tillbehören har också blivit dyrare.

      Idag sparar man 40-70 kkr på att importera en model 3 från Norge även efter att man har betalat tull, moms, hel istället för halvförsäkring och ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Då är det något som inte står rätt till.

    Lämna ett svar