I lördags kväll kraschade en självkörande Tesla i hög fart in i ett träd i Houston, Texas och dödade sina två passagerare. Bilen körde själv, ingen satt bakom ratten när bilen kraschade. Teslan fattade eld och det tog brandkåren fyra timmar att släcka elden. De fick ringa Tesla och fråga hur de skulle kunna släcka branden.
Ja så stod det i tusentals tidningar runt om i världen. Även flera svenska tidningar återgav nyheten. Bland kommentarerna var det många som krävde omedelbar stopp för Teslas farliga experiment med självkörande bilar.
Men var det verkligen så olyckan gick till?
Om vi börjar bakifrån: nej, det tog inte fyra timmar att släcka elden. Lokaltidningen Houston Chronicle intervjuade brandchefen Palmer Buck som styrde arbetet med att släcka elden. “Det tog inte fyra timmar att släcka branden” säger Palmer Buck. “Våra killar kom dit och slog ner elden inom två till tre minuter, tillräckligt för att se att fordonet hade passagerare.” Däremot fick de eftersläcka branden på plats på grund av polisutredningen som tog vid. “Vi kunde inte plocka isär eller flytta bilen för att få slutlig släckning på grund av det faktum att vi hade två kroppar där inne och det var då en brottsplats,” förklarade Buck. ”Vi var tvungna att hålla det svalt, var på plats i fyra timmar, men vi hällde helt enkelt lite vatten på det. Det var inte för att lågor kom ut.”
Ingen från brandkåren ringde Tesla. Palmer Buck trodde inte ens företaget erbjöd sådan service. Däremot hade de en nödhandbok som beskrev hur de skulle släcka eld i elbilar och Tesla. Det var därifrån de visste att de behövde “hälla lite vatten då och då” som Palmer sa för att hålla batterierna kalla och förhindra återantändning.
Nej, bilen var inte självkörande. Det finns drygt 2000 beta-testare i världen som har fått Teslas självkörande mjukvara. Bilen var inte en utav dem.
Bilen körde inte ens på autopilot. Teslas förarstöd som låter bilen följa filen den färdas i var revolutionerande när den kom 2015 men liknande system återfinns i många bilar nu för tiden.
Elon Musk twittrade i måndags om olyckan: “Dataloggar som hittills återställts visar att Autopilot inte var aktiverat och den här bilen köpte inte FSD. Dessutom skulle standard Autopilot kräva körfält för att slå på, vilket den här gatan inte hade.”
Varje gång en Tesla krockar så rejält att bilens krockkuddar utlöses skickar den sina loggar automatiskt, trådlöst till Teslas servrar. Tillsammans med videoklipp av vad bilens kameror sett de sista sex sekunderna innan krocken. Genom att undersöka loggarna kunde Tesla se att bilen inte körde på autopilot.
De flesta som har en Tesla inser dessutom att bilen kunde över huvud taget inte ha kört och kraschat på detta sätt om den hade körts av autopiloten. Av flera anledningar:
Gatan olyckan inträffade på var en liten lokal återvändsgränd utan vägmarkeringar. Autopiloten kan inte aktiveras på sådana gator.
Även om autopiloten skulle på något sätt ha aktiverats begränsas dess hastighet av lokala hastighetsbegränsningen – som är 35 mph, 56 km/h på den gatan.
Bilen krockade med trädet mindre än 150 meter från återvändsgrändens slut. Autopiloten accelererar ganska försiktigt och långsamt, den skulle inte kunnat få upp farten tillräckligt för den våldsamma kraschen.
Det korta avståndet gör också att teorierna om att en 59 årig förare på något sätt skulle lyckats slå på autopiloten och sedan hunnit klättra bak till baksätet inte kan stämma. Det kan inte ha gått många sekunder mellan att bilen börjat rulla vid återvändsgrändens slut och att den i hög fart slagit i träden.
Så om autopiloten inte körde – vad kan ha hänt? Hur gick olyckan till? Hur kunde det hända att när brandkåren anlände fanns det ingen i förarsätet, bara i passagerarstolen och baksätet?
Skulle det varit någon annan bilmodell skulle svaret varit ganska givet, att antingen smet föraren från olycksplatsen eller att föraren hamnade i baksätet under eller efter olyckan. Men nu “visste” ju alla att Teslor är självkörande så man drog en helt annan slutsats.
Amerikanska trafikmyndigheten NHTSA har skickat utredare till olycksplatsen som kommer undersöka vad som hade hänt.
Smet föraren efter olyckan? Eller hamnade han i passagerar- eller baksätet av krafterna i kraschen? Eller kröp han dit efter kraschen för att komma ut när förardörren inte gick att öppna? Vi väntar på vad utredarna kommer fram till.
En sak är dock tyvärr säker: väldigt få kommer att rapportera om det.
Nyheten om “självkörande Teslan som dödade sina passagerare” har redan åkt flera varv runt jordklotet.
Nyheten om att Teslas loggar visar att autopiloten inte var på vid olyckstillfället hade däremot knappt ens nämnts av några nyhetsbolag.
Det är talande att inte ens tidningen som rapporterat om att det inte tog fyra timmar att släcka elden gick tillbaka och ändrade uppgiften i sin originalnyhet där de påstod att det gjorde det. Varför döda en bra story?
Slutligen kan vi nämna att den Tesla Model S från 2019 som krockade tyvärr inte hade någon inre kamera vid backspegeln. Tesla Model 3 och Y har sådana kameror och även nya förbättrade Model S och X ska få dem. Skulle bilen varit utrustad med en inre kamera skulle Tesla ha fått se vad som hände de sista sex sekunderna innan kraschen även inne i bilen. Då skulle fallet kunnat lösas betydligt snabbare.
TCS i fjol: Elbilsbranden som inte fanns
Det händer tyvärr alldeles för ofta att nyhetsreportage om olyckor och bränder med elbilar helt enkelt inte stämmer. Som till exempel rikslarmet som gick ut efter elbilsbranden som inte fanns.
Som många på Elektrek dock uppmärksammat så går det däremot att aktivera Autopilot på en sträcka där det går att aktivera den, och sen avaktiveras den inte om den kommer in på en sträcka där den normalt inte skulle gå att aktivera. Ungefär samma sak som att det går att aktivera autopiloten, sen ta av sig säkerhetsbältet (kanske t.om. lämna förarsätet?).
Med det sagt har ju Tesla ändå sagt att det inte var aktiverat.
Frågan är dock om det var aktiverat “10 sekunder innan kraschen” men att den sen avaktiverades och att ingen hann ta kontroll innan kraschen.
Titta på bilden på gatan. Autopiloten skulle inte kunnat klara rondellen på slutet av gatan och skulle inte ha hållit hög fart på den aktuella gatan även om den skulle aktiverats tidigare (inga av omkringliggande gatorna har markeringar heller förresten). Autopiloten kopplas ur så snart du tagit av dig säkerhetsbältet.
Bilen färdades mindre än 10 sekunder innan kraschen. Det är 140 meter från vändplansrondellen till kraschstället och bilen slog i trädet i hög fart, runt 100 km/h. Enda sättet att få till det är att rivstarta med gasen i botten. Min personliga gissning är att någon ville testa bilens acceleration men tappade kontrollen.
https://www.youtube.com/watch?v=lYZBrUINDrI
Inte ens om man knäppt bältet bakom sig innan man satt sig, gjort ett Indiana Jones-trick och lagt en vikt i förarsätet när man hoppat ur det efter att ha aktiverat AP eller TACC, så accelererar inte bilen _själv_ i den takt som krävs för att komma upp i den hastigheten på den korta sträckan. Inte sant?
Och jag tror att 100 km/h är en underskattning – det ska mycket till för att deformera ett batteripack så mycket att det fattar eld vid en krock.
Tiden på dygnet och att sällskapet varit ute, men släppte av damerna hemma innan herrarna uttryckligen skulle testa bilen, tycker jag tyder på att det är en klassisk “Hold my beer”-uppvisning som gått snett.
Automated steering ‘not available’ on Texas road where Tesla crashed -NTSB
https://omni.se/musk-far-ratt-teslan-inte-sjalvkorande-i-dodskrasch/a/mBk481
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/autopilot-could-not-have-been-functioning-tesla-texas-crash-ntsb-2021-05-10/
Vi kommer antagligen att få leva ganska länge med dessa panikartade rapporter om elbilar (helst Tesla) som hotar mänskligheten. Jag kommer att tänka på den stackars Model S som stod parkerad på Mariebergs handelsplats utanför Örebro och av okänd anledning tog eld i kupén. Enligt media så tog det brandförsvaret 4 timmar att få bukt med branden, eller snarare låta fordonet brinna färdigt… I verkligheten så släcktes elden på några minuter och bilen såg nästan ut att kunna köras hem efteråt. Tålamod krävs för att bemöta okunskap… https://uploads.disquscdn.com/images/4d61112c91b1ead51649d9865bf07bcae508f27be6bc999cfa70be049461c58e.jpg
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210423/consumer-reports-det-ar-for-latt-att-lura-en-tesla-att-kora-utan-forare/