Örnsköldsvik!

Ornskoldsvik

Tesla Motors bygger en oväntad Supercharger-station i Örnsköldsvik! Det är vårt medlem Jojje167 som har hittat den och postat fotografier på vårt forum (ser ni Tesla, det är ingen idé att försöka dölja nåt för oss, vi har spioner överallt! ;-) )

När vi fick för ett tag sen reda på att Tesla Motors håller på att bygga en Supercharger-anläggning i Umeå var vi lite oroade över de 26 mil som är emellan Sundsvall och Umeå. Visst, inga problem för Teslorna med de större batterierna, men en instegsmodell med 60 kWh batterier kan få svårt att klara sträckan mitt i smällkallaste vinter – eller måste stå i en och en halv timme och ladda till 100% iaf innan avfärd.

Tesla Motors hemsida kan man se deras planer för utbyggnaden av Supercharger-nätverket. Norr om pluppen som markerar redan befintliga Superchargern i Sundsvall finns det endast en plupp i höjd med Nordmaling ungefär. När bygget av Superchargern i Umeå påbörjades trodde alla att det är Nordmaling-pluppen som hamnade till slut 4 mil norrut än planerat. Det som i själva verket hände var att Nordmaling-pluppen delade på sig till två, den ena landade i Umeå, den andra i Örnsköldsvik! Glädjande utveckling med Superchargers på fler ställen än planerat!

Det verkar som om istället för en station med 8 stolpar i Nordmaling kommer vi få 4 stolpar i Örnsköldsvik och 4 i Umeå. Så länge det finns ganska få Teslor i norra Sverige är det en acceptabel utveckling, men i framtiden kommer fler stolpar behövas.

Superchargern i Örnsköldsvik blir placerad bredvid Burger King med en OKQ8 station som granne. Vill du variera din hamburgerdiet finns det även en MAX restaurang på andra sidan gatan. Teslor med stora batterier kommer nog inte stanna vid Örnsköldsvik utan åka direkt till Sundsvall från Umeå. Från andra hållet kan det dock vara värt att ladda endast minimalt i Sundsvall och stanna och ladda ordentligt i Örnsköldsvik istället – på grund av att laddstationen i Örnsköldsvik erbjuder fler möjligheter att slå ihjäl 20 minuter på än den i Sundsvall.

Superchargrarna i Kalmar (ovan) och Kristianstad invigdes redan i Juli. En intressant observation är att de har inte fått det lilla huset ovanpå själva Supercharger laddarna som i resten av Sverige, utan de står oskyddade i det fria. Så är brukligt i Europa och amerikanska delstater med varmare klimat – tydligen anser Tesla Motors att sydligaste Sverige har tillräckligt milda vintrar för laddarna att stå ute i det fria. Vi får hoppas det aldrig kommer komma snöstorm med blötsnö som täpper igen ventilationsgallret på dem.

Av Superchargers i Sverige är det endast den i Skellefteå som kvarstår av dem Tesla hoppas hinna med i år innan vintern kommer. De i Luleå och Gällivare-trakten har de redan tidigare sagt de hinner inte med i år, de får tyvärr vänta till nästa år. I Tindered har pallarna med Superchargerladdarna anlänt så den kommer nog också bli klar inom några veckor.

 


Står du i startgroparna och ska beställa en Tesla så gör det nu på en gång, för det ryktas om en prishöjning redan idag måndag! När dollarkursen gick ner till kring 8 kronor tidigare i år sänkte även Tesla Motors sina priser i Maj. Nu har dock dollarkursen återvänt till nivåerna kring 8:50 den hade förut, så för att kompensera måste Tesla Motors åter igen höja sina priser. Det förväntas en prishöjning på kring 3-4%, vilket blir tiotusentals kronor du kan spara om du beställer innan höjningen.

 


TCS ett år sedan: Laddhybrider är dödsfällor

Det må låta som kvällstidningsrubriker men faktum är att amerikanska myndigheten NHTSA har åtalat Bentley, BMW, Ford, GM, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes, Nissan, Toyota och Volkswagen för att de har sålt livsfarliga bilar. 13 dödsfall har inträffat då laddhybridägare kommit hem på eldrift och parkerat bilen i garagen. Under natten har batteriernas laddnivå sjunkit tillräckligt för att bensinmotorn ska gå igång och därmed kolmonoxidförgiftat ägarna. I ett fall spred sig ångorna tre våningar upp och förgiftade ägarna medan de sov i sin säng! Vi avslutar i bästa kvällstidningsvis: Läs här hur du slipper bli drabbad!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • David Stålström

    Jag tror att även teslor med stora batterier kommer stanna i Ö-vik – SuC i Sundsvall är väldigt tråkig och där vill man inte stå längre än absolut nödvändigt. Jag skulle definitivt delat upp laddstoppen mellan Sundsvall och Ö-vik.

  • ME

    Hamburgersyltor i alla ära, men är det verkligen så att man gillar hamburgare om man har en Tesla?

    Jag skulle vilja se fler laddare vid matbutiker, för om man är ute och åker så stannar åtminstone jag och handlar mat någonstans på vägen.

    F.Ö: Sommartid är kyrkor perfekta ställen att äta vid. De ligger nästan alltid på fina ställen, de syns från vägen, det är lätt att parkera, det finns gräs eller en bänk där man kan sätta sig själv, sitt gaskök och sitt porslin. Ofta finns även vatten och när måltiden är avnjuten med det vackra landskapet som fond så kan man promenera en vända på kyrkogården och se hur gamla de blir på orten.

    • Jojje

      Tesla i Sverige har sedan tidigare ett samarbete med OKQ8 som kan förklara varför de flesta laddstationer ligger vid just mackar. Samt att Örnsköldsviks kommun nobbade tesla om att få bygga på deras mark, så OKQ8 är väl sista utvägen

    • erik

      Det är nog inte så många som är ute och åker som springer in på matbutiker och handlar mat? Det är en av OKQ8’s största butiker så det finns mat där också.

      • ME

        Men hur kan det då komma sig att det är många fler bilar parkerade utanför en matvarubutik än utanför en hamburgersylta?

        Samtidigt inser jag din poäng: På väg till svärmor = dukat bord vid ankomst, på väg till hotel = samma. Men svärmödrar har den behagliga egenskapen att de droppar av med tiden och det är trots allt ganska sällan som de flesta av oss bor på hotel. Jag tror att många fler längre resor är på väg till lantställe, på väg hem efter tjänsteresa, på väg hem från semester, på utflykt osv. Då behövs mat från en riktig butik, inte några vissna salladsblad och icke kravad mjölk från en hottad mack.

        Köper man en Tesla så har man gott om pengar. Har man gott om pengar har
        man oftast hög utbildning. Som en direkt följd av högre utbildning så
        har man en sofistikerad smak, man förstår och uppskattar kvalitét. Då är
        man inte intresserad av att tugga i sig skräpet som de serverar på typ
        MC Donalds.

        FÖ. en skymf av stora mått att neka Tesla mark att bygga laddare på. Det finns vissa som tror att elbilar är en stor scam som inte kommer att bli något. Motorfrälsta brukar även de sprattla ganska rejält när man nämner elbilar.
        Men en politiker borde vara framsynt.
        Det är nog bara insatta som inser hur snabbt bilarna kommer att bli eldrivna.

        • Mocke

          En god smak följer inte med lång utbildning eller hög inkomst (el förmögenhet). den kan man få utan dessa och är heller inte beroende av det.
          Det är för övrigt meningslöst att argumentera då det är närheten till faciliteter som avgör vad man gör eller de alternativ man har. Det är inte alla som har med sig gasolgrill eller köper mat för att tillaga. finns det en bra restaurang i närheten så går det givetvis att utnyttja den istället för McD om man vill. Finns närmaste matvarubutik 5 km därifrån är det inte helt självklart att man bemödar sig. dessa kan besökas på vägen oftast i närheten där destinationen är. det som handlas på mackar är i princip tilltugg/godis et.c. och inte livsmedel eftersom det bara är kortare stopp/bensträckare)