Det är så mycket som har hänt under 2024 så man knappt vet var man ska börja. Det gånga året känns som minst tre vanliga år. Låt oss blicka tillbaka:
Vi hade en genomgång av begagnatmarknaden, vilka elbilar man kan få för 100, 200, 300 resp 400 tusen kronor, som blev väldigt uppskattad av läsarna.
Priserna har justerats något under året som gått men i stort har våra råd bestått tidens tand.
Etiopien blev det första landet i världen att förbjuda avgasbilar.
Redan i februari, långt före andra länder, förbjöd de import av nya avgasbilar till landet. Endast elbilar tillåts.
Enligt vad vi hört har förbudet efterlevts och landet upplever en enorm elbilsboom just nu.
Visste du att det är allt färre avgasbilar i Sverige?
Den för många chockerande nyheten avslöjade vi i februari.
“Peak avgasbilar” var sommaren 2021. Sedan dess har antal bilar med avgasrör börjat minska i Sverige.
2024 blev året då AI blev smartare än genomsnittsmänniskan.
I mars passerade den smartaste modellen IQ 100 (genomsnittlig intelligensnivå för oss människor). I november IQ 120. Mensa har 131 poäng som minimigräns för medlemskap. De får göra sig beredda på att börja ta emot artificiella medlemmar snart.
Vi fick adaptiva strålkastare till våra Teslor! I alla fall dem med Tesla Model Y, eller Model 3 årsmodell 2019 eller nyare. De bilarna var utrustade med LED matrix strålkastare – men utan adaptiv strålkastare mjukvara.
Så plötsligt en dag i mars fick vi funktionaliteten helt gratis.
Den första april berättade vi om doftgranen för elbilar med nya doften “Exhaust gases”:
“Doften av 95-oktanig bensin, 5W-30 motorolja och bränd koppling varsamt sammanvävt till en komplex doft av klimatkatastrof.”
Vi berättade om att det finns allt färre bilverkstäder i Sverige.
Elbilar har mindre servicebehov. Vilket börjar märkas i statistiken. År 2019 hade vi fortfarande över 11 700 bilverkstäder – nu finns det bara 10 800 av dem kvar. Branschens omsättning har under perioden störtdykt med 19%.
Tesla öppnade en flaggskeppsbutik mitt i hjärtat av Stockholm, i korsningen Sveavägen och Kungsgatan.
Och visade upp brutala Cybertruck, Teslas eldrivna pick-up lastbil som endast säljs i USA.
Vi fick tyvärr lära oss ett nytt ord i år: spökstationer.
Laddstationer som byggts av Tesla men som inte kan driftsättas på grund av service- och kommunikationsfacket Seko-s blockad mot Tesla.
Årets upplaga av elbilstävlingen SECC, Swedish Electric Car Championship bjöd på 16 elbilar som tävlade om att köra från Ystad till Haparanda.
För första gången var det inte en Tesla som vann, utan Edvin och Peter med deras NIO ET5. Tack vare snabba batteribyten körde de sträckan på 18:05 timmar. Trots vindkraftverket som var i vägen.
“Men vågar du åka långresor med din elbil?” Den frågan får man ofta som elbilist.
Då kan man kontra med statistik från Sifo som visar att elbilister kör fler långresor än avgasbilister. 31% av elbilisterna svarade att de åker resor som är längre än 20 mil enkel väg 11 gånger eller mer per år. Mot endast 19% av de med avgasbilar.
Tesla visade upp sin framtida robotaxi Cybercab på We, Robot eventet på Warner Bros filmstudio i Los Angeles. Och självkörande minibussen Robovan. Plus ett antal Optimus robotar som vandrade runt och samtalade med gästerna.
Skyndar du dig kan du se Cybercab utställd i Teslas butik på Sveavägen, sista dagen i dag.
Tesla stängde tre Supercharger stationer i Sverige. Nej, inte på grund av konflikten. Utan för att deras tio års arrende av marken de stod på har gått ut och markägarna inte ville förnya dem.
Marken de stod på ägs av bensinstationer och de vill nu själva bygga egna laddstationer där.
Vi tog reda på hur mycket Kina subventionerar elbilarna de skickar till oss? EU har ju infört strafftullar på grund av orättvisa subventioner.
Resultatet var ganska förvånande.
Vi passerade 400 tusen elbilar i Sverige i slutet av November. Var tolvte bil ute på våra vägar är nu el elbil. En femtedel av Sveriges alla elbilar är mindre än ett år gamla.
Sedan dess har vi fått tio tusen elbilar till.
Och sista stora nyheten i år var att Tesla ska bygga om alla sina gamla V2 Supercharger (de med dubbla laddhandtag) till nya V4, med långa sladdar så alla ska kunna ladda enklare.