Det är så mycket som har hänt 2014 så det fick delas upp i två artiklar. I går jämförde vi hur 2014 har blivit jämfört med vad vi förväntade oss i början av det. I dag minns vi händelserna som vi inte förutsåg då.
P85D. Största nyheten som slog ner som blixt ur klarblå himmel var naturligtvis Tesla Model S P85D. Att Tesla Motors höll på med fyrhjulsdrift visste vi, ja tom att de höll på att utveckla autopilot. Men att de “några tiondelar” som fyrhjulsdrift påstods förbättra 0-100-tiden med skulle vara dryga sekunden var något helt oväntat. Att P85D -en sjusitsig familjebil för bövülen!- kör ifrån så gott som allt som rullar på hjul var något totalt oväntat och slog ner som en bomb i bilvärlden. Vi ser fram emot att få testköra en när de kommer till Sverige!
Gigafabriken var en nästan lika stor “bomb” när Tesla Motors tillkännagav sina planer i Mars i år. Ja, det känns som gamla nyheter men nyheten om Gigafabriken är inte äldre än så. Det går verkligen undan med Tesla Motors! Bygget av fabriken har redan påbörjats i Nevada och de hoppas bli färdiga redan 2016. Tesla Motors måste bygga Gigafabriken -världens största batterifabrik med lika stor kapacitet som alla andra fabriker tillsammans- för att kunna bestycka 500 000 Model 3 bilar årligen från och med 2017. Att ingen annan biltillverkare har tillkännagivit planer på liknande enorma batterifabriker är ett tydligt tecken att de inte heller planerar tillverka elbilar i större skala.
Supermiljöbilspremien var årets snackis, speciellt i höst då den tog slut. Efter månader med otydliga besked kom så dock äntligen pressmeddelandet från regeringen att alla elbilar fortsätter få 40 000 kronor rabatt. Iom att potten bara räcker för 5000 bilar blir det nog tyvärr samma dödläge även nästa år.
Norge fortsatte att vara elbilslandet nummer ett i världen. Men att Model S skulle vara det mest sålda bilmodellen (bilmodellen, inte elbilsmodellen – fler Model S såldes än tvåan VW Golf) flera månader i år var vi faktiskt oförberedda på. I Sverige lyckades dock Model S bli den mest sålda premiumbilen i juni.
Kina blev också en otippad stormarknad för Tesla Motors i år. Även där är Model S fördelaktigt prissatt i och med att Tesla Motors vägrade ta lika stor överpris för den som andra västliga biltillverkare brukar göra.
All Our Patent Are Belong To You var nog (OK kanske efter “unveil the D”) den mest missförstådda tweeten från Elon Musk i år. Börsanalytiker är tydligen inte samma dataspelsnördar som Elon är – ingen av dem har hört talats om den obskyra felöversatta japanska dataspelet Elon anspelade på. Tesla Motors fick gå ut med förtydliganden om vad han menade – att Tesla Motors släpper alla sina patent fria att användas av konkurrerande biltillverkare. Hittills har dock tyvärr ingen verkar ha nappat.
Och därmed kom vi fram till nyheten som saknats: att någon av de etablerade biltillverkarna tar upp kampen med Tesla Motors och själva vill utveckla vettiga elbilar. Det vi istället fick höra i år var mycket snack – men ingen verkstad. Alla biltillverkare kom med stora ord och uttalanden om “Tesladödare”, men som vid närmare granskning rasade ihop som korthus. Allt medan en världs journalistkår fick upp ögonen för Model S och bombarderat övriga tillverkare med frågor om vad de tänkte göra åt den? Jag själv har suttit vid middagsbordet med Mercedes representanter och nästan tyckt synd om dem när det enda Sveriges biljournalistelit ville prata om med dem var Tesla, Tesla, Tesla…
Men kanske nästa år.
Men nyheten kom ju…. http://www.di.se/artiklar/2014/12/27/audi-utmanar-tesla/
Jasså? För jag ser bara fler tomma ord där, inget konkret…
? Två helt eldrivna bilar från Audi till 2018 står det, en sportbil och en SAV (Sports Activity Vehicle). Båda bilar med en räckvidd mellan 400-450 km. Bara snack eller en kommande verklighet? Jag tolkar det iaf som att de tänker ta upp kampen. Vad menar du med tomma ord? Tack iaf för en trevlig och intressant site! Gott Nytt År! 🙂
Frågan är hur stort hot det är när Tesla redan nästa år levererar både uppgradering utav Roadster vilket då klarar 60 mil, och Model X med omkring 50 mil räckvidd (eller mer?). Varför vänta tre-fyra år till för att Audi släpper två elbilar då, med sämre räckvidd än dagens Tesla. 🙂
Kanske inte så stort hot i det som står där nu men vi vet ju inga priser än, ej heller laddningsteknik.(?) Vad jag menade är att de andra biltillverkarna har börjat ta Tesla på allvar, så tolkar jag Audi-chefens uttalande. Å som tjänstebilsförare så gäller, i alla fall för mig, bilbyte först 2017 å då hänger det på om Model 3 har hunnit komma eller ej samt hur leasingbolagen värderar andrahandsmarknaden för Teslas bilar. Just nu, eftersom jag varit så nyfiken, är de för dyra helt enkelt…men jag tror att elbilarna har en ljus framtid! 😉