Året som har gått – 2014 – del 1

InfraCity

För ett år sedan hade vi en artikel Det kommande året där vi tog upp vad vi förväntade oss av 2014. Så här mot slutet av året är det dags att med facit i hand gå igenom och summera hur året har blivit och jämföra det med våra förväntningar vi hade då:

Det kommer bli ett spännande Tesla-år nästa år! Det är så mycket spännande och roligt vi har att se fram emot. År 2014 kommer bli Teslas genombrott i Sverige!

Tesla Motors kommer att öppna minst en permanent butik i Sverige. Vi vet att förberedelserna inför det kombinerade verkstaden och utställningslokalen i Stockholm är redan igång. Varje gång jag frågar Andy eller de andra Tesla-anställda om butiken får de ett sånt där Mona Lisa-leende på läpparna och hintar lite om att butiken är på gång men de får inte säga var den ska hamna. Min gissning är dock att det blir någonstans i innerstaden… i närheten till Stureplan, kanske? Sedan är inte att förglömma att på Tesla Motors karta är även Göteborg markerad som ”coming soon” och Tesla Motors söker personal dit också.

Tesla Motors överträffade våra förväntningar och öppnade två permanenta butiker i Sverige! (Och en tredje är på gång.) Anmärkningsvärt är att när jag talade med Tesla Motors anställda och nordiska ledning för ett år sedan sa de det endast skulle öppnas en enda kombinerad verkstad och utställningslokal i Stockholm (det pratades tom om bara verkstad med en liten utställningshörna i den). Som vi vet ändrade sig någon någonstans i början av året och Tesla Motors satsade mycket mer i Sverige, med först permanenta utställningslokalen i Täby C, sedan verkstaden med minst lika stora utställningslokalen i Infra City. Mina gissningar om Stureplan ska vi nog dra en glömskans slöja över…

Tesla Motors kommer att bygga Supercharger snabbladdstationer i Sverige. Vi vet att de planerar att bygga laddstationer på ungefär tolv ställen i Sverige. Utbyggnaden i Europa har kommit igång, det finns Superchargers på 13 olika ställen redan. Nästa år kommer att vara stora boomen av utbyggnaden av Superchargers runt om i Europa och även i Sverige. Enligt officiella kartan hoppas de bli färdiga till slutet av 2014. Ifall de lyckas med det återstår att se; i USA är de nån månad efter i planerade utbyggnadstakten av Superchargers, i Europa ligger de enligt planerna än så länge. Men vi har hört ryktesvägen att första Superchargern i Sverige kommer att invigas redan i första kvartalet nästa år! Var vill de inte avslöja än (Mona Lisa leende igen) men min privata gissning är att först kommer de prioritera att sammanbinda nätverken i Norge och Tyskland, så att de första svenska Supercharger stationerna kommer att hamna längs E6 mellan Göteborg och Malmö. Bygger de två-tre Supercharger där kan Tesla-ägare plötsligt åka från Bergen i Norge till Venedig i Italien helt gratis (minus broavgiften på Öresundsbron). Detkommer att bli en ögonöppnare för många som tvivlar på elbilar som långfärdsbil! Mot slutet av nästa år kommer vi nog få Superchargers längs E4 också, och längs E18 mellan Stockholm och Oslo. De planerade laddstationerna uppåt Sundsvall och Östersund dröjer kanske till början av 2015, ifall utbyggnadstakten blir försenad i Europa.

Även här överträffade Tesla Motors våra förväntningar och har invigt 13 Superchargeranläggningar i Sverige! Arbetet kom igång senare än vi trodde för ett år sedan (i Juli) men sen gick det undan! Dessutom vet vi nu att det är inte slut med dessa stationer – vi kommer att få ännu fler 2015, 2016 och kanske även efter dess också. Att vi har fått “riktiga” Superchargeranläggningar med 6 och 8 laddstolpar per anläggning vågade vi knappt ens drömma om för ett år sedan! Angående långresor så har det blivit vardagsmat nu, med massor med norrmän i vårt land, och många av våra medlemmar har haft bilsemester i Europa. Det har blivit ögonöppnare för många, men tyvärr finns det fortfarande folk som inte har hört talas om Tesla Motors Superchargers. Tesla Motors har en viktig folkbildningsuppgift här – som tills de har blivit duktiga på det får vi göra åt dem 😉

Vi kommer att få en ”Täby-boom” av bilar. Precis som det föds extra många barn nio månader efter midsommarafton kan vi se fram emot extra många Model S levererade 5-6 månader efter Tesla Motors monter i Täby Centrum. Varje gång jag hade vägarna förbi där var det hårt tryck på alla säljare, många kunder som ville få mer information om bilen, boka testkörning, och beställa bilar. Att bilen visas upp för gemene man, och de får riktig fakta om elbilar och om Tesla Model S hjälper naturligtvis säljvolymerna på traven.

Täby-boomen kom mycket riktigt i Juni i år, med 45 bilar levererade mot övriga månaders genomsnitt på ca 20 bilar i månaden.

Elbilsmyterna kommer att slaktas på löpande band. Fortfarande är det alldeles för många i Sverige som uttalar sig tvärsäkert om elbilar utan att någonsin ha suttit i en. Glädjande nog har jag iaf redan märkt en försiktig vändning i debattklimatet. Det folk kunde häva ur sig för några månader sedan kan de inte längre, när svensk biltidning efter biltidning kommer med positiva testrapporter, när fler och fler har testkört bilarna, när fler och fler får kunskap -bland annat från oss!- om vad moderna elbilar kan idag. Där har ni som redan vet en hel del om Tesla Model S och elbilar en viktig utbildningsroll, i samtal på fikaraster och med bekanta. Låt inte elbilsmyter få yttras oemotsagda! Tesla Motors personal har också en viktig utbildningsroll att göra nästa år.

Mycket har hänt under året. Folk börjar vakna och inse att elbilar idag -speciellt dem med TESLA på baken- är mycket bättre dem för bara nåt år sedan. Visst finns det troll underinformerade än idag, men gemene mans inställning till elbilar är helt annorlunda nu mot för ett år sedan. Och det är till största delen tack vare Tesla Motors, som har lyckats bygga en bil som tom bensinsniffande motorentusiaster överger sina gamla avgaspruttande ögonstenar för!

Tesla Model X kommer att börja säljas. Teslas nya modell kommer att börja säljas mot slutet av nästa år. Troligtvis kommer det inte att hinna säljas några i Sverige under 2014 (pga leveranstiderna från USA), men beställningssidan kommer att komma upp under året så vanligt folk kan börja beställa dem (redan idag finns en preliminär kö man kan signa upp sig på). Det kommer att komma en hel del spännande nyheter om Model X under året, som vi ser fram emot att förmedla!

Ojojojj, här kommer den enorma kängan till Tesla Motors och Elon Musk! Våra förhoppningar om Model X kring årsskiftet fick vi se grusade. Vi har inte ens sett en beta-prototyp av Model X – bara hört på vårt forum om hur häftig den kommer att bli. De där spännande nyheterna vi hoppades på lyste med sin frånvaro under hela året. P85D var inte plåster nog på såren.

Fler elbilar kommer att komma ut på marknaden. Det kommer att släppas en lång rad nya elbilar på svenska bilmarknaden. BMW i3 naturligtvis, och Renault Zoe, och absolut inte att förglömma svensk-kinesiska NEVS el-SAAB! Dessa bilar -om än underlägsna Tesla Model S- kommer ändå att hjälpa till öka folks medvetenhet om elbilar, och vi kan lugnt förvänta oss att de alla kommer att jämföras med Tesla Model S när de testas i olika media.

Det kom en lång rad elbilar ut på marknaden! Det finns nog fler elbilar att välja mellan än de flesta vet om. Vi passade på att testköra alla nya elbilar också. Vissa var riktigt trevliga -om än ingen i Tesla-klass- andra grymma besvikelser. BMW i3, BMW i8, VW e-Up, VW e-Golf, Renault Zoe, Kia Soul EV… listan kan göras lång men saknar dock NEVS el-SAAB.

Det är så många nyheter vi ser fram emot nästa år så jag har säkert glömt hälften här. Vilken svensk ”kändis” kommer att vara först med Tesla? När kommer första Europeiska långfärden (som jag beskrev ovan) att genomföras? Vad kommer priset bli på Model X? När släpps fyrhjulsdrift till Model S? Hur många Tesla säljs i Sverige nästa år? Frågorna är många.

Första “kändisen” med Tesla blev Christian von Koenigsegg. (Bland de) förstå långfärdena gjorde våra medlemmar hasse_h och Bate som åkte till Italien med sina Teslor på sensommaren. Vad Model X kommer att kosta vet vi fortfarande inte (grrr) men fyrhjulsdriften kom med “The D” 9:e Oktober. Hur många Teslor som har sålts i Sverige får vi vänta några dagar till med…

För Tesla Club Swedens del ser vi också fram emot ett spännande år. Vi hoppas bli fler än tusen medlemmar, och vi hoppas behöva byta servrar på grund av ökad trafik :-) Vi kommer nog införa någon slags differentiering mellan ”vanliga” medlemmar och de som faktiskt äger en Tesla. Vi kommer att anordna fler träffar, och vi kommer att fortsätta med vår dagliga rapportering av nyheter.

Visst blev det ett spännande år! Riktigt tusen medlemmar har vi inte blivit än (saknas sådär 100) men server fick vi faktiskt byta i Mars för vi växte ur vår gamla. Differentieringen av medlemmar har blivit en succé med runt 100 medlemmar i gruppen “Teslaägare” – medlemmar som vi har verifierat äger en Tesla. Därmed är nästan varannan Teslaägare i Sverige bevisligen medlem hos oss! Vi har också kommit igång med Teslaägaravdelningen på forumet, som är till för och synlig endast för Teslaägarna. Vår första klubbträff hade vi på Arlanda Bilfestival sista dagen i Augusti. Dagliga nyhetsrapporteringen blev också en hejdundrande succé med runt 1 000 läsare per dag!

I morgon kommer vi fortsätta vår tillbakablick med allt annat som har hänt – sånt som vi inte förutsåg i början av året!

 

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar