Året som har gått – 2018 – del 2

Välkommen till nummer två av vår artikelserie om året som har gått:

I går gick vi igenom allt som har hänt med Tesla Motors i år. I dag ska vi ta en titt på det som har hänt oss på Tesla Club Sweden:

Vi på Tesla Club Sweden samlade ihop pengar till en soffa till Elon Musk så han slipper sova i sovsäck när han övernattar i Tesla-fabriken. Den blev väldigt uppskattad! Efter många turer fick vi soffan donerad från en tillverkare – och vi kunde investera våra hopsamlade pengar i solceller i tredje världen istället.

Vi avslöjade att många leasingbolag felaktigt räknade med moms på Supermiljöbilspremien som faktiskt är momsfri, vilket gjorde att bilen kostade ägaren uppemot 10,000 kronor för mycket. Bolagen rättade snabbt till sina misstag efter vårt avslöjande.

Vi avslöjade även att Norges elbilsrevolution finansieras av svenska skattepengar. Vissa aktörer har satt i system att leasa ut elbilar med kort leasingperiod i Sverige, inkassera svenska statens stöd – och sedan exportera bilarna till Norge. Våra siffror visade att framför allt Nissan Leaf försvinner i stora antal till vårt grannland. Företagen kan tjäna grova pengar på affären. Flera tidningar och till och med TV programmet Plus tog upp ämnet.

Sveriges alla elbilister bjöds in till riktig bankörning av STEC, såklart vi hängde på! Det var inte så mycket batterikylningen som visade sig vara problemet dock utan däcken: lågenergidäck bokstavligen smälter vid hård körning och bilarna sladdade runt som på smör. Elförbrukningen var dubbelt så hög som vanligt.

Vi var också med på Elbilsrallyt mellan Helsingborg och Varberg där vi såg många andra elbilar, eldrivna färjor – och en och annan brinnande avgasbil. Första dagens delresultat placerade oss på första plats men till slut kom vi på sjunde plats i mål.

Vi hade en mycket rolig elbil meme tävling med många bidrag. Även efter tävlingen fortsatte bidragen trilla in! Forumtråden innehåller många guldkorn – som du inte bara får utan uppmanas sprida så mycket som möjligt!

Vi träffade Mr & Mrs T som sålt allt de ägde och åker världen runt i sin Tesla Model S. “Hemlöst par kör Tesla”

Tesla Club Sweden skaffade en event coordinator, Mats Guldbrand kommer fixa många spännande klubbmöten nästa år!

Årets upplaga av SECC, Swedish Electric Car Championship blev en långdistanstävling från Haparanda till Ystad. Fyra elbilar tävlade om vem som kunde komma snabbast fram. Undertecknad vann i en Tesla Model S på 20 timmar 51 minuter. Tvåan Hyundai Kona kom i mål fem och en halv timmar senare – och Jaguar I-Pace fick bryta för den tappade räckvidd i vinterkylan och kunde inte ladda på snabbladdare. Tävlingen följdes i realtid av hundratals intresserade via Internet.

 

Våra medlemmar hade testkört flera laddhybrider och elbilar under året och berättat om sina upplevelser:

Porsche hade en riktad kampanj speciellt till Teslaägare om sin Panamera Sport Turismo E-Hybrid. Flera av våra medlemmar tog tillfället i akt och testkörde den – men blev föga imponerade.

Audi e-Tron Quattro gjorde inte heller nåt bra intryck. Bilen i sig verkade iofs vara bra, den verkar få sedvanlig Audi-känsla – men den känslan börjar kanske kännas lite föråldrad nu efter att man har testat andra elbilar?

Jaguar I-Pace föll mycket bättre på läppen, vår medlem Jocce var riktigt imponerad av dess köregenskaper.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • Lämna ett svar