Året som har gått – 2018 – del 1

Nu när 2018 nalkar sitt slut ska vi i tre delar summera det gångna året:

  • Del I – Tesla
  • Del II – Tesla Club Sweden (i morgon)
  • Del III – övriga elbilsåret (på måndag)

Det är så mycket som har hänt med Tesla under 2018 så man knappt vet var man ska börja. Vanliga biltillverkare behöver nog ett decennium att få ihop så många rubriker, så många milstolpar som Tesla betat av under året som har gått. Låt oss dyka ner i arkivet och se vad vi hittar:

Tesla rivstartade 2018 med att få igång volymproduktionen av Tesla Model 3. De första Model 3 levererades till Teslaanställda redan hösten 2017 men bilarna var i stort sett handbyggda och leveransvolymerna var försvinnande små. Precis vid årsskiftet började löpande bandet i fabriken komma igång på allvar och spotta ur sig 800 bilar i veckan. Under året kunde så Tesla öka leveransvolymerna undan för undan till nuvarande takten av runt 7000 bilar i veckan.

Spektakulära anledningen till ökningen av leveransvolym var invigningen av en helt ny tillverkningslina – placerad i en tält på företagets parkeringsplats!

Teslas satsning på batterilagring visade sig också lyckad, med batterilagret i Australien som dels hoppade in som reservkraft på 140 millisekunder när områdets största kolkraftverk snabbstoppades och dels visat sig vara väldigt lönsam för kraftbolaget: batterierna laddas när elen är närapå gratis och elen säljs sedan när spotpriserna rusat i höjden pga elbrist.

Tesla fortsatte även att bygga ut sitt världsomspännande Supercharger nätverk. Vi fick flera nya stationer i Sverige, och många nya laddstolpar även på befintliga stationer. Fast ingen Supercharger-station var så stor som den som invigdes i Peking med 50 laddplatser.

I februari provsköts SpaceX största raket Falcon Heavy och levererade en provlast, Elon Musks gamla Tesla Roadster i bana mot planeten Mars. Uppskjutningen blev en spektakulär framgång, simultana landningen av de två raketstegen visade SpaceX enorma försprång mot alla konkurrenterna. Sedan dess har Roadstern nått fram till Mars och kommer fortsätta cirkla runt i vårt solsystem i miljoner år – även om dess färg nog redan börjat flagna.

Tesla Semi, prototypen till Teslas eldrivna långtradare åkte några vändor med riktig last mellan Gigafabriken i Nevada och bilfabriken i Kalifornien. Den har under året även setts åka runt i hela USA och visats upp till många potentiella kunder.

Elon Musk twittrade världshistoriens kanske dyraste tweet där han skrev “Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured.” Tja, det framkom ganska snabbt att funding var inte alls secured. Så det blev inget av privatiseringen. Däremot bötfällde finansinspektionen SEC Elon Musk, och tvingade bort honom från ordförandeposten.

Tesla införde Mobile Service i både USA och Sverige: bilburna tekniker som åker ut till kunderna och servar bilarna på plats. Vi följde med och rapporterade från en sådan reparation, och insåg att Tesla har skapat Kundupplevelse 2.0 kring sina bilar som andra leverantörer inte har en chans kunna matcha.

Elon Musk lovade oss en Service Center i norra Sverige. Det verkar lovande att planen är förankrad på högsta ort.

Snabba upprampningen av Model 3 produktion skapade i USA ett “leveranshelvete” när tusentals kunder skulle få sina bilar samtidigt. På ett helt makalöst sätt kom då befintliga Teslaägare till företagets hjälp och hoppade in som leveranspersonal i butikerna.

Tack vare alla Model 3 leveranser kunde Tesla visa en rejäl vinst det tredje kvartalet. 312 miljoner dollar, 3 miljarder kronor i vinst var faktiskt rejält högre än Volvos vinst på 1.8 miljarder kronor samma kvartal.

 Tesla Model 3 visades äntligen upp i Sverige! Alla som hade stått i beställningskön fick åtminstone testsitta bilen. Sedan bjöd Tesla in dem som hade förbokat bilen att beställa den – men bara de två dyraste versionerna. Många beställde sina bilar som Tesla påstår kommer levereras i februari/mars nästa år, men även många som bestämde sig för att fortsätta vänta på billigare versionen – och på dragkrok.

Spektakulär data från Holländsk/Belgiska Teslaklubben visade att åldringsprocessen av Teslas batterier minskar med åren. Bilarnas batterier räcker ännu längre än vi trott – och mycket mycket längre än gemene man tycks tro.

Satellitnätverket Starlink som SpaceX planerar skjuta upp i omloppsbana kommer bestå av tusentals satelliter som kommer leverera ett snabbare Internet än dagens glasfiber.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Året som har gått – 2018 – del 1

    1. Johannes Brorsson says:

      CCS laddning till Model 3 tycker jag var en av höjdpunkterna.

    Lämna ett svar