Året som har gått – 2018 – del 3

Välkommen till avslutande delen av vår artikelserie om året som har gått:

I denna sista del av vår årskrönika ska vi minnas allt det andra spännande som har hänt år 2018, och andra spännande artiklar vi har haft på våra sidor:

Vi såg många laddnätverk poppa upp runt om i Europa i år. Först ut var nederländska FastNed som via en gräsrotskampanj fick ihop 3 miljoner Euro på 24 timmar för att bygga ut sitt laddnätverk. Clever visade också upp sin framtidsvision med flera snabbladdare per laddstation. Men viktigaste spelare på plan är nykomlingen Ionity som bildades av biltillverkarna Audi, BMW, Daimler, Ford, Porsche och Volkswagen för att bygga ett europatäckande nätverk av snabbladdstationer. Efter en långsam start har de kommit rejält igång med sin utbyggnad.

En av de viktigaste elbilarna som visats upp under året var Hyundai Kona. En “folkelbil” med lågt pris och långt räckvidd. Har alla chanser att bli en storsäljare kommande år – om bara Hyundai hade tillräckligt med batterier att tillverka många.

Syskonbilen Kia e-Niro kan bli ännu bättre succé då den är något större än Kona. Synd bara att även den får vi bara begränsad antal av till Sverige.

Jaguar visade upp sin I-Pace, även den en elbil med lång räckvidd – fast naturligtvis högre prislapp än Hyundai. Bilen visade sig ha trevliga köregenskaper – men gick bet när vi testade långkörning i svenska vintern.

Nya Nissan Leaf hade också sina problem. Först uppdagades att nya 40 kWh Leaf inte kan snabbladdas särskilt ofta. På långresor blir batterierna så överhettade att efter andra snabbladdningen minskas laddhastigheten rejält och laddtiderna ökar. #rapidgate blev ett begrepp.

30 kWh modellen verkade ha problem med alldeles för snabb åldring av batterierna.  Tack och lov framkom det att felet berodde endast på mjukvara som räknade fel – batterierna mådde bra.

Mercedes hade världspremiär för sin nya elbil EQC i Stockholm. Elbilen som gav ordet “lagom” ett ansikte.

Audi e-Tron Quattro visade sig vara en mycket mer “o-lagom” elbil, vi bockade av punkt efter punkt på saker de gjorde rätt. Vi djupdök även i de tekniska detaljerna kring Audi e-Tron batteripack och var mycket imponerade av det vi såg. Men våra medlemmar som fick testsitta bilen blev mindre imponerade.

Volkswagens VD Herbert Diess levererade en ödestal där han uppgav att ”Som det ser ut idag är det kanske 50:50 chans att tyska bilindustrin fortfarande kommer tillhöra eliten om 10 år.”

Mackar2

1 juli infördes bonus/malus systemet som ökar skatten på riktigt smutsiga avgasbilar medan elbilar belönas. Ersättningsnivån har blivit högre än förut – men det blev krångligare att få ut pengarna.

Vi rapporterade om 350,000 dieselbilar som Volkswagen tvingats köpa tillbaka i USA och ställt dem i enorma dieselkyrkogårdar i öknen.

I artikeln “De osynliga snabbladdarna” klagade vi på varför det ska vara så svårt att hitta snabbladdarna? En snabbladdare är ungefär lika stor som en bensinpump, ändå är den så svår att hitta. Kan du hitta bensinmacken på bilden ovan? Och snabbladdaren?

Vi frågade också varför ska elbilar alltid handla om miljön? Så snart man diskuterar elbilar börjar folk alltid snacka om miljön. Men elbilar har ju så många andra fördelar också! Många köper elbil pga dess överlägsna teknik mot avgasbilar. Våra medlemmar skrev ihop en lista med 50 fördelar med en elbil.

Vi jämförde solceller vs biodiesel. Hur stor area behövs det för att driva en bil? Slutsatsen av beräkningen var chockerande: solceller är 420 gånger effektivare än biodiesel! Inte ens om vi odlade raps på varenda åker i Sverige skulle det räcka till att driva bilarna i Sverige – på långa vägar.

Vi jämförde även biogas vs el och kom fram till att det är 70% energieffektivare att använda biogas till att framställa el och driva elbilar än att tanka dem i avgasbilar. Den artikeln är dubbelt läsvärd ty vi fick väldigt bra svar på tal i kommentarerna.

Självkörande bilar fick sitt första dödsoffer med en cyklist som kördes ihjäl. Olyckan avslöjade skrämmande säkerhetsproblem kring Übers självkörande mjukvara.

 

Vi har även i år haft flera informativa artiklar om ny teknologi:

Vi förklarade hur Solid State batterier fungerar, vilka fördelar de kommer få och vilka svårigheter som gör att deras genombrott dröjer.

Vi förklarade hur permanentmagnetassisterade reluktansmotorer fungerar. Ett krångligt namn på en krånglig men väldigt effektiv elmotor som sitter i Tesla Model 3.

Vi berättade även vad batteribalansering är för något, hur den fungerar och vad man ska göra för att balansera sina batterier (ledtråd: inget).

Vi berättade om tyska batteripacktillverkaren BMZ tester med olika laddnivåer. Hur ska man ladda batterierna så att de håller så länge som möjligt?

Vi tittade på MOST teknologin utvecklad på Chalmers som kan lagra energin från sommarens solstrålar till att värma huset på vintern. Är det kanske det som är nyckeln till att göra svenska hus självförsörjande året runt med solceller?

I artikeln “Självkörande tåg” föreslog jag att tågen borde göras självkörande och mycket mycket mindre. Istället för långa tågsätt som dras av en lok (med lokförare i) borde vagnen åka för egen maskin en och en direkt mellan destinationerna.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • One Response to Året som har gått – 2018 – del 3

    1. Andy says:

      Bra skrivet alltihop!

    Lämna ett svar