Året som har gått – 2016 – del 2

Välkommen till nummer två av vår artikelserie om året som har gått:

I går gick vi igenom allt som har hänt med Tesla Motors i år. I dag ska vi ta en titt på det som har hänt oss på Tesla Club Sweden:

2013-Tesla-Model-S-cockpit

Vi började året med att mäta upp hur mycket Tesla en Tesla egentligen innehåller. Resultatet i kvällstidningsform: Teslaägarna rasar! De trodde sig ha köpt en hel Tesla men när de kontrollmäter hittar de endast bråkdelar av en mikroTesla! Skandal!

Vi mätte alltså upp hur mycket elektromagnetiska fält som finns inuti en Tesla. Resultatet var förvånansvärt små värden.

Flera av våra medlemmar råkade tyvärr göra det ultimata testet med sina bilar – kraschtestet. Alla var dock lyriska över hur väl byggda och säkra Teslas bilar är, även om vissa klagade på att vindrutetorkarna måste bytas efter kraschen, och tveksamt om soltaket kan repareras.

Andra berättade om sina långresor. Jag utmanar dig att försöka läsa vår medlem Jocces reseberättelse om hans Stockholm – Antibes resa utan att bli hungrig! 🙂

Andra reste runt i Sverige. Vårt medlem Alexander blev först att besöka Sveriges alla snabbladdare på en enda resa – the Supercharger Grand Challenge. Han slog andrapristagaren jtesla med endast några timmar, det blev en riktigt spännande tävling!

Sedan dess har det invigts så många nya Superchargers i Sverige att the Supercharger Grand Challenge skulle vara mycket svårare att genomföra nuförtiden. Istället har klassiska rutten Ystad – Haparanda blivit möjlig. Och bara några veckor efter möjligheten infann sig har redan första teamet med en Tesla Model S åkt Ystad till Haparanda på 23 timmar.

Tesla Club Sweden hade i våras blivit officiellt erkänd av Tesla Motors som deras märkesklubb i Sverige. Förutom ovan dekal vi får använda har det dock inte betytt några andra förändringar för oss – vi är fortfarande totalt oberoende Tesla Motors.

21 Maj hade vi vårt årliga medlemsmöte där vi träffades vid Tesla Motors lokaler i Infra City, åkte karavan genom Stockholms innerstad och avslutade med en trevlig middag vid Haga Forum. Nytt för i år var att vi klimatkompenserade vår karavan med hjälp av 100 mopeder som knattrande spydde ut blå avgasrök 🙂

Anders och Fabian (kända som HerrX och djFabbe på vårt medlemsforum) startade poddradioprogrammet Teslapodden som utkommer med nya intressanta program varje söndag. Har du inte lyssnat på dem förut har du chansen nu under julledigheten.

Vi delade ut föga hedrande priset ”Sveriges värsta stad för elbilister” till Norrköping. Kommunstyrelses ordförande Lars Stjernkvist tog emot priset i sällskap av Karin Jonsson, trafiknämndens ordförande. Sveriges tionde största stad hade endast åtta trötta gamla vägguttag att erbjuda elbilister. De pratade om bättring och lite har hänt sedan dess, men risken är tyvärr stor att de befinner sig på jumboplats även nästa år.

Vi var så trötta på rent ut sagt idi*tiska lagen om konstgjord ljud på elbilarna så vi föreslog en alternativ lösning med en drönare med röd flagga som ska flyga framför varje elbil.

19 November 2016 arrangerade vi Stockholm Electric Car Championship där 38 elbilar av olika märken tävlade om förstapriset i en orienteringstävling och tipsrunda. Gensvaret blev så oerhört positivt så det finns redan planer på att detta kommer bli ett årligt återkommande evenemang!

 

Tagged . Bookmark the permalink.