Året som gått – 2020 – del 3

I denna avslutande tredje del av vår årskrönika tar vi en titt på vilka artiklar vi publicerade i höstas och vintras. Pandemin verkade ta en liten paus.


Typ2KabelElbilar började bli så pass vanliga i år att även “vanliga” butikskedjor som Biltema, Elgiganten, Jula mfl började sälja elbilstillbehör. Mest olika laddkablar och laddboxar.


DalakullanLaddarTrafikverket publicerade första listan över orter som skulle få glesbygdsstöd för snabbladdare. Många sökte pengarna och nästa ansökningsomgång kommer i februari.


BD56Tesla Battery Day avslöjade Teslas framtidsplaner, de vill bygga egna batterier på löpande band som ska bli både billigare och effektivare än dagens batterier.


NorskaElbilar

Miljödepartementet föreslog i en promemoria att elbilister skulle bli återbetalningsskyldiga elbilsbonuset – även efter de sålt bilen till någon annan. Vi protesterade mot förslaget. tack och lov sågades förslaget i nästan alla remissinstanser så det drogs tillbaka.


V3backa

Supercharger V3 kom till Sverige och jag fick äran att vara först att ladda sin Tesla på den. Sedan dess har vi fått snabba Supercharger V3 stolpar på många orter runt om i landet.


bilbrandsvedala

Räddningstjänsten i Svedala fick panik när en bensinbil bredvid en laddhybrid fattade eld och skickade ut rikslarm om elbilsbrand. Trots att ingen elbil var ens inblandad i händelsen. Vilket fick oss att skriva om “Elbilsbranden som inte fanns“.


DSC03422

I vår artikel “Är elbilar brandfarliga?” kollade vi upp om elbilar är mer brandfarliga än andra bilar och om elbilsbränder verkligen är farligare än vanliga bilbränder?


FSDbeta1

Tesla släppte första beta-programvaran av sin totala självkörningsförmåga till några utvalda testare i USA. Plötsligt kunde bilarna köra från punkt A till B helt själva, föraren behövde bara hålla i ratten och övervaka. Bilarna blev dessutom snabbt bättre och klarade av mer och mer komplexa trafiksituationer.


M3_kinaEU2

För att möta den höga efterfrågan började Tesla skeppa Model 3 bilar från bilfabriken i Shanghai till Europa. Skeppslast efter skeppslast med bilar anlände både från Kina och USA till Europa, vilket borgade för en galen försäljningsmånad i december.


ElonSkavstaElon Musk var på blixtbesök i Sverige. Han träffade inga utan åkte direkt till PayPal medgrundaren och amerikanska ambassadören Ken Howerys 45-års fest. Veckan därpå berättade han att han hade smittats med Covid-19. Sammanträffande?


Tesla_SP500Tesla kom in på kreditvärderingsinstitutet Standard & Poor’s lista över stora, stabila aktiebolag de anser vara värda att investera i. Vilket gjorde att många indexfonder köpte Tesla-aktier. Aktiekursen fortsatte uppåt till nya höjder.


vonAnkaTeslas skyhöga aktiekurs gjorde många som vågade investera i aktien rika. Kursen tiodubblades på ett år. Många av våra medlemmar blev Teslamiljonärer. Vissa blev till och med ekonomiskt oberoende.


DanielHelldenStockholms trafikborgarråd Daniel Helldén sa att biltrafiken måste gå på el, staden måste göra det enklare att ladda elbilar. Det presenterade budgetförslaget innehöll planer på kraftig utbyggnad av publika laddplatser. Vi manade honom att även underlätta hemmaladdning, vilket han verkade ta till sig.


VWneeds2changeVi avslöjade Volkswagens Mission T: VD Herbert Diess plan att försöka komma ikapp Tesla till 2024. Diess har blivit en av elbilismens största förkämpar i Europa.


M3hero20

Som avslutning på detta miserabla år fick vi dock en glädjande nyhet: Tesla Model 3 gick om Renault Zoe som Sveriges mest sålda elbil!


En värdig avslutning på ett hektiskt år. Vi hoppas nästa år blir ännu mer hektisk när det gäller elbilar – fast helst lite mindre hektiskt med virus-nyheter.

Vi önskar alla våra läsare ett gott nytt år!

 

Tagged . Bookmark the permalink.