Året som har gått – 2015 – del III

Välkommen till avslutande delen av vår artikelserie om året som har gått:

I denna sista del av vår årskrönika ska vi minnas allt det andra spännande som har hänt år 2015, och andra spännande artiklar vi har haft på våra sidor:

Största elbilsnyheten i år var att Sverige är inget elbils-u-land längre! År 2015 kommer kommas ihåg då gemene man i Sverige fick upp ögonen för elbilar. Och året då det “lossnade” – eller i alla fall de första viktiga stegen togs.

Ta en så enkel sak som att åka från Stockholm till Göteborg med en elbil: resan som förut tog tre dagar 😯 blev år 2015 plötsligt görbar på 8 timmar med en Leaf, e-Golf eller annan ”vanlig” elbil. (Mot 5 timmar med en Tesla eller fossilbil.)

Elbilsförsäljningen i Sverige började också märkas i statistiken: månad efter månad var 1% av alla sålda bilar i Sverige en elbil – och en procent till laddhybrider.

Antalet elbilar i världen har ökat exponentiellt, och Sverige är bland de fem bästa länderna i världen för elbilar. Under året har Sverige tagit sig från femte till tredjeplats.

Okrönta kungen i utvecklingen är dock Norge, där bensinstationerna och verkstäderna börjat se minskade intäkter på grund av landets alla elbilar.

Vårt andra grannland Estland utmärker sig också som elbilsnation. Estland har som första land i världen skaffat sig en nationstäckande nätverk av snabbladdstationer. 165 snabbladdare utspridda över hela landet väntar på elbilister. Och Estlands nationella snabbladdarnät kostade landet… … … klicka på länken för att se den överraskande summan!

 

Våra övriga nyheter under året:

Under året som har gått hände det flera gånger att Tesla Motors släppte nya programvaror som fick bilarna att prestera bättre. Många som undrade hur man kan öka en elmotors prestanda enbart genom nerladdning av ny programvara. Av en ren händelse har undertecknad hållit på med sånt arbete förut, så jag kunde skriva förklarande artikeln “Så trimmar man en elmotor“.

En uppmärksammad artikel var Varifrån ska vi få all el till elbilen från? Folk brukar oroa sig för hur mycket ström en laddande elbil drar och om elförsörjningen kommer klara av det. Det överraskande resultatet var att de nya energieffektiva vitvarorna du har köpt sparar dig lika mycket el som din elbil förbrukar!

Men om alla bilar i Sverige var elbilar då? Kommer landets elförsörjning klara av det? Utan problem, visade det sig. Vi exporterar mer el idag än det som skulle behövas.

Apropå laddning av elbilar: Vilket årtal tror du Stockholms stad kommer få fler publika laddpunkter för elbilar än bensinstationer? Svaret kan överraska dig.

Efter att Parisavtalet kom i hamn frågade vi oss vad ska vi göra nu då? Hur kan du själv på ett enkelt sätt minska dina koldioxidutsläpp med över 80%? Klicka på länken för det självklara svaret.

 

 

Koenigsegg (som är Teslaägare förresten) släppte sin senaste bilmonster Regera med det nya hybrid-drivsystemet Koenigsegg Direct Drive. Vi tog hjälp av en Aston Martin DB7 GT för att förstå hur den fungerar.

Det kom spännande elbilsnyheter från många håll i år. De närmsta åren kommer flera etablerade biltillverkare också släppa elbilar. Främsta anledningen till den är framför allt den (inte alls) oväntade prisfallet för batterier. Batterirevolutionen är här!

Tesla Motors håller på och bygger sin Gigafabrik för att tillverka batterier. Vi kunde rapportera att de kommer inte bli ensamma. Det kommer finnas 3 Gigafabriker om 5 år!

Världens största elbilstillverkare Nissan har förbättrat sin storsäljare Nissan Leaf, med ett större batteripack på 30 kWh. Nissans VD Charlos Goshn berättade också hans framtidsplaner: Nissan vill inte konkurrera med Tesla Model S – utan med den kommande Model 3! Och Nissan har redan tagit fram en prototyp på en självkörande Leaf. Apropå körande passade jag i Mars på att provköra gamla Leaf – med ett överraskande resultat 😉

Volvo fick nog en rejäl tankeställare i år när de släppte sitt pressrelease om deras nya laddhybrider – som världens samlade journalistkår struntade i, utan gick igång på pressreleasets två sista meningar där det som i förbigående även nämns att Volvo tänker bygga en elbil år 2019.

Apropå Volvo laddhybrid mindes vi med nostalgi konceptbilen Volvo ECC från 1992. Redan för 23 år sedan hade Volvo utvecklat ett vinnande koncept med unika egenskaper som inte ens dagens laddhybrider når upp till!

I en rad mycket uppmärksammade artiklar jämförde vi elbilars utsläpp av växthusgaser med andra transportmedels. Artiklarna var ämnade att belysa elbilars extremt låga utsläpp när de körs på svensk el – som framställs med ett utav världens lägsta utsläpp av växthusgaser!

Först jämförde vi elbil med kollektivtrafik med väldigt överraskande resultat! Sitter man bara några personer i en elbil åker man med mindre utsläpp än om man skulle åkt tåg eller tunnelbana! Vi menar inte man ska ersätta tåg och tunnelbanor med elbilar, utan att elbilen kan bli en hjälpmedel även på ställen där det inte går tåg och tunnelbanor! Om 10% av alla bilar i Sverige skulle bytas till elbilar skulle vi få samma miljöeffekt som om vi skulle byggt tunnelbanor i varenda en svensk stad!

Sen jämförde vi elbilens utsläpp med en cyklists. Resultaten blev så häpnadsväckande så vi fick en veritabel läsarstorm! Att cyklister förbränner mat när de cyklar, och att det har gått åt koldioxid att odla maten verkar vara tabu för vissa. Men åter igen var artikeln inte ett inlägg mot cyklister utan för att belysa elbilars minimala utsläpp i Sverige. Argumentet “det långa avgasröret” gäller inte i Sverige!

Så många krävde alla korten på bordet -att de olika transportslagens hela livscykel skulle räknas in- att jag grävde fram en forskarrapport från MIT och fyllde på den med relevanta siffror för elbilar. Där räknades produktion, utsläpp, asfalterade vägar, skrotning, rubbet in. Närmare doktorsavhandling än artikeln Livs-cykel-analys kom vi inte i år.

Inte nog med att årets upplaga av Gumball 3000 startade från Stockholm – två av teamen körde med var sin Tesla Model S också! Tesla Club Swedens communityansvarige Patrik Hjelt träffade båda teamen.

Trots elbilssajt hade vi en teknisk genomgång om Lignol – syntetisk bensin framställd från skogsråvaror. Lyckas företaget RenFuel kommersialisera tekniken kan gamla fossilbilar plötsligt drivas på förnybart bränsle!

I England håller vägverket istället på att testa induktiv laddning av fordon som körs i motorvägsfart. Vi kollade in de tekniska detaljerna även av den lösningen.

Vi tipsade om Sveriges dolda laddinfrastruktur. Anläggningar med laddstolpar i långa rader finns runt omkring i vårt avlånga land på oväntade ställen.

Andra kan skaffa sig nya kunder genom att sätta upp laddstolpar, som blir rena rama kundmagnet. Fler hotell, restauranger, herrgårdar och kursgårdar är nog intresserade om hur man får bästa sommaren på 20 år och måste anställa extrapersonal för att hinna med alla nya kunder?

Vi får tacka Volkswagen för att plötsligt är det ingen som vill jämföra en elbil med en snåldiesel. Över en natt tystnade argumentationen för att dieslar skulle vara “miljöbilar” på något sätt.

Flera städer i Kanada har till och med beslutat att förse bensinstationer med varningsdekaler, ungefär som dem på cigaretter: Tankning är dåligt för din hälsa

Elon Musk är Tesla Motors VD bara på tisdagar och onsdagar, ibland på fredagar. Övriga dagar är han VD för rymdföretaget SpaceX. År 2015 var ett exceptionellt bra år för SpaceX också. Inte nog med att de fick kontrakt att flyga astronauter till Internationella Rymdstationen, de lyckades även landa första steget av sin Falcon 9 raket och därmed öppnat vägen för gemene man -du och jag- till stjärnorna!

En ganska så okänd aspekt av det hela är att Elon lever farligt och faktiskt fruktar för sitt liv. De militärindustriella mångmiljardkomplex han genom SpaceX har trampat på tårna är maktfaktorer inte att leka med.

Vi avslutar kavalkaden av artiklar med en liten Visste du att? historielektion. Visste du till exempel att Thomas Edison och Henry Ford tillsammans i flera år höll på att utveckla en billig elbil? Och att Henry Fords fru vägrade köra Ford Model T, utan fortsatte köra sin älskade Detroit Electric elbil? Läs mer här.

 

Har du tid i julstöket kan du gärna klicka på länkarna i texterna ovan för att komma till originalartiklarna och läsa detaljerna. I morgon blickar vi istället djupt in i kristallkulan och ser vad år 2016 har att bjuda på.

Tagged . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 3 Responses to Året som har gått – 2015 – del III

    1. G F says:

      Som vanligt kanonbra skrivet, bara ett par små felsummeringar.

      Kolumnen för elcyklar är felsummerad, 0+11+7+1+3 = 22 inte 21 som det står!
      Kolumnen för tunnelbana är felsummerad, 2+44+1+1+40 = 88 inte 85 som det står!
      Kolumnen för flyg är felsummerad, 14+7+3+3+105 = 132 inte 131 som det står!
      Provkör Excel Tibor, eller är det någon annan som snickrat ihop den?

    Lämna ett svar