Året som har gått – 2015 – del II

Välkommen till nummer två av vår artikelserie om året som har gått:

I går gick vi igenom allt som har hänt med Tesla Motors i år. I dag ska vi ta en titt på det som har hänt oss på Tesla Club Sweden:

Största Tesla Club Sweden eventet 2015 var utan tvekan TCS träffen den 16:e Maj. Vi träffades på Tesla Motors Servicecenter i Infra City, åkte sedan kortege längs klassiska raggarrundan i Stockholms stad, belägrade en bensinstation med elbilar, och avslutade en perferkt dag i Bergianska trädgårdens parkering. (Sammanfattning på engelska.)

Vi gjorde sedan om samma sak i Göteborg också. Minus bensinmacken ;-). Samling hos Servicecentret i Mölndal, kortege genom stan, uppställning på Götaplatsen och gemensam lunch på Råda Säteri.

Vi medverkade också på Orsa och Arlanda Bilfestival, och Oresund Electric Car Rally där en av våra medlemmar vann Clevers specialpris.

Vi träffades också på ett antal lunchträffar där vi diskuterade bilarna över en bit mat.

 

Förutom fysiska träffar hade vi en hel del intressanta nyhetsartiklar på vår hemsida också:

I början av året berättade vi om den hemliga genvägen man kan ta om man kommer till Sillekrog söderifrån. En månad efter vår artikel fick vi även bekräftat att vägen officiellt får användas av Teslaägare! (Och även av andra elbilister, som har motsvarande problem om de kommer norrifrån och vill använda deras snabbladdare på södra sidan motorvägen.)

Efter att flera har frågat oss gick vi ut med en laddrekommendation – hur vi rekommenderar bostadsrättsföreningar och liknande kan underlätta för elbilister. I samband med det frågade vi också våra medlemmar hur de egentligen laddar sina Teslor?

Under året som har gått har vi genomfört flera intressanta undersökningar bland våra medlemmar. Vi sitter ju på en unik underlag av flera hundra Teslaägare! Det framkom tex att de flesta ägarna har 16, 20 eller 25A huvudsäkring hemma – och trots myten om det behövde de flesta inte säkra upp huset när de skaffade elbil. Vissa laddar inte ens hemma – flera av våra medlemmar intygar att det går alldeles utmärkt att ha en Tesla Model S utan att kunna ladda hemma.

Vi fick det också svart på vitt att Tesla Motors har vuxit framför allt på bekostnad av BMW – de flesta Tesla Model S ägare ägde just BMW bilar förut.

Vi kunde också verifiera flera av Tesla Motors påståenden, tex Tesla Model S förbrukningssiffror, och att Tesla Model S kvalitet hade förbättras under året. Vi kunde också visa att ingen av våra medlemmar hade någonsin fått “batteritorsk”, dvs strandats med tomma batterier – som brukar vara fossilbilisters största mardröm kring elbilar.

Apropå elbilsmyter höll vi vår populära sida elbilsmyter uppdaterad under året med de senaste rapporter som motbevisade myterna. Vi översatte även sidan till engelska.

Första April körde vi en skämt-artikel om Nissans och Teslas samarbete kring Nissan Model 3.

Ett tips vi gick ut med var Ladd-etiketten: att placera ditt mobilnummer på insidan av bilens laddlucka så andra elbilsägare kan nå dig om du har lämnat din bil vid en laddare, den hade laddat färdigt, och de också gärna skulle vilja ladda där.

Största händelsen på vår sajt under året var dock mitt kåseri Provkörning av bensinbil som senare översattes till engelska och 11 andra språk. Efter att självaste Elon Musk twittrade om den exploderade belastningen på vår server, och hittills har över 600,000 personer läst den. Tur att vi just hade bytt till en ny server med högre kapacitet.

Nu i December släpptes också kortfilmen baserad på idén, framtagen av elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle.

Under sommaren beslöt Tesla Motors att ändra prisinformationen på sin hemsida till ett sätt som fungerade i USA – men såg ut som någon skojarfirmas sajt i Europa. Priset som uppgavs för bilarna “inkluderade bensin och skattebesparningar” dvs de var 100,000 kronor lägre än vad bilarna faktiskt kostade att köpa. Vi skrev ett Open Letter to Mr Elon Musk. Ifall han någonsin läst brevet vet vi inte, men ganska så omgående fick vi svar från Tesla Motors Vice VD Jerome Guillen: “Thanks for sharing your concerns. We are reviewing carefully.” Efter 4 månaders “reviewing” kom de fram till en mycket bättre lösning för Europeiska hemsidan, där bilarnas faktiska pris står mer i klartext :-)

En annan uppmärksammad artikel var där jag klagade på utformningen av skylten för laddplatser. Själva skylten medverkar mycket till problemet med fossilbilar som ställer sig på våra laddplatser – och jag föreslog en enkel lösning på problemet.

Vissa av våra artiklar skrevs av några av våra medlemmar. Som tex Herr X-s fantasifulla förklarande av skillnaden mellan kW vs kWh.

Patrik ”Elputte” Nyborg skrev ett kåseri om fossilbiltillverkarnas sammansvärjning kallat “Mejlet“. :-)

Jag skrev också En sedelärande saga om två stora mobiltillverkare, och hur det gick för dem. :-)

Vi rapporterade också om att laddhybrider är dödsfällor. Det är inget vi hittat på, utan det var Amerikanska trafikmyndigheten NHTSA som hade åtalat 11 biltillverkare efter 13 inträffade dödsfall i USA.

Vi avslutar dagens långa tillbakablick med en gåta: Hur långt kommer Tesla Model S på ett vanligt AA batteri? (Klicka på länken för svaret.)

 

Har du tid i julstöket kan du gärna klicka på länkarna i texterna ovan för att komma till originalartiklarna och läsa detaljerna. I morgon avslutar vi vår återblicks-serie genom att titta på vad som hände i övriga elbils-Sverige.

Tagged . Bookmark the permalink.
  • Elputte

    Dessutom så ökade väl antalet medlemmar i klubben med 80 procent?

  • Filip

    För att komma 35mil med en Tesla med AA-batterier krävs alltså 23300batterier vilket motsvarar en kostnad av 70tkr och skulle väga 550kg. Om de bara skulle ha uppladdning och livslängden så skulle det nästan kunna vara ett alternativ hehe.

  • Pontus

    Vad jag kan se finns det batterier med mellan 0,65 Wh till 2,6 Wh ger lite olika svar men med bara ett batteri kommer väl bilen ingenstans pga för låg spänning?