Året som har gått – 2015 – del I

Nu när 2015 nalkar sitt slut ska vi i tre delar summera det gångna året:

  • Del I – Tesla Motors
  • Del II – Tesla Club Sweden (i morgon)
  • Del III – övriga elbilsåret (i övermorgon)

Det är så mycket som har hänt med Tesla Motors under 2015 så man knappt vet var man ska börja. Vanliga biltillverkare behöver nog ett decennium att få ihop så många rubriker, så många milstolpar som Tesla Motors betat av under året som har gått. Låt oss dyka ner i arkivet och se vad vi hittar:

Premiumbaksätena till Tesla Model S kom och gått under året. Några få bilar hanns beställas innan sätena försvann igen. Som vi har skrivit i flera artiklar hoppas vi Tesla istället satsar på riktigt lyxiga baksäten, sådana som kan fås till tex Mercedes S-klass.

Efter lång väntan började så äntligen CHAdeMO-adaptern säljas till Model S. Med hjälp av den kan bilarna ladda på landets publika CHAdeMO laddstolpar, i områden där det inte finns någon Supercharger i närheten. Visste du förresten att CHAdeMO kommer från japanska ordleken för ”Vad sägs om lite te?” 🙂

Teslas batterier var i fokus flera gånger under året som gått. Från Holländs-Belgiska Teslaklubben fick vi statistik som visade att Tesla Model S batterier tappar ca 6% i kapacitet efter 10,000 mil. Andra plockade isär batteripacket och visade att Teslas batterier är så pass specialiserade att de endast kan fungera inuti bilarna!

Svårt att tänka sig, men för ett år sedan kunde man inte skriva “svårt att tänka sig” på Model S tangentbord, då den saknade “vara svenska bokstaver“, som tillkom i mjukvara 6.1 i Mars 2015.

Tesla Model S vann många utmärkelser under året, som till exempel Årets tjänstebil 2014.

Svenska biltidningen Auto Motor & Sport utsåg Tesla Model S P85D till Världens bästa bil.

Tesla Motors införde en restvärdesgaranti på sina bilar, med garanterad 50% restvärde efter 3 år.

Tesla Model S P85D med “insane” acceleration presenterades redan i slutet av 2014, men de första bilarna kom till Sverige i början av Mars 2015. Vi passade naturligtvis på att testköra P85D i en unik jämförande test mot gamla mästaren P85+. Det vi faktiskt blev mest imponerade av var inte accelerationen utan P85D-s vansinniga surrealistiska väghållning!

En annan intressant bilmodell som introducerades under 2015 var Tesla Model S 70 och fyrhjulsdrivna 70D. De nya instegsmodellerna fick inget event, eller fanfarer – de bara dök upp på beställningssidan en dag. Vi misstänkte de var en del av Tesla Motors hemliga plan med 70D – att ju fler som köper modeller med mindre antal batterier desto fler bilar kan Tesla sälja. När 70-modellerna började anlända till Sverige gjorde vi en jämförande laddtest mellan bilar med 70 och 85 kWh batterierna och såg att Tesla Model S 70 går att ladda ungefär lika snabbt som bilarna med stora batteriet.

Ett av de coolaste händelserna kring Tesla Model S i år var när 85D ägarna en morgon vaknade och konstaterade “jaha, min bil har fått 75 extra hästkrafter över natten och accelererar 0,7 sekunder snabbare nu“. Vilken annan biltillverkare bjuder sina redan befintliga kunder på en sport-tuning?! Och de behövde inte horder av högt tränade ninjamekaniker som i nattens mörker smög sig runt från garage till garage för att utföra ändringarna heller, utan allt laddades ner trådlöst till bilarna via 3G-nätet. Übercoola Tesla i ett nötskal!

P85D bilarna fick istället en ny “ludicrous” accelerationsmod, med 0-100 km/h på 3 sekunder, genom att bla byta en säkring i bilarna. De som ville köpa snabbaste Teslan som gick att få blev överlyckliga – de som precis redan hade köpt snabbaste Teslan som fanns blev mindre glada. Speciellt i Danmark.

Samtidigt lanserades även den hittills största batteripacket till bilarna, på hela 90 kWh. Lika många celler som förut, men bättre batterikapacitet genom förbättrade anoder.

Tesla Motors expanderade kraftigt i Sverige under 2015. Massor av ny personal har anställts. De som har jobbat i över ett år betraktas som “gamlingar” 🙂 Tesla Servicecenter i Göteborg öppnades, likaså Tesla-butiken i Mall of Scandinavia i Stockholm och Tesla-butiken i Emporia i Malmö. I och med Superchargern i Mora blev skidsemestern räddad.

Vi fick också ett utav världens första privatägda Fastchargers också, i Karlskrona. Teslaägaren Mikael Blomqvist tröttnade på att vänta på att Superchargers skulle byggas i sydöstra Sverige, så han köpte en själv 🙂

En av anledningarna till varför Supercharger-utbyggnadstakten i Sverige var så hög 2014 men bromsade in 2015 kan kanske finnas i vår undersökning av vilka länder som har flest Superchargers per capita, vägnät och sålda Teslor.

En intressant produkt från Tesla Motors som saknade hjul var Tesla Powerwall. Som vi kunde berätta finns det två versioner av Powerwall, och den går även att beställa i Sverige.

Det kom lite mer information om Tesla Model 3 också i år, och om dess tidsplan. Det spekulerades mycket om hur bilen skulle kunna bli. Om allt stämmer får vi se facit om tre månader!

Tesla Motors fick finbesök av energiminister Ibrahim Baylan och jag fick leka riktig journalist under mötet. Som sann politiker sa han inte mycket, men det lilla han sa avslöjade att han faktiskt är ganska så påläst om Tesla Motors bilar och energilagringslösningar, vilket var överraskande och lovande inför framtiden. Att Teslas goda rykte verkar sprida sig i regeringen märkte vi häromdagen när finansminister Magdalena Andersson jämförde Sveriges goda ekonomi med “en nyproducerad Tesla” (och missa inte Säpo-agenten i slutet av reportaget 😆 )

En ganska kaxig nyhet vi “scoopade” med var att Tesla har kört om Porsche. Tesla Motors levererade månad efter månad fler bilar i Sverige än vad Porsche gjorde – alla deras bilmodeller tillsammans! Flera av de stora medierna nappade upp nyheten. Porsche undkom med nöd och näppe total årsförsäljnings-förödmjukelse genom att de i början av året fortfarande sålde fler bilar än Tesla – och de gjorde en sjuhelsikes år 2015. Nästa år sitter de risiga till…

Vi uppmanade alla Teslaägare att Backa försiktigt! Hjälplinjerna i backkameran visar var hjulens mitt hamnar, inte ytterkant! I ovanstående bild kommer tex bilens hjul att nudda parkeringsrutans vita linje, inte som man skulle kunna tro hamna innanför. Flera ägare har tyvärr kvaddat sina fälgar genom att lita på hjälplinjerna.

På grund av skenande dollarkurs höjdes Tesla Model S pris flera gånger under året. Varje höjning var på kring 3%. Tack vare våra kontakter inom Tesla Motors blev vi förvarnade i god tid innan höjningarna, så våra medlemmar som var på väg att beställa sina bilar kunde slå till innan prishöjningarna och spara många sköna tusenlappar. Det lönar sig att läsa oss!

Till dem som ville komma lite billigare undan införde Tesla Motors sin sida av Begagnade Tesla Model S. Där kan man köpa äldre bilar till lägre pris. Utbudet är dock för tillfället extremt magert då Danmark har dammsugit hela marknaden.

Mest emotsedda eventet i år var Tesla Model X release-event. Vi lärde oss nya ord, som “Bioweapon Defense Mode” och falkvingedörrar. Våra medlemmar röstade och tyckte om det de såg – förutom just dörrarna som vissa tror kommer avskräcka folk från att köpa. Efter att de amerikanska priserna avslöjats började vi spekulera om de svenska. Dagsgissningen just nu, med dagens dollarkurs är att billigaste versionen av Tesla Model X kommer att starta på ca 920,000 kronor. En viktig nyhet Model X hade var dragkroken som vi ägnade en artikel åt. Och nu sista veckorna i December har serietillverkningen av Tesla Model X äntligen kommit igång!

Tesla Motors håller även på att bygga sin första Gigafabrik. Fabrikens första byggnad står nu på plats och maskinerna har börjats monteras inuti. Nästa år går batteriproduktionen igång!

Årets mest hajpade nyhet var nog dock ändå autopiloten. När våra medlemmar äntligen fick den -efter en lång veckas väntan och längtan- var det rena rama julafton, med många roliga berättelser om smygtittande på appen om man har fått uppdateringen under middagsborden. När vi testade autopiloten konstaterade vi nöjt att den är mycket kapabel, och samarbetar i en härlig symbios med föraren. Vi blev också djupt imponerad hur den kunde lära sig av sina egna misstag och att den nu har sammanlagt körts i många miljoner kilometer utan att krocka.

Alla tidningar var dock inte så imponerade. Speciellt de som aldrig ens hade testat autopiloten missuppfattade den totalt och oroade sig över att den inte klarar alla 100% av situationer. För att försöka få folk att förstå vad autopiloten är och inte är införde jag benämningarna farthållare och filhållare i mina artiklar och kunde nöjt konstatera att flera stora tidningar tog över terminologin.

Speciellt andra halvan av året började det dyka upp massor av negativa artiklar om Tesla Motors i tidningarna. Som Mahatma Gandhi brukade säga “First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.” Tesla hade i år definitivt kommit fram till fas tre i medierna.

Det hela började med att Consumer Reports sänker Teslas betyg pga kvalitetsproblem. Själva sänkningen var berättigad – de första Tesla Model S bilarna tillverkade 2012-14 hade en del kvalitetsproblem. De placerade Teslas pålitlighet 43% under medelbilen. Men sättet medierna tog upp det hela och spred rena lögner kring bilarna gav upphov till uttrycket Teslabashing. Det skrevs massor av konstiga artiklar som helt enkelt inte stämde, om tex Tesla Model S bilbälten. När man försökte rätta till felen i artiklarna, eller påtala att Tesla Model S därmed hamnade på samma kvalitetsnivå som tex Mercedes, och att Tesla till skillnad från dem hade kraftigt förbättrat bilarnas kvalitet under 2015 blev man stämplad som sektmedlem. För inte kan väl de stora medierna ha fel?

 

Har du tid i julstöket kan du gärna klicka på länkarna i texterna ovan för att komma till originalartiklarna och läsa detaljerna. I morgon fortsätter vi vårt återblick genom att titta på vad som hände oss på Tesla Club Sweden under året.

Tagged . Bookmark the permalink.