Det är så mycket som har hänt under 2021 så man knappt vet var man ska börja.
Året började med ett skräll: För första gången någonsin var Sveriges mest sålda bil en elbil! Det såldes fler Volkswagen ID.3 i december 2020 än någon annan bilmodell. För första gången slog en elbil den annars evige ettan Volvo V60. Det skulle sedan komma fler sådana månader under året.
Branschorganisationen BilSweden blev så chockad så de teg som muren.
Tesla Club Sweden passerade den magiska gränsen 10 000 medlemmar. Sedan dess har vi blivit 2 200 till. Det blir sex nya medlemmar per dag!
Teslas självkörande mjukvara FSD blev bättre och bättre under året. Nu finns den ute i några tusen amerikanska Teslor. Det dröjer nog innan den hittar över Atlanten, till våra bilar.
Men en för oss svenskar intressant test var hur självkörande Teslan klarade snö och isiga vägar? Ganska bra, men mjukvaran måste lära sig halkkörning visade det sig…
Vi fick de första SpaceX Starlink satelliter på bana över Sverige. Det ryktas om testpiloter som har fått testa mottagarantenner i vårt land och att nätverket kommer öppnas för svenska kunder under 2022.
Det blir perfekt för norra Sveriges inland!
Vår medlem Peter Fritzsons upptäckt att vänder man takboxen bak och fram får man 16% längre räckvidd resulterade i en kommersiell produkt: takboxen Calix Aero Loader som är speciellt framtagen för elbilar.
Tesla chockade omvärlden med sin nya Model S Plaid, som hade flygplanskontroll till ratt och avskaffade växelspaken.
Å så det här med helt galna accelerationssiffror förstås.
Men trots att vi väntade och väntade fick vi inga Plaid bilar till Sverige under året 🙁
Svenska regeringen stimulerade utbyggnaden av snabbladdare i glesbygden. Stödet ska sudda ut de vita fläcken på laddkartan. Aktörer som bygger snabbladdare på dessa platser fick ända upp till 100% av investeringen…
…ändå har vi fortfarande sett knappt nån laddare byggas.
Tesla Model 3 fick rattvärme! Visst, förvärmning av kupén minskar på behovet av rattvärme – men bara om man kommit ihåg att förvärma bilen.
För oss glömska Teslaägare med frusna fingrar var det en hett(!) efterlängtad nyhet.
Medan EU mest försökte vingklippa självkörande bilar så mycket som möjligt chockade Tyskland med att helt på egen hand tillåta självkörande bilar på deras gator och utfärda körkort till bilar.
Vi får hoppas fler länder vågar gå i Tysklands spår så Tesla slipper fördumma sina bilar innan de skeppas över haven.
Laddkedjan Bee bytte namn till Mer. Ungefär då gav vi upp alla försök att försöka hålla reda på månadens namn för företaget. För Clever blev Bee blev Mer… varför inte bara göra som artisten som brukade kallas Prince? 😉
Många som ville veta mer om elbilar i år. Men det fanns inga bra böcker om dem. Så jag var tvungen att skriva en själv.
Boken Skaffa Elbil gick igenom allt man behövde veta om elbilar på ett lättläst sätt och blev snabbt en försäljningssuccé. Snart är det dags för andra upplagan.
Texas lamslogs av extrem vinterväder med temperaturer neråt -18 C°. Vanligtvis brukar det vara runt +10 C° i delstaten i februari. Folk gasades ihjäl när de försökte värma sig med gasspisar eller att ha bilen på tomgång. Vissa frös ihjäl.
De som klarade strömavbrotten och kölden bäst var elbilisterna. Flera Teslaägare vittnade om hur de kunde överleva genom att bo i sina bilar.
Den 1 februari i år passerades gränsen 200 000 laddbara bilar i Sverige. Elbilar och laddhybrider sammanlagt. Sedan dess har vi fått 114 000 till. Det finn nu ca 314 000 laddbara bilar i Sverige som åker runt och letar laddstolpar!
Tillverkaren DEFA stack ut hakan och påstod att de har tagit fram den perfekta laddkabeln för vårt svenska klimat. Som tål kyla och regn och som till och med tål att köras över! Så klart vi testade det 🙂
Och ja, eConnect som laddkabeln heter blir inte lika stel som andra kablar i minusgrader. Och den tålde att köras över också!
Vi ställde frågan: Hur många gatlyktor motsvarar en elbils årsförbrukning?
Svaret överraskar nog de flesta.
Vi körde ett antal artiklar om att betala laddning med vanliga VISA och kreditkort. Omöjligt enligt laddoperatörerna, inga problem enligt flera nya aktörer på marknaden. Företag som vanligtvis tillverkar varuautomater lanserade laddstolpar med kortläsare. “Nature, uh, finds a way.”
Vi förklarade viktiga begrepp som Plug and Charge och Vehicle to Grid.
Årets aprilskämt var de revolutionerande sommar-och-vinterdäcken som har olika gummiblandningar lager-på-lager så man behöver aldrig byta däck. I takt med att däcken slits kommer sommar respektive vinter gummiblandning fram lagom tills de behövs.
Flera gick på nyheten om Pirellis nya QSS™ däck 😆
Tesla öppnade sitt Service Center i Umeå och lanserade en flotta av servicebilar som åker land och rike runt och lagar bilar på plats!
Många av våra medlemmar har fått sina bilar servade av Teslas mobila servicebilar hemma. Bästa serviceupplevelsen är ju när man slipper åka till verkstan!
Det har skrivits en vetenskaplig artikel om oss! Forskare från högskolan i Halmstad har haft Tesla Club Sweden under mikroskop och publicerat en artikel i Scandinavian Journal of Information Systems där de påvisade en cirkulär process där nya ägares berättelser triggar fler nybörjare att börja läsa om Tesla och till slut själva köpa en bil.
Tydligen suddar vi ut skiljelinjen mellan fysisk och digital närvaro och vi ställer gamla sanningar om användarupplevelse på huvudet! Ja där ser man, vi har verkligen gjort oss förtjänta vårt motto “Framtidens bilklubb redan idag” 🙂
Del två av årskrönikan kommer i morgon.
God fortsättning!
Under tre år har vi aldrig använt en publik laddare och då har vi tre resor till Italien och en långtur Norge i bagaget.
Att försöka ta reda på vilka publika laddare som tar kort känns idag övermäktigt. Därför hade det varit kanon om det fanns en lista som uppdaterades med vilka operatörer som tar kortbetalning. Den skulle vara till stor hjälp i nödlägen!
Det står fel i både denna artikel och i del 2: det var i dec 2020 som ID.3 var den bäst säljande bilen (inte 2019).
Haha, jag hade svårt att hålla reda på vilket år det nu är nu egentligen?