Här kommer del två av vår tillbakablick över årets händelser. Del ett kan du läsa här.
Vi började maj månad med ett viktigt budskap: Folk som inte gillar elbilar är inte idioter
Man får ha olika uppfattning, man får debattera – men man ska alltid ha respekt och hålla hövlig ton. Det är synd att det behövdes skrivas en artikel om en så självklar sak.
Volkswagen upprepade sin bedrift att få en elbil bli mest sålda bilmodellen i Sverige. I april i år slog VW ID.4 alla andra bilar oavsett drivlina. Det var andra gången på fem månader som en elbil knep guldplatsen i försäljningslistan, december 2020 var det VW ID.3
En av de mest uppskattade artiklarna var Så fungerar självkörande bilar som gick igenom olika strategier för teknologin och att det snarare handlar om 3D-karta eller ej än lidar-sensorn.
Den 7 maj slogs USA-s bensinförsörjning ut och folk fick svårt att tanka sina bilar. Fast bensinbristen drabbade ingen elbilist. Det var nog en ögonöppnare för många, hur bra elbilar klarar kriser. Speciellt med tanke på hur de räddade folks liv vid elbristen i Texas några månader tidigare.
Avdelningen udda elbilar hade två nykomlingar: dels handikapp-anpassade elbilen alla ville ha och körskole-elbilen med koppling och växelspak.
Vi skrattade gott åt Lexus som marknadsförde sin UX 300e elbil med påståendet att den hade en “högpresterande V8-bensinmotor“. Och Mercedes som varnade för att byter man däck på sin elbil kan man få högre CO2 utsläpp.
Tesla plockade bort radarn från sina amerikanska bilar. För att den gav för dålig information som var svår att sammanfoga med det kamerorna såg – eller för att det var komponentbrist? Det debatteras om än idag. Teslas AI chefsarkitekt Andrej Karpathy berättade dock i detalj hur hans team lyckats lära bilens kameror uppfatta djup i bilderna.
Tesla visade upp sin nya värstingmodell Tesla Model S Plaid. Med konstig ratt, ingen växelspak, och en speldator till baksätespassagerarna. Och så 0-100 på två sekunder förstås. En helt galen prestandamonster – som fortfarande är osäkert när den kommer till Sverige.
Vi fick vetenskapligt bevis på att vi är vackrare när vi står bredvid våra Teslor. Att äga en Tesla gör dig 110% mer attraktiv på dejtingappar!
Årets upplaga av Swedish Electric Car Championship SECC 2021 vanns av Jesper E. (som kallar sig för Segelflygaren på vårt online-forum) med tiden 37:47 för sträckan Ystad-Haparanda-Ystad (japp, 3300 km fram och tillbaka längs vårt avlånga land). Ystad-Haparanda gick på 18:52 timmar, de tävlande höll sig till hastighetsgränserna.
Laddnätverket Ionity fick svidande kritik – från en av sina finansiärer. “Detta är allt annat än en premium laddupplevelse, IONITY!” skrev Volkswagenkoncernens chef Herbert Diess i ett argt LinkedIn inlägg.
Tesla släppte siffror på hur smutsigt det är att tillverka en Model 3 elbil. Under tillverkningen släpps det ut 17% mer än vid tillverkningen av jämförbar avgasbil – men tack vare lägre utsläpp när man kör tjänar man igen det på endast 860 mil. Räknat på globalt elmix. I Sverige med vår unika rena elmix handlar det om en tiondel av den sträckan.
Elon Musk bjöd på en rundtur på SpaceX Starbase anläggning där Starship håller på att utvecklas. Han gav oss även hans bästa managementtips: 5 steg till framgång.
Vi avslöjade lagen som hindrar kommuner från att sätta upp laddstolpar. Områden markerade “allmän plats” på kommunernas detaljplan, det vill säga de flesta gator och torg saknar klara regler för laddstolpar. Vilket gör att många kommuner tvekar sätta upp några sådana.
Tyskland satsar på nationell snabbladdarnät med krav på minst 300 kW laddeffekt, tak, belysning och toaletter. Priset får vara max 44 cent per kWh.
Tuffa krav men en av dem som anmält sig och vill bygga är företaget som förut byggde vätgasstationer!
När de första Tesla Model Y anlände till Sverige passade vi på att jämföra hur mycket större Y är jämfört med Model 3. Det syns inte riktigt på bild vilken bjässe den egentligen är.
Vi åkte på drive-in bio med elbil. Och insåg att konceptet passar elbilar särskilt väl. Medan de andra bilarnas fönster började imma igen efter ett tag och de blev tvungna öppna dörrar och fönster och småfrysa i höstnatten kunde vi ha på mysig värme och njuta av filmen!
Tesla höll sin AI dag. Som vanligt fattade medierna ingenting och rapporterade mest om Teslas avlägsna planer om robotar. Men de experter som lyssnade var djupt imponerade. Teslas AI ritar mental karta över sina omgivningar och planerar komplexa situationer som schackdrag. “Den mest fantastiska AI- och teknikinsats jag någonsin har sett i mitt liv” twittrade en av de ledande AI experterna efter eventet.
Tesla hade tillverkat över en miljon Tesla Model 3. Milstolpen passerades utan större pompa och ståt redan i juli månad. Det finns nu dubbelt så många Model 3 än Volvo V60 i världen.