Här kommer avslutande delen av vår tillbakablick över årets händelser. Del ett kan du läsa här, del två här.
Vi började september månad med att provköra nykomlingen MG ZS EV. En kinesisk elbil med stora utrymmen till lågt pris. Med 26 mils WLTP räckvidd var den framför allt en stadsbil. En komplement till familjens Tesla kanske? Nu har generation två anlänt till Sverige, vi ser fram emot att provköra även den.
Vi provkörde även Tesla Model Y så snart de första exemplaren anlände till Sverige. En sportig familje-SUV med underbar väghållning och enorma innerutrymmen.
Några ukrainska hackare visade varför Teslas självkörande bilar är överlägsna alla andra. De lyckades ladda in FSD beta i deras Tesla och den började köra själv på gatorna i Kiev. Utan att de behövde 3D mappas först.
Tesla Model S Plaid satte officiell hastighetsrekord på Nürburgring. Rekordtiden 7:35.579 blev sju sekunder bättre än Porsche Taycans. Teslan var helt omodifierad direkt från fabrik, utan sportdäck och Track Mode.
Försäljningen av avgasbilar minskade i så rask takt under året att vi undrade om sista avgasbilen i Sverige säljs redan nästa år?! Fram till 2019 nyregistrerades det runt 35 000 avgasbilar varje månad. 2020 rasade försäljningen till 26 tusen och i år till 17 tusen per månad. När når trendlinjen noll?
I september nådde vi den viktiga milstolpen 100 000 elbilar i Sverige. Utvecklingen är exponentiell. Nu sista dagen på året har vi över 120 000 elbilar. Varannan elbil är mindre än ett år gammal.
Tesla införde ett system som satte betyg på dig som förare. Krockvarningar, hårda inbromsningar, aggressiva svängar och kort avstånd till bilen framför dig gav minuspoäng. Endast de med högst poäng fick tillgång till FSD beta – vilket resulterade i att plötsligt började hundratusentals Teslaägare köra mjukt och fint på vägarna.
Volkswagens koncernchef Herbert Diess samlade sina chefer till ett panikmöte där han släppte bomben att VW ID.3 tar tre gånger så lång tid att bygga som Tesla Model 3 och att Volkswagen kommer nu riva sina gamla fabriker och bygga nya i försök att snabba upp sina byggtider.
Det var Teslas Gigafabrik i Berlin som skrämt upp Volkswagen. Tesla höll ett hejdundrande invigningsfest som vi var inbjudna till. Fabriksvandring, gratis korv och öl och techno-rave långt in på natten blev en oförglömlig upplevelse.
Flera av våra medlemmar har börjat bygga om sina Teslor till bankörningsbilar. Det har börjats diskuteras diffbromsar, sänkningssats och racingdäck. Vi bevittnar födelsen av en helt nu banracing gren från första parkett!
Efter att ha sålt familjens ögonsten Leif kunde jag räkna ut exakt hur mycket det kostade oss att ha en elbil i drygt sex år? Slutsumman inklusive allt hamnade på löjligt låga 19 kronor per mil. En motsvarande bensinbil skulle kostat runt 34 kronor.
Elons soffa fortsatte sprida ljus i Kenya. Ja, Elon Musk kan vila på en soffa skänkt av oss på Tesla Club Sweden och den soffan har gett solcellsanläggning till hundratals fattiga bönder i Kenya. Läs artikeln så fattar du hur.
“Att köra en förbränningsmotorbil kostar upp till 50% mer jämfört med en elbil! Det är dags att byta.” Ja så skrev ingen mindre än Volkswagens koncernchef Herbert Diess i ett inlägg på LinkedIn. Koncernchefen för världens största biltillverkare.
Inspirerad av en undersökning från universitetet i Cambridge frågade vi våra medlemmar: Vad är DU beredd på att gå med på för miljöns skull?
Ett av de populäraste svarsalternativen blev höjning av bensinpriset. Den minst populära var höjning av elpriset. Ödets ironi gjorde att det blev precis tvärtom.
Det är viktigt att välja rätt Supercharger! Alla stolpar är inte lika. Kommer du med en Tesla Model 3 eller Y tjänar du på att välja rätt stolpe. Tyvärr många som gör fel.
Tesla öppnade på prov upp tio Supercharger stationer i Nederländerna även för andra elbilar. De får betala en något högre pris än Teslaägare och stationer med kronisk platsbrist kommer inte öppnas upp, endast de med gott om laddstolpar. Största problemet är dock korta laddsladden i kombination med laddport på “fel” ställe på andra elbilsmodeller än Teslas.
Vi avslöjade svenska lagen som hindrar bensinstationer från att sätta upp snabbladdare. Gamla pumplagen utesluter explicit elektricitet som förnybar drivmedel vilket gör att bensinmackar inte får tillgodoräkna sig snabbladdare de sätter upp.
Starlink kostar 1079 kronor i månaden. SpaceX rymdbaserade Internet har fått svensk beställningssida och priser. Leverans 2022. En dryg tusenlapp i månaden för hundra Mbps låter dyrt för stadsbor – men är rena drömmen för glesbygden.
Sverige hade högst andel nyregistrerade elbilar i hela EU. Under årets tre första kvartal var hela 16.1% av alla nyregistrerade bilar elbilar i Sverige enligt siffrorna från ACEA. Det är det högsta andelen bland alla länderna i hela den Europeiska Unionen! Långt före tvåan Nederländerna med 12.7% och EU-medeln 7.6%.
Självkörande Teslan klarade “uppkörning”. En Teslaägare som fått FSD mjukvaran tog på skoj med bilen och bad en körskolelärares åsikt om hur bilen körde. Enligt honom skulle den ha klarat en uppkörning.
Stackars eleven som körde pappas Tesla kuggades dock på grund av one-pedal-driving.
Med ökad elpris kom domedagsartiklarna om att det är dyrare att köra elbil än bensinbil. Vi visade varför det inte stämde.
Vår utan tvekan mest uppmärksammade artikel i år var den om elbilskaoset som inte fanns. Horder av elbilar påstods ha fastnat i snön på E6 söder om Göteborg. Vilket sedan visade sig vara en enda. Möjligtvis två. Elbilar visade sig tåla snödrev betydligt bättre än mediedrev.
Ett av de vanligaste frågorna enligt Google söktrender var i år “Vad kostar det att ladda en elbil?” Vi skrev ett utförligt svar på frågan som vi hoppas kommer nå många av dem som undrat.
2021 blev året då elbilar erövrade Sverige. Andel rena elbilar av totala bilförsäljningen ökade från 9% 2020 till först 20% sedan 30% under 2021. Runt en tredjedel av alla bilar som säljs nu är rena elbilar!
Enligt SCB körs elbilar längre än bensinbilar. 973 mil per år jämfört med 834 mil. Redan år 2016 körde elbilarna om, tack vare allt större batterier och utbyggd laddnätverk. Dieselbilarna leder dock fortfarande stort med 1516 mil per år.
Vi berättade om den för många okända inbyggda reservdunken i din elbils batteripack. Många elbilar kan köras runt två mil till efter att deras batterimätare nått noll.
Vi avslutade året med nyheten att Tesla fullständigt öste ut Supercharger snabbladdare under årets sista månad! 5 nya stationer med sammanlagt 55 nya snabbladdare på mindre än tre veckor var mer än vad många andra laddkedjors “storsatsningar” under hela året.
Sedan dess har Tesla även invigt Supercharger stationen i Jönköping som med 20 stolpar ökade på antalet nya snabbladdare invigda under december månad till 75. Nu sista dagen på året har Tesla 650 snabbladdare i Sverige fördelade på 56 stationer.
Vad kommer nästa år att bjuda på för nyhetshändelser? Läs vår spaning om året som kommer på måndag! Vi önskar alla våra läsare ett gott nytt år, hoppas vi syns även under 2022!